موتورهاي خانواده XU
موتورهاي خانواده XU

معرفی موتورهای خانواده Xu پژو

موتور های XU توسط گروه صنعتي PSA در فرانسه که موتور خودروهای فرانسوی پژو، سيتروئن،‌ اُپل، DS  را تولید می کند. XU  ها یک خانواده از موتورهای احتراق داخلی هستند که در خانواده های پژو و سیتروین استفاده می شود. در دهه های 1980 و 1990 این نوع موتورها به عنوان موتور های سایز متوسط در تولیدات پژو و سیتروین در نظر گرفته شدند. طراحی XU در سال 1981 با پژو 305 معرفی شد؛ این طراحی با دو یا چهار دریچه در هر سیلندر همراه بود که با سوخت بنزین کار می کرد. حجم این موتور ها بین 1.6 تا 2 لیتر (1580 تا 1998 سی سی) متغیر است و همه ی مدل های بنزینی دارای قطر سیلندر 3.3 یا 3.4 اینچ (هر اينچ برابر با 2.54 ميليمتر است) می باشند.در تمامی مدل های XU  از سرسیلندر های آلومینیومی استفاده می شود و تمامی بلوک ها جز مدل XU10 در آلیاژ آلومینیوم ساخته شده اند(بلوک XU10 از جنس چدن است).

اولین برنامه ی Citroen روی مدل Citroen BX  در 1983 بود؛ جایی که فرمت 1580 سی سی ظاهر شد. این موتورها همگی دارای پیکربندی 4 سیلندر خطی هستند و در 5 تیپ و 31 مدل طراحی و ساخته شده اند. تولید موتور های XU  از سال 1981 تا 2001 بوده است.بعدها خانواده ی موتورهای مدرن EW/DW  جایگزین خانواده ی  XU  ها شدند.

خانواده ی XU  علاوه بر موتورهای بنزینی، موتورهای دیزلی به نام XUD را نیز شامل می شود؛ XUD ها موتورهای دیزلی طراحی و ساخته شده توسط کمپانی پژو و Citroen هستند که با مدل های XUD7/XUD9/XUD11  روانه بازار شدند. موتورهای خانواده ایکس‌یو از ایکس‌یو ۵ تا ایکس‌یو ۹ دارای بوش تر به همراه بلوک آلومینیمی و موتور ایکس‌یو۱۰ دارای بلوک چدنی است. تمام این موتورها به صورت مایل و با شیب ۳۰ درجه بر روی خودروهای متوسط پژو سیتروئن قابل نصب هستند.

اين خانواده با مدل هاي مدرن ew  و dwجايگزين شد. اين خانواده بصورت افقي و 30 درجه كج نصب مي شوند.

موتور Xu5
اين موتور حجم جابه جايي(حجم موتور) cc1580 و قطر سيلندر mm83 و كورس پيستون mm73 دارد. اين موتور 8 سوپاپ بادامك رو مي باشد(sohc) اين موتور با سيستم هاي سوخت رساني كاربراتوري تك دهانه و دو دهانه و سيستم هاي انژكتوري يافت مي شود. (بسته به مدل)تمامی موتورهای XU5 به صورت SOHC طراحی شده اند که به ازای هر سیلندر دو پیستون دارند. قدرت خروجی این موتورها بین  79  تا 113  اسب بخار است.

