پژو 405 با موتور 2000
پژو 405 با موتور 2000

معرفی پژو 405 GLX با موتور 2000

پژو ۴۰۵ ساخت کشور فرانسه، نسل پنجم از سری چهار (سدان متوسط) شرکت پژو است که در سال ۱۹۸۷ تولید آن شروع و در سال ۱۹۹۶ در اروپا تولید آن پایان یافت. این خودرو توسط تیم طراحی اتومبیل پینینفارینای ایتالیا طراحی شد که در سال ۱۹۸۸، دقیقاً یک سال پس از تولیدش، برنده بهترین خودروی اروپا شد.
پژو ۴۰۵ در انواع مدل‌های کاربراتور، انژکتور، دیزلی، تنفس طبیعی، توربو شارژ، هشت سوپاپ، شانزده سوپاپ، در حجم‌ها و قدرت‌های مختلف و همچنین از ساده‌ترین مدل‌ها از نظر امکانات رفاهی، از جمله آینه‌های دستی، شیشه بالابرهای دستی، نداشتن کولر و… تا فول آپشن‌ترین و اسپرت ترین‌ها در دوران خودش از جمله صندلی‌های از جنس چرم و اسپرت، سانروف، اسپویلر، مه‌شکن، آینه‌های برقی، چهار شیشه بالابر برقی، تهویه اتوماتیک، قفل مرکزی، رینگ‌های آلومینیومی، تنظیم ارتفاع روغنی، سیستم صوتی قوی، چراغ شور، در برخی مدل‌ها سیستم چهار چرخ متحرک، و همچنین در مدل تی ۱۶، توربو شارژ و… تولید شده‌است.

این اتومبیل هنوز که هنوز است این خودرو محبوب ترین است در خودروهای سیتروئن bx، پژو آردی، انواع پژو پارس، انواع سمند، انواع سورن، دنا و دنا پلاس از پلتفرم ۴۰۵ استفاده شده‌است. حجم موتورهای استفاده شده در پژو ۴۰۵ از ۱۴۰۰ سی سی تا ۲۰۰۰ سی سی است. ضعیف‌ترین و ارزانترین مدل آن پژو ۴۰۵ جی ال و قویترین آن پژو ۴۰۵ تی ۱۶ است که آن زمان با هزینه خرید یک دستگاه پژو ۴۰۵ تی ۱۶ می‌توانستید سه دستگاه پژو ۴۰۵ جی ال خریداری کنید سال‌ها از تولید آن در فرانسه می‌گذرد اما هنوز شرکت ایران خودرو در حال تولید این محصول است. شرکت ایران خودرو در تاریخ ۲۲ خرداد ماه سال ۹۹ در سایت ایران خودرو خراسان آخرین پژو ۴۰۵ تولید و ان را از خط تولید خود خارج کرد.

پژو ۴۰۵ برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ میلادی توسط کمپانی پژو در فرانسه تولید شد و ۱ سال بعد، در سال ۱۹۸۸ میلادی، عنوان بهترین خودروی سال اروپا را به خود اختصاص داد.

۴۰۵ در سال ۱۹۹۱ یک‌بار فیس‌لیفت شد، به روز رسانی‌های این فیس‌لیفت در داشبورد، فرمان اتومبیل و عایق‌های صوتی بود. در سال ۱۹۹۲ پژو ۴۰۵ یک‌بار دیگر فیس‌لیفت شد. در فاز دوم فیس‌لیفت چراغ‌های عقب باز طراحی شدند و بخش کرکره‌ای میان‌ چراغ‌های عقب حذف شد. همچنین در فاز دوم یک داشبورد جدید برای ۴۰۵ طراحی شد.

