PEUGEOUT 405 2000 رادیاتور و فن
PEUGEOUT 405 2000 رادیاتور و فن

بررسی مشکلات سيستم خنك كننده پژو ۲۰۰۰

با توجه به قدرت و توان موتور پژو 2000 و اینکه انرژی زیادی در این موتور به گرما تبدیل می شود، سیستم خنک کننده در عملکرد موتور و جلوگیری از آسیب رسیدن به اجزای موتور به ویژه واشر سر سیلندر نقش بسزایی ایفا می کند و مهمترین وظیفه سیستم خنک کننده موتور خودرو، جلوگیری از گرم شدن بیش از حد مجاز از طریق انتقال گرما به آب و سپس به هوای بیرون خودرو است.

موتور پژو 2000 بهترین عملکرد را در دمای مناسب و بهینه خود یعنی حدود 90 درجه را دارد . مهمترین اجزاء سیستم خنک کننده به صورت کلی به دو قسمت مکانیکی ( واتر پمپ، ترموستات، شلنگ ها، کانال های مدار آب، رادیاتور و درب رادیاتور ) و الکتریکی ( موتور فن ها، رله های فن، یونیت فن )، سنسور دمای آب، جعبه تقسیم برق، فیوزها و دسته سیم مربوط به فن ها ) تقسیم بندی می شود.

وقتی موتور سرد است تبدیل انرژی حرارتی به مکانیکی در موتور با نقصان مواجه می شود و در نتیجه بازده موتور کمتر و آلودگی ایجاد شده بیشتر می شود و تا زمانی که دمای موتور به میزان ایده آل آن نرسد نمی توان از تمام توان موتور استفاده کرد.

وظیفه دیگر سیستم خنک کاری این است که به موتور اجازه دهد سریعتر به دمای بهینه و مناسب برسد و گرم شود که این موضوع توسط ترموستات با بستن جریان آب تا رسیدن به دمای ایده آل موتور انجام می شود، سپس ترموستات با عملکرد درست خود موتور را در دمایی ثابت نگه می دارد. درون موتور خودرو سوخت به طور دائم می سوزد و عمل احتراق انجام می شود گرمای حاصل از احتراق به میزان زیادی از طریق اگزوز خارج می شود اما مقداری از گرمای ایجاد شده به اجزاء داخلی موتور منتقل می شود و باعث افزایش دما و در نتیجه گرم شدن موتور می گردد پس باید سیستمی باشد که این دما را در تمام شرایط کاری موتور کنترل نموده و از افزایش و یا کاهش بیش از حد آن جلوگیری کند.

برای جلوگیری از بروز مشکلات در سیستم خنک کننده پژو 2000 باید هر ۳ سال یکبار یا هر ۴۸٫۰۰۰ کیلومتر هرکدام که زودتر موعد آن فرا رسد، مایع خنک‌کننده موتور را کاملا خالی کنید و با مایع خنک‌کننده جدید جایگزین کنید. اکثر مالکان پژو 2000 و حتی برخی از تعمیرگاه‌ها تا زمانی که مشکلی در سیستم خنک‌کننده ایجاد نشود به آن رسیدگی نمی‌کنند. این کار باعث کاهش عمر قطعاتی می‌شود که مایع سیستم خنک‌کننده داخل آنها در جریان بوده است.

داغ‌ شدن بیش از حد موتور، یک علامت رایج کم‌بودن مایع خنک‌کننده در خودروی شماست. هرگز با خودرویی که دمای آن درحال بالارفتن است رانندگی نکنید زیرا خطر نابودی موتور را به دنبال دارد. گرفتگی در مجاری سیستم خنک‌کننده، کاهش مایع خنک‌کننده درون سیستم و از کار افتادن فن‌های برقی رادیاتور ممکن است به بالا رفتن بیش‌ از‌ حد دمای موتور منتهی شود. اگر فورا به این مشکل رسیدگی شود این احتمال وجود دارد که مکانیک به‌جای تعمیر اساسی یا تعویض موتور، بتواند آن را تعمیر کند.

خنک­ کاری در موتور دو علت دارد:

1- نگه داشتن دمای اجزای موتور در دمایی که روغن کاری مؤثر در آن ممکن باشد.
2- نگه داشتن دمای اجزای مختلف موتور در یک محدوده دمایی خاص به­ طوری که به سلامت قطعات موتور صدمه نزند.
نحوه عملکـرد موتور در انتخاب و طراحی سیستم خنک­ کاری تأثیر می‌گذارد و این کاملا به نوع گازهای احتراق و اجزای موتور وابسته است. وقتی موتور سرد است، کارایی پایینی دارد بنابراین سیستم خنک­ کاری معمولا شامل وسایلی است که زمینه فعالیت خنک­ کـاری نرمـال را بـرای حفظ گرمـای مناسب موتور مهیـا می‌کننـد.