Model of car Notes Output Model
Peugeot 205 1.6 (–>89) 2-bbl carb 104 PS (90 hp/76 kW XU5 J
Peugeot 205 1.6 (–>89) 2-bbl carb 75 PS (90 hp/55 kW) XU5 1C
Peugeot 309 SX 1.6 2-bbl carb 92 PS (90 hp/67 kW) XU5 2C
Citroën BX 16 TRS 1-bbl carb 80 PS (78 hp/58 kW) XU5 C
Peugeot 405 GRi FI catalyst 89 PS (87 hp/65 kW) XU5 M3/Z

موتور Xu7

این مدل دارای حجم 1.8 لیتر (حجم دقیق 1761 سی سی) قطر سيلندر mm83 و كورس پيستون mm81 دارد.. تمامی مدل های XU7 انژکتوری هستند و نسخه ی JP4 آن دارای 16سوپاپ با طراحی DOHC می باشد. در بین مدل های این موتور مدل JP4/LFY را می توان قدرتمندترین مدل دانست. این موتور بیشترین استفاده را در خط تولید کمپانی های خودروسازی ایرانی دارد.
اين موتور حجم جابه جايي (حجم موتور) cc1761 و قطر سيلندر mm83 و كورس پيستون mm81.4 دارد. اين موتور 8 سوپاپ بادامك رو مي باشد (sohc ) اين موتور با سيستم هاي سوخت انژكتوري يافت مي شود.

موتور Xu7 PLUS

موتور XU7 پلاس در واقع نمونه بهبود یافته موتور XU7 است. توانایی این موتور نسبت به قبل افزایش یافته است. موتور XU7 پلاس به لحاظ طراحی جدید منيفولد ورودی هوا و درپوش موتور ظاهر متفاوت نسبت به موتور XU7 دارد، همچنین بعضی از قطعات اصلی موتور نیز از نظر طراحی جدید هستند، میل بادامک، پوسته یاتاقان، میل لنگ، بستار، مجموعه دسته سمبه، حلقه و سمبه، روغن موتور، مسیر گازهای خروجی از محفظه لنگ و کلاچ در XU7P نسبت به XU7 متفاوت است. نوع شمع و تسمه مورد استفاده در این موتور نیز ارتقاء یافته و دارای عمر بالاتر هستند.  همچنین استفاده از چند راهه سوخت و افشانه گاز برای هر سیلندر یکی دیگر از فنآوری هایی هست که در مدل دوگانه سوز این موتور استفاده شده است. در موتور XU7P از سامانه خنک کاری جدید طراحی و ساخته شده و با اضافه شدن منبع انبساط مجزا، هواگیری سامانه خنک کاری مشابه موتورهای TU5 و EF7 بطور خودکار انجام می شود.

موتور XU7 پلاس

 

توان و گشتاور این موتور ده درصد افزایش یافته است. به طور مثال، دور موتور در سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت نسبت به موتور قبلی حدود 500rpm کمتر است که این میزان کاهش دور باعث کاهش استهلاک و همچنین کاهش میزان نفوذ صدای موتور به کابین می شود. طراحی محفظه احتراق جدید XU7P نسبت به موتور XU7 بهبود یافته و نسبت تراکم موتور از 9.3 به 10.5 افزایش پیدا کرده است.

دیسک و صفحه کلاچ بدلیل افزایش توان و گشتاور بزرگتر شده که علاوه بر بهبود عملکرد دارای دوام بیشتر نیز شده است. شتاب صفر تا ۱۰۰خودروی پارس با موتور مذکور، حدود یک ثانیه نسبت به قبل کاهش یافته است و با توجه به تست های انجام شده در شرایط استاندارد، به رقمی حدود ۱۲.۵ ثانیه رسیده است.

میانگین قدرت موتور XU7، حدود ۶۵ کیلو وات است. این رقم در موتور XU7 پلاس ۷۲ کیلو وات است. حداکثر توان موتور XU7 در دور موتور 6000 rpm و در موتور XU7 پلاس در دور موتور 5500rpm حاصل می شود. گشتاور موتور XU7 در سرعت دورانی 3000 دور در دقیقه، حدود ۱۳۳ نیوتن متر بوده و در موتور XU7P گشتاور موتور ۱۴۶ نیوتن متر در دور موتور 4200 دور در دقیقه است.

