مگنت دلكو
مگنت دلكو

مگنت دلكو پژو ۲۰۰۰

در سیستم برق خودروهای پژو 405 2000 کاربراتوری برای تنظیم کردن زمان جرقه زدن موتور، از قطعه ای به نام دلکو استفاده می شود. دلکو از اجزای مختلفی تشکیل شده است که یکی از آن ها مگنت دلکو نام دارد. مگنت یا مدول دلکو، جریان برق شدت یافته توسط کوئل را تقویت و با زمان بندی مشخص از طريق وايرها به شمع مورد نظر در موتور خودرو منتقل می کند.

مگنت دلکو در خودرو‌های کاربراتوری و حتی نمونه‌های اولیه از موتور های انژکتوری‌ وجود داشته است. مگنت از تعدادي ترانزيستور، ديود و مقاومت تشكيل شده است كه وظيفه قطع و وصل مدار اوليه كويل را برعهده دارد. كنترل مدار اوليه جرقه به وســيله اجــزاي الكترونيكي مگنت دلکو كنترل مي گيرد اين اجزاء از طريق برق ســوئيچ اصلي به باتري خودرو متصل مي شــود و به وســيلة دسته سيم در مدار دلكو ( پيكاپ الكترو مغناطيس ) و کوئل قــرار مي گيرد .

زماني كه دندانه هاي روتر در مقابل هسته پيكاپ قرار نداشته باشد، ميدان مغناطيسي هسته كم شده و جريان الكتريكي ايجاد شده در سيم پيچ بوبين كاهش مي يابد لذا از طريق مگنت مدار اوليه برقرار مي شود اما با كاهش فاصله هوايي دندانه با هسته پيكاپ جريان قوي تري در سيم پيچ ايجاد شده و مگنت تحريك شده و باعث قطع مدار اوليه كويل مي شود تا عمل ريزش خطوط قواي مغناطيسي هسته كويل ، ولتا‍‍ژ بالايي در سيم پيچ ثانويه ايجاد كند.

دلکو ها در دو نوع مگنت و پلاتینی مي باشند که می‌توان پلاتینی را حالت مکانیکی‌تری از نمونه‌های مگنتی دانست. به همین خاطر ایراداتی در این سیستم تقسیم برق پیشرانه وجود دارد که باعث می‌شود تا دارندگان خودرو‌هایی که موتور آنها دارای دلکو پلاتینی است، به سمت استفاده از انواع مگنتی سوق پیدا کنند.كه خوشختانه دلكو در پژو هاي 2000 از نوع مگنتي مي باشد.

سنگین استارت خوردن یا گیر کردن استارت در پژو 2000 کاربراتوری می تواند از ایراد در مگنت دلکو باشد چون مگنت نمی تواند زمان بندی جرقه زنی را درست به کویل اعلام نماید و دستور جرقه زنی را در زمان اشتباه صادر می کند که با جایگزینی مگنت با نمونه اصلی مانند مگنت مارلی یا بوش اصلی این ایراد رفع خواهد شد. همچنین لازم به ذکر است در موارد نادر اشکال در بوبین دلکو و ضعیف شدن بوبین می تواند باعث این ایراد گردد.

نكته اي كه بايد به آن توجه شود بايد قبل از نصب مگنت سويچ را در حالت بسته باشد و محل نصب مگنت بر روی دلکو باید تمیز و عاری از هر گونه آلودگی و روغن باشد.

دلایل سوختن مگنت دلکو

۱- خراب بودن کویل چون کویل و مگنت با هم در ارتباط هستند و مگنت دستور قطع و وصل و تقویت برق تولیدی کویل را برعهده دارد.
۲-رعایت نکردن مثبت و منفی مگنت و داشتن اتصالی در سیم کشی موتور که این مورد از مورد بالا اهمیتش بیشتر است که باعث می شود برد الکترونیکی مگنت بسوزد تا خود سیم پیچ دلکو نسوزد پس مراقب مثبت و منفی ولتاژ بالا باشید تا برد مگنت آسیب نبیند.
۳-خراب بودن آفتامات دینام که ولتاژ زیاد میفرستد پس می تواند برد الکترونیکی مگنت را بسوزاند.
۴- آوانس بودن بیش از حد دلکو که باعث می شود سرعت جرقه زنی افزایش یابد که این کار باعث فشار آمدن زیاد به مگنت و سوختن آن می شود.