هنگام راه­ اندازی موتور دمای قطعات داخلی آن، به­ سرعت افزایش می‌یابد؛ پس وقتی موتور به دمای ­بهره ­برداری می‌رسد باید سیستم خنک­ کاری فعالیتش را آغاز کند.تلاش برای حداقل کردن حجم و وزن رادیاتور است که در وسایل نقلیه از اهداف مهم تلقی می‌شود. با درجه حرارت متوسط آبی که از رادیاتور عبور می‌کند حتی­ الامکان بالا نگه داشته شود تا اختلاف آن با درجه حرارت متوسط زیاد باشد.

البته این درجه حرارت نباید از نقطه جوش آب در فشار اتمسفر تجاوز کند زیرا در آن صورت قسمتی از آب تبخیر می ­شود و فشار داخل رادیاتور به­ شدت افزایش می‌یابد. گرچه با طراحی درپوش مناسب برای رادیاتور آب داخل تحت فشار است تا دیرتر به نقطه جوش برسد، هوا نیز باید پس از عبور از رادیاتور به اطراف بدنه موتور جریان یابد.

جهت عکس جریان به دو دلیل مناسب نیست: اولا هوا به روغن و ذرات آغشته به روغن که به هر حال روی بدنه موتور وجود دارد آلوده می‌شود و این ناخالصی‌ها روی منافذ رادیاتور رسوب می­ کند و از راندمان آن می‌کاهد و ثانیا بر اثر تماس با بدنه گرم موتور درجه حرارت آن بالا می­رود و موجب کاهش قدرت­ خنک کنندگی رادیاتور می‌شود.

رادیاتور مناسب برای پژو ۲۰۰۰ رایاتور دولول می باشد چون به دلیل اینکه پژو ۲۰۰۰ دارای حجم و قدرت موتوری بیشتری نیز نسبت به ۱۸۰۰ است و نیز چون از نوع کاربراتوری است و ECU ندارد پس سوخت با منظم پاشیده نمی شود و موتور در مراحلی بیشتر گرم می کند پس به این خاطر است که در ۲۰۰۰ حتی بعد از خاموش کردن ماشین باز هم موتور فن ها تا مدتی کار می کنند . اما در ۱۸۰۰ نیاز به کار کردن فن ها بعد از خاموش کردن ماشین نیست.

در موتور ۲۰۰۰ در حالت استاندارد فن در درجه ۹۰ شروع به کار کرده و پس از خاموش کردن ماشین از کار می افتد ( که بعضا با تعویض یونیت فن در حالت خاموش هم فنها کار می کنند ).
اما معمولا برای ۲۰۰۰ که درجه استاندارد ۹۰ دارد برای آسیب نرسیدن به موتور ( سرسیلندر و واشر سرسیلندر ) از مهره رنویی قابل نصب روی رادیاتور استفاده می کنن . که با اینکار رله را مستقیما به مهره و فن ( رله ) وصل می کنند و از باتری مستقیما برق می گیرند

با اینکار درجه حرارت رادیاتور ( و طبعا موتور ) همیشه در حالت ۷۰_۸۰ می ماند ( حتی زمان خاموش بودن ماشین به دلیل استفاده از برق مستقیم فن ها کار می کنند. در بدترین شرایط ( با توجه به استفاده از مهره رنویی و روشن بودن کولر و استفاده از نمد حرارتی زیر کاپوت ) نباید از مرز ۹۰ را رد کند .قابل ذکر است فن ۲ و کلا دور تند بعد از مرز ۱۰۰ درجه در نظر گرفته شده که نشان دهنده استاندارد بودن حرارت موتور ۲۰۰۰ بین ۹۰ تا ۱۰۰ درجه و بعضا ۱۱۰ درجه است.

عیب یابی و بررسی علت کار نکردن فن پژو 2000

*رله سمت راننده (رله دور کند) ====> مسئول کار کردن دو تا فن در حالت دور کند .برای عمل کردن فنها در حالت دور کند باید رله دور کند و موازی رله وصل باشند.

*رله سمت راننده (رله دور کند) + *رله سمت شاگرد (رله موازی ) ====> مسئول عمل کردن فن سمت راننده در حالت دور تند می شود

*رله وسط (رله دور تند) ====> مسئول کار کردن فن سمت شاگرد در حالت دور تند

از عیب های شایع سیستم خنک کاری عدم کارکرد فن می باشد. همانطور که عنوان شد قدم اول تست پایه های رله فن می باشد که دارای برق مثبت باتری هستند یا خیر. در جعبه فیوز کالسکه ای دو فیوز فلزی وجود دارد که مربوط به مدار فن موتور می باشد. پس از بررسی رله جهت وجود  برق مثبت باتری در صورت نبود برق مثبت در پایه ها رله های جهبه فیوز کالسکه ای را چک می کنیم. در ادامه به حالت های مختلف خرابی رله ها می پردازیم:

1- حالت اول : در صورت خرابی رله سمت راننده (رله دور کند) دو تا فن شما درحالت دور کند عمل نمی کنند و دور تند هم فقط برای فن سمت شاگرد روشن می شود لازم به ذکر است اگر فن های رادیاتور بخواد در حالت دور کند عمل کنه چون مدار فن در حالت دور کند به صورت سری هست باید هر دو موتور فن در مدار و سالم باشند . همچنین باید رله دور کند و رله موازی سالم باشند که اگر رله موازی یا دور کند خراب باشه فن ها در حالت دور کند کار نمی کنن اگه یدونه موتور فن کار نکنه و یا سوخته باشه هیچ وقت دور کند ندارید.

2- حالت دوم: در صورت خرابی رله سمت شاگرد (رله موازی) در این حالت دور کند دوتا فن عمل می کند اما در حالت دور تند فقط فن سمت شاگرد روشن می شود یعنی اگر دور کند هر دوتا فن برای شما کار می کنه ولی در حالت دور تند فقط فن سمت شاگرد کار می کنه و فن سمت راننده در حالت تند قطع می شود ایراد مشکل از رله سمت شاگرد هستش رله موازی رو باید را عوض کنید.

موقعی که تمامی رله ها در آوردید به سوکت روی ماشین نگاهی کنید داغ کرده نباشه اگر یدونه از سوکت ها داغ کرده باشه دفرمه بشه یا حالت آب شدگی در پایه رله وجود داشته باشه حتما تعویض کنید .

3- حالت سوم: در صورت خرابی رله وسط (رله دور تند) دور کند دوتا فن عمل می کند اما در حالت دور تند فقط فن سمت راننده روشن می شود و فن سمت شاگرد در حالت دور تند قطع  می شود.

دقت کنید برای روشن شده دوتا فن در حالت دور تند باید هر سه رله سالم و در مدار باشند

سیم منفی موتور فن از سمت چراغ شاگرد پیچ اتصال گرفته شده اونم چک بشه سیم مثبت از جعبه کالسکه ای گرفته ۲ تا سیم قرمز هستش با انگشت اون زیر فشار بدین شاید اتصال شل شده باشه.

علل سوختن سریع رله فن پژو 2000
ببینید دوستان ، رله فن هم مانند هر قطعه برقی دیگر ، در صورت وارد آمدن فشار بیش از حد به آن سوخته و کار نخواهد کرد. یعنی یک رله بجز یک سیم‌پیچ بوبین مغناطیسی و یک پلاتین چیز دیگری نیست و این مقدار توانایی عبور جریان از آنست که بین آنها تفاوت ایجاد کرده و هر چقدر که رله آمپر بالاتر باشد ، قوی‌تر محسوب می‌شود.

یکی از ادوات خودرو که آمپر نسبتاً بالایی می‌کشد موتور فن رادیاتور خودرو بوده که فرمان فعال شدن آن توسط فشنگی قهوه ای و یونیت فن صادر شده و این فرمان به رله رسیده و رله هم برق جریان قوی باتری را به موتور فن می‌رساند.

در این بین اگر و فقط اگر موتور فن خودرو کمی فرسوده مستهلک شده باشد و آمپر زیادی بکشد ، باعث وارد آمدن فشار زیاد به رله و در نهایت سوختن سریع آن می‌شود‌ که برای چاره کار ، راهی بجز تعویض موتور فن خودرو نیست.
پس اگر رله فن شما یا هر رله دیگری خیلی سریع می‌سوزد ، اول از همه سراغ مصرف کنند آن رله رفته و سلامت آنرا چک کنید که دلیل قضیه از همانجا آب می‌خورد.
و البته سلامت و تمیزی پایه نصب رله فن هم بسیار مهم بوده و خرابی آن هم باعث خرابی زودتر از معمول رله فن خواهد شد.

به وجود آمدن اشکال در کارکرد موتور فن خودرو، با نشانه های متفاوتی بروز می کند. مهمترین دلایلی که باعث می شود رانندگان احساس کنند موتور فن خودرو دچار مشکل شده موارد زیر است:

از کار افتادن فن – ضعیف شدن عملکرد فن – بالا بودن دمای موتور با وجود کارکرد فن – شنیدن صداهای اضافی و احساس ارتعاشات غیر طبیعی

نکته مهم : در صورتی که فیش های فشنگی آب (فشنگی آبی – فشنگی قهوه ای) روی هوزینگ را جابجا وصل کنید باعث کارکرد فن ها در حالت دور تند می شود که با جابجا کردن فیش ها این مشکل برطرف می شود.