شرکت‌های خودروسازی داخلی، برای رهایی از دست پیکان که طراحی بسیار قدیمی داشت و تکنولوژی ساخت آن هم از رده خارج شده بود، تصمیم گرفتند سرمایه‌گذاری جدیدی روی یک خودروی مدرن مانند پژو ۴۰۵ انجام بدهند. به همین دلیل، خط جدید تولید پژو ۴۰۵ در سال ۱۳۶۹ به وسیله رئیس‌جمهور وقت ایران کلید خورد و از همان سال، کار مونتاژ و تولید این خودرو به همراه مدل‌های دیگری از سواری پژو در ایران آغاز شد. از سال ۱۳۷۳ شرکت ساپکو، ساخت داخلی قطعات ۴۰۵ را شروع کرد و موفق شد تا سال ۱۳۷۷ بیش از ۷۰ درصد از قطعات این خودرو را تولید کند و به این ترتیب، نیاز به واردات این قطعات با قیمت بیشتر از کشور فرانسه را کاهش دهد. که البته کیفیت ۴۰۵ هم به شدت افت کرد.

پژو ۴۰۵ که علاوه بر فرانسه، در انگلستان هم تولید می‌شد، و جز پرفروش‌ترین خودروهای ان زمان انگلیس هم بود. یکی از بهترین خودروهای مونتاژ شده در ایران است و شرکت ایران خودرو تمام تلاشش را کرده تا این خودرو را به عنوان بهترین اتومبیل تولیدی در خاورمیانه معرفی کند. ۴۰۵، زمانی جزو زیباترین خودروهای موجود در بازار ایران، از نظر طراحی بدنه، محسوب می‌شد و طرفداران بسیاری هم داشت و البته دارد

اتاق جادار و بزرگ این خودرو، یکی از دلایل محبوبیت آن است. ۴۰۵، در برابر جریان هوا مقاومت ناچیزی (با ضریب ۳۱ درصد) دارد که این هم یکی دیگر از مزایای آن به‌شمار می‌رود.

سیستم تعلیق در هر یک از ۴ چرخ ۴۰۵ مک فرسون می‌باشد که به صورت جداگانه عمل می‌کنند که این ویژگی باعث چسبندگی بهتر ماشین در جاده و مخصوصاً پیچ‌ها می‌شود و در نتیجه، سرنشینان آرامش بیشتری را هنگام سفر تجربه می‌کنند.

سیستم فرمان پژو ۴۰۵، دنده شانه‌ای است؛ یعنی راننده می‌تواند برحسب قد خودش آن را بالا و پایین ببرد و تنظیم کند.

یکی از موفق‌ترین اتومبیل های کلاس متوسط پژو که در سال ۱۹۸۸ توسط بسیاری از مجلات معتبر اتومبیل به عنوان اتومبیل سال انتخاب گشت، اتومبیل پژو ۴۰۵ می‌باشد. پژو ۴۰۵ در دو مدل GL و GLX به بازار عرضه شده و یکی از بهترین اتومبیل های مونتاژ شده در ایران می‌باشد.

انواع مدلهای پژو ۴۰۵ که علاوه بر فرانسه در انگلستان نیز ساخته می‌شود فقط به صورت سدان (۴ در) و استیشن بوده و موتور به صورت عرضی در امتداد پلوس ها نصب گشته‌است. در سالهای گذشته پژو با موتور ۱٫۴ لیتری نیز تولید می‌گشت ولی به دلیل محدودیت های کنترل گازهای خروجی از اگزوز این موتور از روی اتاق ۴۰۵ حذف گردید. سال ۱۹۹۵ پژو با موتورهای تکنولوژی بالا و راندمان خوب به بازار عرضه می‌شد، از جمله موتور ۱٫۸ لیتری با قدرت ۱۰۱ اسب بخار و تورک ۱۵۳ نیوتن متر، موتور دو لیتری با ۱۲۱ قوه اسب و تورک ۱۷۶ نیوتن متر که همگی مدلهای نامبرده به صورت ۲ سوپاپ برای هر سیلندر می‌باشد. در ردیفهای بالاتر موتورهای چهار سوپاپ ۲ لیتری با ۲ میل سوپاپ بالایی با ۱۶۵ اسب قدرت و ۱۸۳ نیوتن متر و همچنین موتورهای اخیر با کمک سیستم توربو ام-آی ۱۶ قدرت خود را به ۱۹۶ اسب بخار و ۱۹۶ نیوتن متر و رینگهای ۱۶ اینچی و لاستیک های ۲۰۵ خود که تی۱۶ نامیده می‌شود با ۲۲۰ اسب بخار قدرت و ۴ چرخ متحرک ۴×۴، می‌تواند شتاب صفر تا صد خود را به ۵٫۵ ثانیه برساند و حداکثر سرعت ۲۶۰ کیلومتر را به دست آورد که مدل شهری می‌باشد و بسیار هم پرفروش بوده. پژو ۴۰۵ همچنان با موتور دیزل ۱۹۰۵ سی سی نیز عرضه شده که مدل معمولی با قدرت ۶۸ اسب بخار و مدل توربو با ۹۰ اسب بخار اتومبیل بسیار کم مصرفی می‌باشند.