۵- ایراد در سیم پیچ بوبین دلکو و ضعیف شدن آن همچنین ایراد در سیستم داخلی دلکو می تواند باعث سوختن مگنت شود.

نکته : بادگیری داخل دلکو و درب دلکو و متعلقات آن چندماه یکبار باعث می شود مگنت نسوزد چون گرده کربن که هادی است داخل دلکو ایجاد اتصال کوتاه می کند. همچنين روغن ريزي دلكو و

نکته : از انداختن پيچ بلند تر از 2.5 سانتي متر براي درب دلكو خوداري كنيد چون پيچ بلند به روتور چهار شاخ متحرك دلكو گير كرده و باعث از تنظيم خارج شدن و خرابي دلكو مي شود.

اگر مطلب برایتان مفید بود برای شادی روح پدرم فاتحه و صلواتی بخوانید 

User Rating: 4.35 ( 52 votes)

About مدیر

با تغییرات خطوط تولید شرکت ایران خودرو از سال 1381 تا به حال دیگر خودروی پژو۲۰۰۰ کاربراتوری از این شرکت به بازار عرضه نشده است . با توجه به اینکه در کم تر سایتی لوازم یدکی مصرفی و مطالبی در مورد این خودرو ارائه شده این سایت برای شما 2000 سواران ارائه شده است. 09333897229

Check Also

peugeot 405

عیب یابی موتور از نوع دود خروجی اگزوز

یکی از ساده ترین روش تشخیص معایب اصلی موتور خودرو، رنگ دود خروجی از اگزوز …

22 comments

  1. روحش شاد🙏

  2. فرشید الهی نیا

    روحشون شاد
    سلام
    سیم‌کشی ۲۰۰۰ آتیش گرفت
    یه سیم‌کشی فابریک فرانسوی از قبل داشتم که وسطش قطع بود.تخم مرغی و آفتاماتو …. بستن ولی اون وسط و نمیدونم چطور ببندم.قسمت مگنت و کوئل و گیرکردم.
    اگه امکانش هست راهنمایی کنین یا یه سایت کامل معرفی کنین ممنون میشم.
    الان سوییچو که باز میکنم همه سیمایه این دوتا منفیه
    باطریسازاهم یا بلد نیستن یا دست نمیگیرن

  3. روح پدرتان شاد و مورد رحمت الهی

    • امیرحسین

      سلام مگنت اگه داغ کنه باعث قطع شدن برق میشود

    • سلام روحشون غرق ارامش
      پژو 2000 دارم سیم کشی جلو ماشین اتیش گرفت چند باری روشن شد الان چند روزیه ک روشن نشده ماشین دلکو و کویل شو باز کردم ماشین مگنتیه چجوری میتونم مگنت و دلکو رو چک کنم ممنون میشم راهنماییم کنین

  4. سلام خدا پدرتون رو بیامرزه .من ماشینم بعد چند ساعت رانندگی که خاموش میکردم بعد نیم ساعت میخاستم روشن کنم اصلا روشن نمیشد باید یه ساعت خاموش میبود تا روشن بشه گفتن مگنت نیم سوز شده .مگنت نو انداختم تر تمیز جاشو شستم بستم فقط خمیر سیلیکون نزدم مشکلی پیش نمیاد که

    • سلام
      از خمیر سیلیکون برای انتقال حرارت از مگنت به بدنه دلكو استفاده می‌شود روش کار این خمیر‌ها به این صورت است که آن را بین مگنت و دلكو ميزنند كه حالت خمیری این ماده باعث می‌شود که هوای بین دو قطعه از بین رفته و هیچ گونه مانعی برای انتقال حرارت وجود نداشته باشد. اگه پيدا نكردين ميتونيد از لوازم كامپيوتر فروش ها بگيريد چون همين خمير سيليكون رو اونا براي بين CPU و فن استفاده ميكنن