نکته مهم : در صورت چشمک زدن و روشن خاموش شدن مداوم چراغ استپ و چراغ اخطار درجه آب این مشکل از روغن ریزی دلکو بر روی سوکت فشنگی های آب پشت هوزینگ است چون روغن رسانا جریان برق بوده موجب اتصالی می شود همچنین شل بودن پایه های سوکت فشنگی آب نیز می تواند باعث بروز این مشکل شود.

فشنگی آبی: مخصوص نمایش اطلاعات درجه حرارت آب موتور است که در صفحه نمایشگر پشت آمپر نشان داده می شود. فشنگی آبی ارتباطی با سیستم کنترل دما ندارد. که فیش آن تک پایه است.

فشنگی قهوه ای: دستور راه اندازی فن و کنترل یونیت فن را صادر می کند. که فیش آن دارای دو پایه است.

نکات ذیل را نیز همواره مد نظر داشته باشید :

– هر هفته زمانیکه موتور سرد است هم آب داخل رادیاتور و هم درب رادیاتور بررسی شود
– هرگز در زمان گرم بودن موتور درب رادیاتور را باز نکنید .
– در صورت خرابی درب رادیاتور ، فشار آب باعث سرریز از درب می شود و رد آب از زیر درب به سمت پایین روی گلویی رادیاتور مشهود است، که باید هر چه سریعتر درب تعویض شود, تا مانع از سوختن واشر سرسیلندر شوید.

 –  قبل از استفاده از ضديخ خالص، بايد آن را به نسبت مساوی با آب رقيق و سپس به سيستم خنك كننده اضافه كرد . محلول ضديخ برای مصرف از آب با سختي كم (آب لوله كشی شهری يا آبی كه جوشیده است) استفاده شود.
– بهترين نسبت اختلاط ضديخ خالص و آب، يك به يك (نصف حجمی از هر كدام) است.
– در صورت كه موتور هنگام كار خيلي گرم يا سرد شود، ترموستات بررسي و با ترموستات پيشنهاد شده 83 درجه از سوي توليد كننده تعويض شود.
– استفاده از محلول ضديخ و نصب ترموستات مناسب و سالم در تمام طول سال ضروری است.

سنسور حرارتی

سنسور حرارتی و یا ترموسوییچ 57 درجه نیز نامیده می شود که در پژو 405 با موتور 2000 مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که موتور ماشین در حالت گرم خاموش می شود دستور کارکرد فن ها را می دهد و تا زمانی که دمای موتور به 57 درجه نرسد این روند ادامه دارد و فن ها کار می کنند.

مزایایی عملکرد سنسور حرارتی و روشن موندن فن ها  بعد از خاموش کردن در پژوهای 2000 سی سی شامل تاب برنداشتن سرسیلندر – تخلیه بخارات بنزین از محفظه کاپوت – خنک شدن موتور و کاهش فشار بخار آب و مایع خنک کننده داخل موتور که باعث جلوگیری از آسیب واشر سر سیلندر می شود.

درب رادیاتور

یکی از مهمترین قطعه در سیستم خنک کننده موتور، درب رادیاتور می باشد این قطعه مهم شامل دو سوپاپ میباشد 1- سوپاپ فشار 2- سوپاپ خلاء

1- سوپاپ فشار
✅ جلوگیری از خارج شدن فشار و تبخیر آب، این امر موجب می شود آب در دمای بالای یکصد درجه سانتیگراد به جوش آید.
2- سوپاپ خلاء
✅ جلوگیری از جمع شدن شیلنگ های آب، زمانی که موتور روشن است تمامی شلنگ ها در اثر حرارت ناشی از کارکرد موتور منبسط شده و باد می کنند، و زمانی که موتور خاموش می شود، شلنگ ها سرد و منقبض می شوند، اینجا ست که سوپاپ خلاء بکار افتاده و خلا ایجاد شده داخل سیستم را خارج می کند  تا مانع از جمع شدن شیلنگ ها شود.

نکته مهمترین عامل خرابی سوپاپ های درب رادیاتور در اثر زنگ زدگی که ناشی از نبود ضد یخ می باشد.

اگر این مطلب براتون مفید بود لطفا برای شادی روح پدرم فاتحه و صلواتی بخوانید 

User Rating: 4.25 ( 60 votes)

About مدیر

با تغییرات خطوط تولید شرکت ایران خودرو از سال 1381 تا به حال دیگر خودروی پژو۲۰۰۰ کاربراتوری از این شرکت به بازار عرضه نشده است . با توجه به اینکه در کم تر سایتی لوازم یدکی مصرفی و مطالبی در مورد این خودرو ارائه شده این سایت برای شما 2000 سواران ارائه شده است. 09333897229

Check Also

روغن ریزی زیر ماشین

علل روغن ریزی خودرو

موتور ماشین از قطعات متحرک زیادی تشکیل شده است که حرکت روان و بدون اصطحکاک این قطعات از اهمیت ویژه ای برخوردار است کم شدن این روغن ها باعث اصطحکاک و ساییده شدن قطعات متحرک بر روی همدیگر به مرور زمان باعث گرم شدن، استهلاک و خرابی قطعات می شود