پژو ۴۰۵ در ایران

پژو 405 با موتور 2000 ، خودرویی مونتاژی در ایران خودرو  و البته محبوب در کشور به علت قدرت و استحکام می باشد این خودرو فرانسوی در سال های ابتدایی حضورش در کشور، به عنوان یکی از خودروهای لوکس و سدان محسوب می شد .

جدول مشخصات فنی پژو 405 :

خودرو

 GLX-بنزینی

  GLX-گازسوز

GLX 2000

نوع موتور

XU7

XU7

XU9

تعداد سیلندر

4

4

4

تعداد سوپاپ

8

8

8

حجم موتور

1761 سی سی

1761 سی سی

1905

نوع سوخت رسانی

انژکتوری

انژکتوری

کاربراتوری

جعبه دنده

5دنده دستی

5دنده دستی

5دنده دستی

حداکثر قدرت

100 اسب بخار در 6000 RPM

100اسب بخار در 6000 RPM(بنزین)
83اسب بخار در 6000 RPM (گاز)

105 اسب بخار در 5750 RPM

حداکثر گشتاور

153 نیوتون متر در 3000 RPM

153نیوتن متر در 3500 RPM(بنزین)
126نیوتن متر در 3500 RPM(گاز)

154 نیوتون متر در 3750 RPM

نسبت تراکم

9.3

9.3

10.2

شتاب 0 تا 100

11 ثانیه

11 ثانیه

11.2 ثانیه

حداکثر سرعت

190 کیلومتر بر ساعت

190 بنزین
180 گاز

200 کیلومتر بر ساعت

وزن خودرو

1100 کیلوگرم

1250 کیلوگرم

1200 کیلوگرم

مصرف سوخت شهری

12.8لیتر در هر 100 کیلومتر

12.8لیتر (بنزین)
43.6لیتر (گاز)

12.4لیتر در هر 100 کیلومتر

مصرف سوخت خارج شهر

6.8لیتر در هر 100 کیلومتر

6.8لیتر (بنزین)
27.8لیتر (گاز)

6.4لیتر در هر 100 کیلومتر با سرعت 90

8.4 لیتر در هر 100کیلومتر با سرعت 120

مصرف سوخت ترکیبی

9لیتر در هر 100 کیلومتر

9.1لیتر (بنزین)
31.3لیتر (گاز)