  5. محمد حدادی

    سلام مهندس خدا پدرتو بیامرزه واقعا چیز یادم دادی
    اقا من ماشینم دو هفته هست که برق سر کوئل نمیاد سوکت هارو نو کردم هم مگنت هم کوئل سیم هاش رو دونه دونه تقویت کردم خشک شده هارو عوض
    دلکو هم باز کردم شستم سرویس کردم هم کوئل هم مگنت اضافی نو داشتم واسه تست که مگنت مارلی اصلی هست و از سالم بودن اطمینان دارم خلاصه همه کار کردم
    الان استارت که میزنم یه دونه دوتا جرقه ابی میزنه دیگه نمیزنه تروخدا کمک کن تو روستا با زنو بچه گیرم دو هفتس
    در ضمن یادم رفت بگم بوش سمت چکش برق احساس میکنم گشاده همچین کیپ نیست لقه

  6. با سلام خدا پدرتون رو بیامرزه
    یه سوال داشتم ماشینه من تو حرکت یهو ریب میزنه خاموش میکنه و باید یه چند دقیقه وایستم دوباره استارت بزنم حرکت کنم

  7. بسیار عالی بود خدا رحمت کند پدرت را

  8. بسیار خوب بود و قابل استفاده خدا امواتتون مخصوصا پدر بزرگوارتان رو رحمت کنه

  9. فریبرزاسلامی

    سلام ماشین من از سرعت ۶۰تا به بالا میرفتم تکون تکون میخورد دل میزد ماشین تا اینکه یهو خاموش و روشن نشد برق تا دلکو میاد اما از دلکو به وایر شمع برق نمیاد میشه راهنمای کنید مشکل میتونه از چی باشه چون تو شهر ما تعمیرکار ۲۰۰۰نداریم

  10. کیومرث مهران فر

    با سلام . من یک پژو ۱۶۰۰ gl مدل ۷۳ دارم . آیا دلکوی این پژو با دلکوی پژو ۲۰۰۰ متفاوت ایت ؟ چون مگنت من نیمسوز شده و ماشین بد کار میکند و هر مگنت که مربوط به پژو ۲۰۰۰ هست میبندم ملشین روشن نمی شود . با توجه به نبودن مگنت ۱۶۰۰ اگه دلکوی پژو ۱۶۰۰ میتونم دلکوی پژو ۲۰۰۰ ببندم تا از مگنتش استفاده کنم ؟ممنون میشم راهنمایی کنید

  11. سلام
    برق از طریق وایر که به سر شمع میرسه ضعیف هست و پرتاب نداره
    مشکل از کجاست؟

    • سلام آقا من پژو 2000تو سرعت پایین صدای انفجار از اگزوز میده و ماشین دل میزند کیلو میاد پایین ولی تو سرعت بالا خوبه ممنون میشم مشکل از کجاست شمع و وایر شمع تازه گرفتم وایر تقویتی و شمع بوش ممنون

    • سلام
      باید مگنت – کویل – تمیز بودن درب پایه های درب دلکو – وایر ها رو چک کنید

  12. سلام خسته نباشید اول خدا پدرتون رو بیامرزه استاد من ماشینم وقتی که موتور گرم میشه و آمپر تقریبا میرسه به 80 یدفه خاموش میشه امروز نشون دادم بهم گفتن از مگنته وقتی هم که مگنت رو خنک میکنم ماشین روشن میشه حالا باید چکار کنم آیا قابل تعمیر هست یا باید تعویض بشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  13. سلام.دوشب‌پیش‌ماشین‌روخاموش‌کردم‌صبح‌دیگه‌روشن‌نشد.مسافرم‌توشهرغریب‌هیچکی‌هم‌پیدانمیشه‌کمکم‌کنه.لطفاراهنماییم‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!