روغن ریزی زیر ماشین
روغن ریزی زیر ماشین

علل روغن ریزی خودرو

 موتور ماشین از قطعات متحرک زیادی تشکیل شده است که حرکت روان و بدون اصطحکاک این قطعات از اهمیت ویژه ای برخوردار است.کم شدن این روغن ها و از بین رفتن خاصیت هایشان باعث افزایش اصطحکاک و ساییده شدن قطعات متحرک بر روی همدیگر به مرور زمان باعث گرم شدن، استهلاک و خرابی قطعات می شود. سازندگان خودرو برای رفع مشکل اصطحکاک بین قطعات متحرک اتومبیل روان کننده ها  و روغن ها استفاده می کنند . توجه مداوم به سطح روغن ها و پیشگیری از روغن ریزی و کاهش سطح روغن های ماشین نگرانی مالکان خودرو ها را از هزینه های گزاف کاهش می دهد.

در صورت بروز نشتی روغن در ماشین، نوع روغن و علت روغن ریزی باید سریعا مشخص و رفع شود. قبل از شروع بحث روغن ریزی ماشین، بهتر است ابتدا به معرفی انواع روغن در سیستم خودرو بپردازیم.

انواع روغن در خودرو

روغن ریزی ممکن است از محل ها و قطعات مختلفی مثل موتور ماشین سیستم هیدرولیک و گیربکس و یا سیستم ترمز اتفاق بیفتد؛ در روغن ریزی از مسائل بسیار مهم شناخت نوع روغن است و همچنین شناسایی محلی که از آن روغن خارج می‌شود و پس از شناسایی و بعد از اطمینان کامل از نوع روغن، باید تعمیر کار در جهت تعویض و یا تعمیر قطعه اقدام نماید.
در سیستم خودرو چهار نوع روغن وجود دارد:

1- روغن موتور
2- روغن ترمز
3- روغن هیدرولیک
4- روغن گیربکس

روش‌های ساده کشف روغن ریزی در موتور پژو 2000 به شرح زیر می باشد

۱. علل روغن ریزی از موتور

یکی از سیال‌های مهم در موتور خودرو روغن است که نقش اساسی در درست کار کردن موتور خودرو و عمر مفید قطعات موتوری دارد.در هنگام کار کردن موتور، این روغن با فشار بسیار زیادی در مدار حرکت می‌کند و اگر در موتور خودرو منافذی وجود داشته باشد، روغن از آن خارج می‌شود که به وضوح نشتی آن قابل دیدن است.

اگر نشتی از پوشش تسمه تایم، اطراف سرسیلندر ، فیلتر روغن موتور، کارتل موتور و یا واشر سیلندر بود در این صورت گیج روغن را استشمام کرده اگر بوی کاملا مشخصی (بوی بنزین سوخته) با روغن نشتی داشت و رنگ روغن نشتی قهوه‌ای روشن تا سیاه بود، مایع نشتی روغن موتور است.

  • ماشین را به کارواش برده و زیر شویی کرده ( در هنگام موتور شویی مواظب دلکو – کویل و کاربراتور باشید که در صورت رسیدن آب به این سه قطعه بروز مشکل برای ماشین می شود) – اقدام به شستشوی موتور کنید. پس از این عمل، با خودروی خود ۱۰۰ الی ۲۰۰ کیلومتر (به صورت میانگین ۲ الی ۳ روز) رانندگی کنید. در بیشتر مواقع بعد از شستشوی موتور خودرو محل روغن ریزی مشهود است. می‌توانید به راحتی با تعویض قطعه معیوب، مشکل را حل کنید.
  • اگر می‌خواهید روغن ریزی ماشین را به عینه ببینید باید سینی زیر خودرو باز شود
  • قطعا ساده‌ترین راه کشف این روغن ریزی، رویت و مشاهده زیر خودرو پس از چند ساعت توقف آن است. اگر ماشین خودرو را در پارکینگ می‌گذارید کف پارکینگ یا محل پارک ماشین را تمیز کنید و پس از چند ساعت توقف، مثلا اول صبح و پیش از روشن کردن خودرو، زیر ماشین را بازدید کنید. اگر خودروی خود را در خیابان پارک می‌کنید، می‌توانید از یک قطعه کارتن برای زیر سینی خودرو استفاده کنید!
  • دقت کنید روغن ریزی از کدام طرف خودروست. چپ یا راست کاملا شرایطش فرق می‌کند. در بیشتر مواقع که نیاز به تعمیر زیادی نیست؛ کاسه نمد‌های پلوس یا پشت میل‌لنگ خراب شده است.
  • در بعضی مواقع واشر درب سوپاپ خودرو به علت گرما و فشار بالا بعد از ۴۰ هزار کیلومتر خراب می‌شود و روغن از بالای موتور به پایین سرازیر می‌شود.
  • اگر کاسه نمد میل سوپاپ خراب باشد از قسمت بالایی موتور سمت تسمه تایم نشتی خواهیم داشت که دلیل آن معیوب بودن کاسه نمد میل سوپاپ  یا خارج شدن کاسه نمد از جای خود است.
  • اگر در محل نصب واشر درب سوپاپ و دو طرف واشر چسب نخورده باشد، موجب نشتی روغن از اطراف درب سوپاپ خواهد شد .
  • روغن ریزی از کاسه نمد‌های دو سمت میل لنگ
  • روغن ریزی از اطراف فیلتر روغن
  • روغن ریزی از کاسه نمد و اورینگ دلکو
  • روغن ریزی از لوله های بخار روغن درب سوپاپ و کارتل
  • روغن ریزی از شلنگ رابط زیر قیفی روغن ریز
  • روغن ریزی از سوراخ های زیر پمپ بنزین مکانیکی روی موتور به علت خرابی پمپ بنزین
  • در بعضی مواقع آبندی اتصال بلوکه سیلندر به کارتل ماشین نیز خراب شده باشد که باعث نشتی روغن شود.
  • به‌ دلیل تعویض روغن‌های پی‌در‌پی، محل رزوه پیچ تخلیه روغن معیوب و سبب نشتی می‌شود.