8.6لیتر در هر 100 کیلومتر

حجم باک بنزین

70 لیتر

70 لیتر

70 لیتر

استاندارد آلایندگی

یورو 4

یورو 4

یورو 3

سیستم ترمز

ضد قفل ABS و EBD

ضد قفل ABS و EBD

روغنی با بوستر

ترمز جلو

دیسکی

دیسکی

دیسکی

ترمز عقب

کاسه ای

کاسه ای

کاسه ای

کیسه هوا

راننده و سرنشین

راننده و سرنشین

ندارد

سیستم پخش

صوتی پیشرفته

صوتی پیشرفته

ساده

تهویه مطبوع

دستی

دستی

دستی

دماسنج روی داشبورد

ندارد

ندارد

ندارد

پژو ۴۰۵ SLX با موتور ۱٫۶ لیتری تی‌یو۵

در ایران چندین خودرو بر اساس پلت فرم پژو ۴۰۵ تولید می‌شود. پژو پارس یا پژو پرشیا که در زمان عرضه یک خودروی بسیار لوکس قلمداد می‌شد، فیس لیفتی از پژو ۴۰۵ بود که در آن در بخش‌های سپر جلو و عقب، جلو پنجره، در کاپوت، چراغ‌های جلو و عقب و در صندوق عقب نسبت به ۴۰۵ تغییر بافته‌است. پژو آردی هم خودرویی شبیه به مدل‌های قبل از فیس لیفت ۴۰۵ بود که با موتور پیکان و محور محرک عقب عرضه می‌شد. مدل ارتقا یافته آن نیز پژو روآ نام دارد که در سال ۸۵ و در ابتدا با نام آردی‌ایکس عرضه می‌شد.

سمند؛ که به عنوان خودروی ملی ایران شناخته می‌شود نیز خودرویی بر مبنای پلت فرم پژو ۴۰۵ است و در ابتدا قرار بود جانشین پیکان (خود پیکان یک مدل تغیر یافته از هیلمن هانتر بود) شود.

شرکت ایران خودرو، تولیدکننده پیشتاز خودرو در ایران مدل‌های زیر را بر اساس پژو ۴۰۵ تولید می‌کند

  • پژو ۴۰۵ GL/GLX ابتدا با موتور ۱٫۶ لیتری و پس از آن ۱٫۹ لیتری ۸ سوپاپ کاربراتوری :تولید آن در سال ۲۰۰۲ متوقف شد.
  • پژو ۴۰۵ GLX با موتور ۱٫۸ لیتری ۸ سوپاپ انژکتوری:
  • پژو ۴۰۵ GLI:مدل کم آپشن تر GLX که مابین سالهای ۸۳ تا ۸۶ تولید می‌شد.
  • پژو ۴۰۵ SLX:مدل بروزرسانی شده پژو ۴۰۵ که با تغییراتی در نمای خارجی و داخلی و موتور ۱٫۶ لیتری تی‌یو۵ عرضه می‌شود.
  • پژو پارس:فیس لیفت پژو ۴۰۵ در بخش‌های سپر جلو و عقب، جلو پنجره، در کاپوت، چراغ‌های جلو و عقب و در صندوق عقب، خود پارس در ۴ مدل مختلف عرضه می‌شود:
    • معمولی، که از سال ۹۰ به بعد با نام پژو پارس سال شناخته می‌شود. این مدل با موتورهای ۱٫۸ و ۱٫۹ لیتری عرضه می‌شود
    • LX، که با موتور ۱٫۶ لیتری تی‌یو۵ عرضه می‌شود.
    • ELX، با ۲ موتور ۱٫۸ لیتری ۸ سوپاپ و ۱۶ سوپاپ عرضه می‌شود.
    • پژو پارس اتوماتیک، در اوایل با موتور ۱٫۸ لیتری و به تازگی با موتور ۱٫۶ لیتری عرضه می‌شود
  • پژو آردی و پژو روآ: هردو خودرو با ظاهر ۴۰۵ و موتور ۱٫۶ لیتری پیکان عرضه می‌شوند.
  • سمند/سمند سورن/دنا و دنا پلاس: خودروهای ملی ایران که با پلت فرم، گیربکس و موتور (در مدل سمند) پژو ۴۰۵ عرضه می‌شوند.
  • وانت آریسان: علی‌رغم اینکه با نشان تجاری ایران خودرو عرضه می‌شود ولی شباهت‌های آن با پژو ۴۰۵ انکار ناپذیر است. تولید پژو۴۰۵ متوقف شده است.
  • اگر این مطلب براتون مفید بوده برای شادی روح پدرم فاتحه و صلواتی بخوانید 

