در خودروهاي كاربراتوري ساسات قطعه ای بوده که در فصل زمستان موجب بهتر روشن شدن خودرو می شود این قطعه را به دکمه دریچه هوای کاربراتور نیز می نامند.ساسات در خودرهای کاربراتوری یک اهرم به صورت دستی مي باشد که در فصل های سرد و در حالت کلی هوای سرد که موتور با صرف زمان و انرژی بیشتری می تواند گرم شود به کار می رود.در خودروهای كاربراتوري ساسات وظیفه بستن دریچه ورودی هوا به کاربراتور را بر عهده دارد. در نتیجه در هوای سرد زمستان با غنی شدن سوخت تزریق شده به موتور، خودرو راحت تر روشن می شود. زیرا سوختی که برای احتراق مناسب می بایست به صورت پودري و به حالت بخار وارد سیلندرها شود در برخورد با دیوارهای سرد کاربراتور و منیفولد ورودی هوا تقطیر شده و از رسیدن به سیلندر باز می ماند.
در ابتدای کار موتور در روزهای سرد باید برای مدت کوتاهی از مدار ساسات که سوخت غنی تری را براي موتور فراهم می کند استفاده نماییم تا موتور به دمای کارکرد مناسب خود رسیده و کاربراتور بتواند مخلوط سوخت – هوا را تقریبا بصورت بخار خشک که حالت ایده آل كاركرد موتور می باشد از كاربراتور به سیلندرها برساند در بالای ونتوری ثابت كاربراتور دریچه ای بنام ساسات وجود دارد باز و بسته شدن این دریچه بصورت مکانیکی یا خودکار کنترل می شود با بستن این دریچه جریان عبوری هوا کاهش یافته و مکش کاربراتور در هنگام استارت زدن افزایش می یابد. در نتیجه سوخت بیشتری از ژیگلور برای روشن شدن موتور در هوای سرد فراهم می شود .
دکمه ساسات در جلوی راننده قرار دارد و با کشیدن آن دریچه هوا کم و بیش بسته شده هوا کمتر برای آمیختن با بنزین وارد کاربراتور شده و اجازه ورود هوای کمتری را به داخل موتور می دهد و در نتیجه گازی که وارد موتور می شد از لحاظ بنزین موجود در موتور، قوی تر می شد و اشتعال و جرقه زني موتور قدرتمند تر عمل كرده و این موجب سریع گرم شدن موتور برای تولید نیروی گشتاوری موتور می شود چرا که با استارت موتور در هوای سرد و گرم نشدن موتور و حرکت خودرو، ممکن است آسیب زیادی به موتور خودرو وارد گردد.
در سيستم ساسات مکانیکی براي بستن دریچه ساسات دکمه ای بر روی داشبورد خودرو تعبیه شده که بوسيله كابل ساسات به دریچه ساسات متصل می شود با کشیدن این دکمه دریچه ساسات بسته می شود همچنين برخي از کاربراتورها داراي ساسات خودکار هستند که با گرمای آب موتور کار می کند در این نوع از ساسات ها یک فنر ترموستاتی و یک پیستون در داخل پوسته ساسات قرار دارند که هر دوی آنها به دریچه ساسات متصل اند در موتور سرد فنر ترموستاتی کوک می شود و دریچه ساسات را می بندد وقتی موتور گرم می شود آب گرم از ساسات گذر کرده و فنر را باز می کند در نتيجه دریچه ساسات را باز می شود.
* نكته : لازم به ذكر است در موتور پژو 2000 كاربراتوري سيستمي هايي وجود دارد كه به پودري كردن سوخت و تبديل بنزين به حالت پودری در زمان سرد بودن موتور كمك مي كنند اولين سيستم اين است كه در پشت كاربراتور پژو 2000 قطعه اي به نام گرم كن وجود دارد كه صفحه المنتي آن با گرم كردن بدنه كاربراتور، تبديل بنزين به حالت بخار كمك مي نمايد همچنين سيستم ديگري كه براي اين منظور در پژوهاي 2000 كاربراتوري تعبيه شده است لوله خرطومي آلومينومي است كه از روي منيفولد اگزوز هواي گرم را به سه راهي هواكش K2 هدايت مي كند درون سه راهي هواكش يه دريچه وجود دارد كه زماني كه هواي سرد درون سه راهي جريان دارد و به سنسور ترموستاتي آن برخورد مي كند دريچه بازاست و هواي گرم روي منيفولد اگزوز را به سمت كاربراتور هدايت مي كند و زماني كه دماي هواي روي منيفولد اگزوز بيش از حد نياز كاربراتور براي بخار كردن بنزين برسد دريچه ورودي هواي گرم بسته شده و هوا از سمت سيني فن به سمت كاربراتور هدايت مي شود.
واقعا سایت جالب و کارامدی راه اندازی کردید 👌👌
Everything is very open with a precise clarification of the challenges. It was definitely informative. Your site is useful. Thanks for sharing!