    ۲. روغن ریزی از هیدرولیک و فرمان

  • اگر نشتی از سیستم هیدرولیک باشد و رقیق و بوی سوختن شیرینی بدهد و رنگ آن قهوه‌ای مایل به قرمز باشد، مایع نشتی روغن هیدرولیک فرمان است.کم بودن روغن در مخزن هیدرولیک می تواند نشانه ای از کم کردن روغن یا وجود نشتی در مدار هیدرولیک باشد.با دقت به اطراف مخزن نگاه کنید،شیلنگ های رابط و بست ها را چک نمایید. اگر نشتی در این قسمت ها نبود نیاز است به سراغ قسمت های دیگر همچون پمپ هیدرولیک و شیر هیدرولیک فرمان بروید.
  • نشتی روغن هیدرولیک بیشتر در خودروهای با کیلومتر بالا و یا فرسوده اتفاق میفتد.در صورتیکه روغن هیدرولیک نشتی داشته باشد می تواند ایراداتی را بوجود بیاورد که سفت شدن غربیلک فرمان از جمله این ایرادات است.همچنین روغن هیدرولیک خاصیت خورندگی دارد و قابل اشتعال است.
  • نشتی در مدار هیدرولیک فرمان می تواند به دلایل مختلف اتفاق بیفتد از جمله این علل می توانند شل بودن اتصالات، خرابی و پوسیدگی اورینگ ها، شیر هیدرولیک فرمان و جعبه فرمان و  … باشد.
  • با توجه به اینکه خودروی پژو 2000 بالای دویست هزار کیلومتر کار کرده است، منبع ذخیره روغن هیدرولیک خودرو را چک کنید. ۶۰ الی ۷۰ درصد روغن ریزی دارد. این نشتی می‌تواند از درب مخزن روغن هیدرولیک اتفاق بیفتد. در خودروی پژو 2000 که مخزن روغن هیدرولیک از طریق شیلنگ به پمپ هیدرولیک متصل می شود، نشتی روغن می تواند از محل اتصال شلنگ و شلنگ های رابط بسیار هم شایع است. این ایراد با تعویض شلنگ یا بست برطرف می گردد.
  • ۳. روغن ریزی از سیستم ترمز
  • روغن بخش ترمز در تمامی پژو های 405 به رنگ  آبی می باشد و این روغن غلظت پایینی دارد اگر نشتی از سیلندر ترمز، اتصالات و یا اورینگ‌های کالیپر لنت ترمز باشد ، مایع نشتی روغن ترمز است. این نوع روغن خاصیت خورندگی داشته و در صورت تماس با بدنه رنگ آن را از بین می‌برد.

    برای تشخیص نشتی روغن ترمز به خیسی در داخل رینگ لاستیک خودرو باید توجه کنیم و برای تشخیص دقیق تر چرخ مذکور را باز کرده و توسط مکانیک بررسی شود و اگر  خیسی در رینگ دیده نشد روغن ریزی ترمز در دیگر اجزای ترمز اتفاق افتاده است که حتما به تعمیرگاه مراجعه کنید.

  • روغن ریزی از پمپ اصلی ترمز
  • روغن ریزی از سیلندر‌های ترمز چرخ عقب شایع‌تر است

       4. روغن ریزی از گیربکس

واسکازین نه تنها بخش­ های مختلف گیربکس را روغن کاری می‌کند بلکه آن را خنک کرده و از سوختنش جلوگیری می‌کند. از عوامل شایع مشکل‌ساز می‌توان واسکازین کم یا بی کیفیت را نام برد که نشان می‌دهد یک نشتی وجود دارد یا اینکه واسکازین کثیف شده و احتیاج به تعویض دارد.

وقتی صداهای غیر معمول از ماشین می‌شنوید گیربکس به شدت در حال کار است، گاهی افزودن یا تعویض واسکازین گیربکس می‌تواند کار ساز باشد. سر و صدای زیاد گیربکس هنگام خلاصی دنده می‌تواند نشان دهنده مشکلی جدی باشد، از جمله فرسودگی قطعات مکانیکی که نیاز به تعویض دارند.

اگر نشتی از اطراف گیربکس، کاسه نمد شفت خروجی گیربکس بود و روغن نشتی یک حالت چسبناک روغنی با بوی کم یا اصلا بدون بو، به رنگ صورتی مایل به قرمز تا قهوه‌ای بود، مایع نشتی واسکازین گیربکس است.

User Rating: 3.9 ( 2 votes)

About مدیر

با تغییرات خطوط تولید شرکت ایران خودرو از سال 1381 تا به حال دیگر خودروی پژو۲۰۰۰ کاربراتوری از این شرکت به بازار عرضه نشده است . با توجه به اینکه در کم تر سایتی لوازم یدکی مصرفی و مطالبی در مورد این خودرو ارائه شده این سایت برای شما 2000 سواران ارائه شده است. 09333897229

Check Also

peugeot 405

عیب یابی موتور از نوع دود خروجی اگزوز

یکی از ساده ترین روش تشخیص معایب اصلی موتور خودرو، رنگ دود خروجی از اگزوز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!