User Rating: 4.12 ( 44 votes)

About مدیر

با تغییرات خطوط تولید شرکت ایران خودرو از سال 1381 تا به حال دیگر خودروی پژو۲۰۰۰ کاربراتوری از این شرکت به بازار عرضه نشده است . با توجه به اینکه در کم تر سایتی لوازم یدکی مصرفی و مطالبی در مورد این خودرو ارائه شده این سایت برای شما 2000 سواران ارائه شده است. 09333897229

Check Also

peugeot 405

عیب یابی موتور از نوع دود خروجی اگزوز

یکی از ساده ترین روش تشخیص معایب اصلی موتور خودرو، رنگ دود خروجی از اگزوز …

28 comments

  1. ممنون خیلی خیلی مفید بود . عالی 👌

    • ماشین رو بزار تو دنده بعد هول بده اگه راه رفت تسمه تایم بریده اگه راه نرفت مشکل جای دیگه ایست

  2. مهدی نوروزی

    سلام ماشین من پژو 2000 میخواستن بدونم سوکت کویل چندتا برق داره چندتا بدنه برق سر شمع نمیاد ممنون میشم زود حواب بدید

    • سلام
      پایه اول منفی دور موتور
      پایه دوم ارتباط مگنت
      پایه سوم برق اظطراری
      پایه چهارم برق سویچ

      • سلام دور موتور من از کار افتاده.از چی میتونه باشع؟

        • سلام
          سیگنال دور موتور از پایه شماره یک سوکت کویل بر اساس جرقه ای هست که میزنه صادر میشه و به صفحه کیلومتر میاد
          حالا ایراد تو کویل – مگنت – سیم کشی (خرابی روکش سیم عایق دار سبز رنگ که مثل سیم آنتنه یا اتصالی تو سیم کشی) و در نهایت خراب خود صفحه کیلومتر میتونه باعث کار نکردن دور موتور بشه
          زیاد هم پیش میاد که با در آوردن سوکت کویل و مجدد جا زدنش این مشکل برطرف شده

      • لطفا مشخصات ۴۰۵ t16 رو هم بزارید و مقایسه کنید خیلی ممنونم از شما

      • سلام
        میشه سیم های سوکت مگنت و کوئل رو دونه به دونه توضیح بدید؟ممنون میشم

  3. کاربراتورسلام پژو ۴۰۵ از چه سالی از چه مدلی انژکتوری است و از چ مدلی کاربراتوری است

    • موتور پژو های 405 تولیدی تا اواسط سال 1381 کاربراتوری بوده و از اواخر سال 1381 به بعد همه با سیستم انژکتوری تولید شده اند

  4. امیر محمد ۲۰۰۰

    سلام خسته نباشید
    من ی سری لوازم میخواستم شما آدرس ندارید حضوری بیایم خدمتتون ؟

  5. سلام موتور پژو 405 1800 به پژوهایی که از موتور 2000 استفاده میکنند, میخوره؟

  6. سلام میشه پژو دوهزار رو به انژکتور تغیر داد

    • سلام بله میشه باید یکسری لوازم رو تغییر بدین و یسری قطعات جدید به موتور اضافه و بسته میشه که با توجه به نوع سیستم ایسیو و سیم کشی که میخواین بندازین (ساژم اس ال 96 – ساژم اس 2000 – سیستم زیمنس که برای ماشین های روز ایرانخودرو و مصرف کمتری دارن) موارد زیر تغییر میکنن
      سیم موتور- میفولد هوا – پمپ بنزین تو باکی – فراویل گیربکس – کویل – دریچه گاز – شلنگ های بنزین – درب سوپاپ – هوزینگ آب – سنسور کیلومتر – ایسیو – سوزن انژکتور – وایر – ریل سوخت – گلویی اگزوز – سنسور اکسیژن -سنسور مپ – استوپر – سیم گاز – سنسور دور موتور – سنسور میل سواپ – فشنگی های آب – لوله های هواکش – شلنگ های بخار روغن – شلنگ های بنزین