34 comments

  1. داشی جان سلام
    خدا پدر تو بیامرزه واقعا راهنمایهای جالب و کاربردی بود ک در اختیار همه گذاشتی دمتگرم خیرت قبول
    داشی جان فقط یه سوال دارم چون واقعا هم بابت هزینه ش هم ندونستن مشکل داره اذیتم میکنه
    رایادتور سالمه شینگها هم سالم هستن اب رو چک میکنم ماشین رو روشن میکنم میرم تا جایی یک ربع بعد برمیگردم خونه خاموش میکنم ماشین رو تا چند ساعت بعد ک دوباره روشن میکنم ماشین یه لحظه الارم باطری رو نشون داد بعد هر سه تا چراغ استوپ و روغن و دستی باهم روشن شدن ماشین خاموش شد من دوباره روشن کردم بد کار میکرد در حد ک پام رو از روی پدال گاز برمیداشتم ماشین خاموش میشد خلاصه همونجا دور زدم اوردم ماشین رو گذاشتم جلوی خونه مون تا فردایش نگاه کردم رادیات اب نداره اب ریختم تا حدی ک پر شد هیچ جا هم نشت نداشت ک زمین خیس بشه بعد دوباره استارت زدم بعداز چندتا استارت نزدیک به یک کتر و نیم اب از اگزوز زد بیرون همراه با دوده های سیاه ک در جا زیر ماشین رو نگاه کردم دیدم از نزدیکای انبار اگزور شینگ رادیاتور تند تند داره اب میریزه ماشین رو خاموش کردم بنظرت مشکلش چیه ؟ یعنی چه اتفاقی افتاده ک اینطوری شده؟ ممنون میشم ک راهنماییم کنید

    • کنار انباری اگزوز که شلنگ رادیاتور رد نمیشه نکنه سه راهی آب پشت بلوکه سیلندر رو میگی
      اگه میگی از شلنگ آب میریزه شلنگشو باید عوض کنی
      خروج آب اگه زمان سرد بودن باشه به مقدار جزئی عادیه
      اما اگه هوا گرم باشه و موتور هم گرم شده باشه اب از اگزوز بیاد بیرون و آب رادیاتور هم کم بشه ایراد از واشر سر سیلندر میشه

  2. سلام ماشین من تو سینه کشی ها و توی ترافیک دمای موتور به ۱۰۰می رسه طوری که استپ روشن میشه ولی در حالت عادی یواش رفتن روی ۹۰هست دلیلش چیه ممنون میشم پاسخ بدید

    • سلام
      میتونه چند تا مورد باشه
      اول کثیف بودن رادیاتور یا گرفتن آشغال و حشرات بین دوتا رادیاتور کولر و رادیاتور آب
      دوم ضعیف بودن فن ها که باعث میشه دور فن پایین بیاد یا اینکه رله فن خراب باشه دور تند کار نکنه
      برداشتن ترموستات که باعث میشه آب وقفه نداشته باشه و یکسره بچرخه و فرصتی برای خنک شدن تو رادیاتور نداشته باشه
      مورد آخر هم چون توی ماشین های ۲۰۰۰ ما حدود ۲۰ سال از عمرشون میگذره مقاومت سیم ها افزایش پیدا میکنه و سیم ها ضعیف میشن که با اضافه کردن کابل اتصال منفی این مورد هم برطرف میشه

      • بنده به نوبه خود از شما تشکر میکنم واقعا افرادی مثل شما تو کشور ما کم پیدا میشه،خدا واقعا پدرت رو بیامرزه ،عالی هستید

  3. خدا پدرتو بیامرزه. من دوازده ساله دوهزار دارم، کل ماشینو خورد می کنم دوباره جمع می کنم. ولی واقعا با این سیستم فن مشکل داشتم. فقط دور تند میزد و هیچوقت دور کند نداشت. خاموشم میکردم فقط دور تند میزد. روشی که گفتی هنوز امتحان نکردم ببینم دور کند فن با جابجا کردن فشنگی درست میشه یا نه. ولی واقعا قشنگ توضیح دادی. بازم می گم خدا پدرتو بیامرزه و همه ی عزیزاتو برات نگه داره

  4. رضا خداپرست

    اینم بگم که ماشین هوا نمیگیره و نشتی آب هم نداریم
    یعنی ماشین ضد یخ داشته همیشه و اوکی بوده

  5. رضا خداپرست

    سلام عزیز
    خدا خیرت بده بابت مطلب فوق‌العادت
    خدا پدر بزرگوارت رو رحمت کنه
    ———–
    کسایی که مثل من این مشکلات رو داشتن خیلی خوب این مطلب و ارزش اون رو درک میکنن
    یه راهنمایی میخواستم ممنون میشم کمکم کنی برادر
    سوال من یکمی پیچیدست
    ———
    حدود 8 ماه پیش موتور ماشین رو آوردیم پایین و همه قطعات (بدنه سیلندر+سر سلیندر و همه قطعات) عوض شدن
    فقط بوش‌ها و رینگ و پیستون سالم بود تعویض نکردیم
    دلیل این تعمیر اساسی هم این بود که بدنه جوشی بود و کمپرس هوا رد میکرد
    ——–
    3-4 ماه خوب بود و این هم بگم فقط دور ترموستات رو برای آب بندی در جای ترموستات قرار داده بود مکانیک و گفت که ترموستات روی این 2000 خوب جواب نمیده و کلا ترموستات رو درآورد بغیر از اون آهن دورش برای آب بندی بهتر
    بعد از 3-4 ماه ماشین وقتی توی سربالایی هستم و یا هوا خیلی گرمه بعد از 5 دقیقه در حرکت درجه رو از 90 رد میکنه و تا 100 هم میرسه ولی معمولا بیشتر از 100 نمیشه و روی 90 تا 100 میمونه تا اینکه به محض اینکه پام رو از روی گاز بر میدارم ماشین شروع به خنک شدن میکنه
    یا اینکه تو سربالایی باشم و بعد بیفتم تو سرپایینی ماشین سریع خنک میشه
    وقتی درجه روی 100 یا 90 هم هست کافیه گاز ندم و ماشین رو در حالت درجا و روشن بزارم و ماشین سریع خنک میشه و درجه به 70 یا اگه بادخور خوب باشه به کمتر میرسه
    یا ماشین رو خاموش میکنم و خنک میشه
    در دو حالت خاموش و کار درجا خنک میشه و فقط وقتی روی سربالایی باشم یا اینکه جاده کفی باشه و کمی پر گاز برم درجه به 90 و 100 میرسه
    و این در حالیه که قبلا تا 80 بیشتر نمیرسید
    قبل از تعمیر موتور و بعد از تعمیر همیشه تا 80 میرسید و چون ترموستات نبود سریع فن میکرد و خنک میشد
    ولی 3-4 ماهه امونو بریده
    چندین مکانیک رفتم و هر کدوم یه حدسی زدن و هر بار یه هزینه خوبی پیاده شدیم ولی درست نشده
    یکی گفت رادیاتوره که تعویض کردیم و دو لول انداختیم اما درست نشد
    یکی گفت واتر پمپه که دوبار تعویض کردیم و نو انداختیم اما درست نشد
    واشر سر سلیندر زدیم و درست نشد
    این اواخر هم یکی گفت رینگ پیستون شکوندی و اونهارو هم تعویض کردیم و با تعویض کاربرات 10 میلیون هزینه کردیم اما بازم درست نشده
    شلنگ ها رو چک کردن و گفتن مشکلی نداره
    حتی ماده لوله باز صاف ریختن و منافذ گرفته رو باز کرد اما درست نشد
    فن ها سالمه و سیستم برقی کاملا سالمه و سنسور حرارتی رنو دارم ولی بازم تغییری نکرده
    خلاصه هر چیزی که فکرشو بکنید تعویض کردیم درست نشد
    تنها چیزی که چک نشده اگزوز هست که اونم یکی از مکانیک ها گفت سالم به نظر میرسه
    ممکنه از اگزوز باشه؟
    به نظر شما ممکنه از چی باشه این لعنتی؟

    ممنون میشم راهنمایی کنید
    خدا خیرت بده بابت مطلب فوق‌العادت

    • سلام داداش زنگ بزن به اين شماره
      ۰۹۳۳۳۸۹۷۲۲۹

    • علی بختیاری

      سلام خسته نباشید منم همین مشکل شما رو داشتم و همه کارهایی که شما کردید و من انجام دادم ولی در آخر رسیدم به اینکه موتور فن ذغالش تموم شده بود و گهگاه میزد گهگاه نمیزد یعنی تو چاله می افتادم وصل میشد و قطع میشه

  6. سلام عزیز.خداهمه رفتگانتون رحمت کنه بخصوص پدربزرگوارتون
    ۲۰۰۰من چندماه پیش تعمیرکامل شده سیستم دورموتوروصل کردم چندوقتیه دربعضی مواقع هنگام استارت برق دردورموتوردچارنوسان میشه وماشین روشن نمیشه بعضی وقتابایک تکان کوچیک دردنده وایجادکمپرس تک استارت روشن میشه بعضی وقتابایدبکسربشه تاروشن شه ممنون میشم نظرشماروبدانم علت چیه؟