      • سلام
        موتور ۲۰۰۰ زانتیا رو میشه واسه پژو ۲۰۰۰ قانونی کرد؟؟
        یا سرسیلندر رو تغییر داد ؟

        • سلام
          اگر به قصد ارتقای موتور ماشین بخواهید آن را تعویض کنید از نظر قانونی نمی‌توانید این کار را انجام دهید. یعنی فقط زمانی می‌توانید مجوز بگیرید که کارشناس راهنمایی رانندگی تشخیص دهد موتور شما مشکل دارد و فقط به این دلیل قصد تعویض آن را دارید. بنابراین درست همان موتور را که از نظر تیپ، حجم، تعداد سیلندرها و نوع سوخت مصرفی با آن مطابقت دارد باید خریداری و تعویض کنید

  7. سلام من پژو ۲۰۰۰ مدل ۷۷ دارم،یاتاق زد با یه نیم موتور مدل ۹۳ عوضش کردم،ولی میگم چون حجم موتور جدید ۱۸۰۰ هستش مشکلساز نمیشه؟
    واینکه پلاک موتور خودمو باز کردم و زدم رو موتور جدید.با پرچ ریز خودمم انجامش دادم،خیلی تمیز،انگار فابریکیه،هرکس دیدش نفهمید.به نظرتون امکان داره برای تعویض پلاک برم کارشناس بفهمه؟

    • سلام
      کارشناس های تعویض پلاک متوجه میشن باید برای تعویض بلوکه سیلندر از راهنمایی رانندگی نامه میگرفتی

  8. باعرض سلام وخسته نباشید تشکراز اطلاعات مفیدی که قراردادین توی سایت….
    واقعیت 40میلیون پول دارم و برای درآمد وکارکردن باماشین میخوام ماشین بگیرم پراید که میگن هزینه نگهداریش کمه با چهل تومن مدل84نمیدن چیزی که سالم باشه ولی با چهل تومن میشه یه پژو2000گرفت که سالم باشه ..ویا Rdiیا روامدل85 گرفت میگن روایا آردی آی زودخراب میشن قدرت ندارن وگیربکس صدامیده انگارپیکان سوارشدی…قدرت پژو2000کجاپرایدکجا جدا از اینکه پرایدقوطی کبریته جانداره….یه مشورت بهم بدین در راه انسانیت موندم بین پژو2000 روا یا آردی ای یاپراید کدوم روبگیرم..البته پراید باچهل تومن مدل83کاربرات میشه گرفت کدوم روبگیرم که عقلانی باشه و اذیتم نکنه…ممنون میشم راهنماییم کنین…یا به سایت قسمت نظرات یا تلگرام این شماره پیام بدین براراهنمایی09184799946…باتشکر ازشمابزرگواران

  9. سلام خسته نباشید مطالب خیلی مفید و عالی بود
    فقط بنظر خود شما ( ادمین ) الان در سال 1401 پژو ۲۰۰۰ بخرم یا پژو GLX 1800 که دست جوون هست و دائم به ماشینش میرسه از لحاظ صدا زیاد در دست انداز ها و خراب نشدن ماشین میگم لطفا راهنمایی کنید خیلی ممنون❤

  10. سلام پژو جی ال ایکس مدل ۸۲ و انژکتور ی بخرم یا پژو ۲۰۰۰کاربراتی مدل ۸۱ ، البته پولشون هم قیمته ولی دو هزاره خیلی
    تمیزتره، لطفا نظر بدید ممنون

  11. علی اکبرحسینی

    سلام پژو۲۰۰۰ماشین خوبی ست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!