    • سلام
      تو پژو های 2000 کاربراتوری دستور دور موتور از پایه شماره یک کویل به صفحه کیلومتر میره احتمال زیاد کویل تون ایراد داره
      بعضی وقتا هم پیش میاد که فیش کویل از بد جا رفته باشه یا شل باشه یا اینکه تو سیم کشی ایرادی وجود داره

  7. با درود و وقت بخیر،
    ممنون از مدیر محترم سایت
    مطالب سایت فوق العاده است
    روح پدر بزرگوارتون شاد، یادش گرامی

    من یه پژو 405 جی ال ایکس کاربراتوری مدل 1372 فرانسوی دارم که حجم موتورش 1600 هست، حدود 20 ساله که این ماشینو دارم و سواریش فوق العاده است یه سمند LX هم تازه از کارخونه تحویل گرفتم ولی توی مصرف بنزین، پژوم کمتر از سمند میسوزنه
    گاها” 2 تا مشکل با پژو دارم یکی اینکه اگر دو سه روزی استارت نخوره باتریش میخوابه و استارت نمیزنه (هیچ باتریسازی هم تا حالا نتونسته این مشکل رو حل بکنه) و دیگه اینکه گاهی وقتها آمپر آبش از 95 رد میشه و مجبور میشم کلید A/C رو یکبار روشن خاموش کنم تا آمپر بیآد پایین و دیگه درست میشه (این مشکلم هیچ مکانیکی حل نکرده)

    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • سلام
      اگه از سالم بودن باطری مطمئن هستید ماشین بعد از دوسه روز خوابیدن باطری خالی کنه یه جا برق دزدی داری یا اینکه چراغی تو ماشین روشن میمونه مثل چراغ داخل صندوق که متوجه نمیشید
      برای مشکل آمپر آب هم پیشنهاد میدم یونیت فن رو عوض کنی

  8. بهنام سلیمانی

    خدا پدرتون رحمت کنه اللهم صل علی محمد وال محمد
    من هم پژو ۲۰۰۰دارم سرسلیندرم تراش اخر هست باید چکارکنم اخه سرسیلند هم گرونه هم پیدانمیشه بنظرت هنوز که واشر نزده برم بازکنم واشرنوبندازم چطوره ممنون جواب بدید

  9. سلام
    ممنون از مطالب دقیق و مفیدی که خالصانه در معرض استفاده‌ی عموم میذارید
    بهره بردم
    ان‌شاءالله روح پدر مرحومتون غرین رحمت واسعه‌ی الهی باشه
    شاد و سلامت باشید

  10. سلام ممنون بابت مطلب مفید
    من پژو ۲۰۰۰ مدل ۸۰ دارم فن ماشین وقتی میخواد بین دور تند و دور کند سوییچ کنه برق ماشین اتصالی میکنه چراغا همه تیک ور میداره سیم کشی موتور عوض کردم مشکل حل نشد یونیت فن سبز زرد مشکی هم تست کردم تفاوتش اینه که فقط تو دما های خاصی این اتفاق میوفته لطفا راهنمایی کنید ممنون

  11. من پژو 405 – 2000 از صفر بمدت 20 سال دارم بسياري از مشكلاتي را كه گفتيد من هم تجربه كردم و بيشترين فشار گرمايي كه پژو وارد ميشود از قسمت رله هاي فن و خود فن ها هستند كه در قسمت سوكت فن ها با مشكل خرابي سوكت مواجه بودم و اهميت نمي دادم و رله عوض ميكردم تا اينكه رله با آمپر بالا خريدم و سوكتها را عوض كردم و بكلي مشكل حل شد در موتور پژو 2000 گرما موتور زياد است و رادياتور قادر به خنك كردن نيست و فن ها وظيفه اين كار را دارند كه اگر فن ها در دور آرام و دور تند وظيفه خودشان را عمل نكنن كولر هم باد گرم ميزند بنابراين سيم كشي ها را چك كنيد جا فيوز كاسكه ايي را چك كنيد و سوكتها را با اسپرس تميز كننده تميز كنيد و موتور را تميز نگه داريد و آب رادياتور را حتما ضد يخ بريزيد و پره هاي رادياتور را با فرچه از بيرون تميز كنيد و اگر نياز بود آب آن را سالي يكبار خالي كنيد و با فشار شلنگ محتويات داخل آن را تميز كنيد و سپس ضد يخ خوب بريزيد و واتر پمپ را چك كنيد تا از ميزان گردش آب مطمئن شويد اين خودرو مرگ ندارد و با روغن كاري و اسپري كردن قسمت هاي سيم گاز و كلاچ از آن بنحو احسن استفاده كنيد موفق باشيد

  12. سلام وقت بخیر
    جناب بنده دائم فن های ماشینم بطور اتومات در حال بازی کردن هستن از تند به کند و برعکس یونیت و رله ها و فشنگی هم عوض کردم نمیدونم داستانش چیه ، چراغ استپمم گاهی چشمک میزنه لطفا راهنمایی کنید

  13. سلام و وقتتون بخیر
    ببخشید من پژو 2000 مدل 81 دارم گاهی اوقات فن ماشین دور تند و کند بازی میکنه
    وقتی دمای ماشین پایین هست فن ماشین کار میکنه چه دور تند و چه کند و معمولا رله دور تند بعد مدتی خراب میکنه که هر بار عوض میکنم باز همینطوریه

  14. سلام ماشین من پژو دوهزاره فن ها کار می کنه و رادیاتور خنکه ولی آمپر بالا می‌ره تا صد فن ها هم کار می کنه ولی رادیات خنکه ترموستات و واتر پمپ چک کردم سالمه ولی نمی‌دونم مشکل از کجاست قبلاً تا هفتاد میومد ولی الان یه مدتها تا صد می‌ره بعد ماشین دوگانه ال پی جی هست رو گاز خنک بود ولی الان رو جفتش تا صد یا صد و ده میره

  15. مصطفی کریمی

    سلام من پژو2000مدل80دارم متاسفانه دوروزه کولرش خاموش شده و هر از گاهی روشن و خاموش میشه مشکل کار کجاست

  16. اعشین محمودی

    سلام من یه ۲۰۰۰ دارم که چند روز متاسفانه امپر اب تو صحفه کیلومتر داخل اطاق قطع سده و امپر اب کار نمیکنه خوشحال میشم متو رلهنمایی کنید

  17. سلام من یه پژو ۴۰۵استیشن ۲۰۰۰ دارم . تابستون که کولر رو روشن میکنم بعد مدتی ماشین جوش میاره .فکر میکنم فشار آب داخل رادیات زیاد میشه و فشار میاره به شیلنگ ها .الان چند باره که شیلنگ g2 از پشت موتور پاره یا سوراخ میشه .باید چکار کنم؟

  18. سلام ماشین من فنش وقتی سویچ رابازمیکنم دور تند یکسره شده یونیت را میکشم قطع میشه موتور که گرم شد دور کند باز میشه ولی دور تند باز نمیشه

  19. دمت گرم با ابن مطلب عالی.
    روزیت صدبرابر بشه
    ماشینم مدل ۷۸ هست یونیت فن سبز
    میتونیم یونیت فن رنگ دیگه بندازم که دمای پایین تری فن ها شروع به کار کنن؟

  20. سلام خسته نباشید من پژو ۲۰۰۰ دارم مشکل اون دوستومنو دارم که همه چیو چک کردم ولی درجا ماشین خنک‌ ولی تو حرکت دما تا ۱۰۰یا ۱۱۰ میره بخدا دیونه شدم هر کاری میکنم بازم درست نمیشه یونیت فن زرد انداختم یونیت فن رو چه رنگی بندازم یه بارم یونیت فن سبز انداختم فن دور پایینم یه ۴۰دقیقه ای میزد ولی خاموش نشد ترو خدا راهنماییم کنید

    • سلام. سپر جلو را باز کن قشنگ رادیات کولر را با فشار اب بشور چون بعد از 20 سال کار کردن پر گل و حشره شده. جلو ردشدن هوا را میگیره .بعدم بین دوتا رادیات را تمیز کن. اگه فن ها درست کار کنند 90درصد مشکل حل میشه.

  21. عاقبت بخیر و سلامت باشید مطالب بسیار عالی در این دوره که پیش هرکسی میری میگه دست به سرطان نمیزنم بلد نیستم من چندوقته رله فن موازی م میسوزه سوکتشم عوض کردم ولی فقط دما به بالا میرسه فن سمت چپی رو دور تند میره که تو سر بالایی ماشین تا ۱۱۰ میره و اذیت کننده اس دیگه در اولین فرصت فن رو عوض میکنم چون رو دور کند فن سمت راستم زمانی که رله رو عوض میکنم دور کمتری نسبت به سمت راستی داره

  22. سلام آقا خدا خیرت بده درود بر شرفت… واقعا ممنونم از انتشار مطالب…

    من یه سوالی داشتم در مورد واشر زدن پرشیا سال مدل ۹۸. مال من هنوز واشر نزده ولی واسه بچه‌ها بعضیا حتی دو بار هم زده.

    حالا میگن بیاین یه شلنگ وصل کنین به ورودی رادیات با سر والف تیوب موتور. اونجوری دیگه واشر نمیزنه.
    لینک فیلمش: https://www.aparat.com/v/qWwAJ/جلوگیری_از_سوختن_واشر_سرسیلندر_با_سیستم_هواگیری_اتوماتیک_پژو

    پرسیدم چند جا بعضیا گفتن نکن استاندارد نیست، بعضیا گفتن مثل پژو ۲۰۰۰ میشه و کاملا استاندارده… میشه راهنمایی کنین؟
    بازم ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!