موتور XU7 پلاس را می توان موتوری بهینه تر و بروزتر از XU7 توصیف کرد. تکنولوژی موتور XU7 متعلق به ۳۰ سال گذشته است. اما با اعمال تکنیک های جدید، موتور بهبود یافته است. توان نسخه گازسوز موتور XU7P با توجه به افزایش نسبت تراکم، نسبت به XU7 نیز بهبود یافته است. دور آرام موتور نسبت به موتور مبنا حدود 150rpm کاهش داشته و دور آرام آن 700rpm است. موتورXU7  و XU7P در دورهای پایین دارای سطح صدای یکسان بوده ولی در سرعت‌های بالاتر موتور XU7P بدلیل دور بیشینه کمتر نسبت به موتور مبنا دارای سطح صدای پایین تری نسبت به موتور مبنا است. همچنين این پیشرانه دارای سطح استاندارد آلایندگی اروپا 5 بوده و مجوزها آن از سازمان محیط زیست و استاندارد ایران نیز دریافت شده است.

این موتور روی خودروهای پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند نصب خواهد شد. نسخه تکسوز موتور XU7 پلاس روی خودروهای پژو پارس و سمند و نسخه دوگانه سوز، روی پژو ۴۰۵ و پژو پارس نصب خواهد شد. موتور XU7P روی پژو ۴۰۵ صرفاً برای کاربری تاکسی نصب خواهد شد.

موتور Xu7jpk L6A

این موتور اولین موتور انژکتوری بود که بر روی ماشین های ایران خودرو نصب شد . موتور xu7jpk یک موتور 8 سوپاپ انژکتوری کلاس 1.8 لیتری دارای حجم دقیق 1761 سی سی بود که از ecu و سیستم الکترونیکی مگنتی مارلی استفاده می کرد و پاشش سوخت تک نقطه ای داشت . توان این موتور 70 کیلو وات و حداکثر گشتاور آن 148 نیوتن متر در دور 2800 بود . این موتور اولین بار بر روی پژو پرشیا یا همون پژو پارس وارد ایران شد . این موتور در اروپا با کد L6A شناخته میشه و در مواردی بر روی پژو 406 نیز ظاهرا نصب می شده . این موتور تا حدود سال 1382 یا 1383 بر روی پژو پارس نصب می شد . این موتور بعد از این تاریخ جای خود رو به نوع اصلاح شده آن یعنی Xu7jpL3 LFZ داد .

موتور Xu7jpL3 LFZ

بعد از حدود سال های 1382 و همزمان با ورود سمند به بازار ایران خودرو اقدام به نصب موتور اندکی قوی تر Xu7jpL3 LFZ بر روی سمند و بعدا پژو پارس زد . این موتور در فرانسه بر روی پژو 306 و سیتروئن XSara و سیتروئن ZX و زانتیا نیز نصب شد . ( این موتور بر روی زانتیا های داخلی نصب نشده است ) . این موتور به فاصله کوتاهی جای موتور کاربراتوری xu9 2c رو بر روی 405 هم گرفت و پس از اون دیگه xu9 2c کلا در داخل بر روی هیچ خودرویی نصب نشد . موتور Xu7jpL3 دارای حجم دقیق 1761 سی سی و حداکثر توان 74 کیلو وات ( معادل 100 تا 101 اسب بخار ) و گشتاور 153 نیوتن متر در دور 3000 هست . نسبت تراکم این موتور برابر 9.3 هست و سیستم روغن کاری این موتور نیز نسبت به Xu7jpk مقداری اصلاح شده و در اوایل از ecu های ساژم SL96 و S2000 و بعدها از Ecu های زیمنس و بوش نیز استفاده می کرد . پاشش سوخت در ecu های قدیمی تر از نوع نیمه ترتیبی زوجی و در نمونه های جدید تر که سنسور میل سوپاپ هم دارند به صورت کاملا ترتیبی (فول سکونشیال) صورت می گیرد و مصرف سوخت کمتری نسبت به xu7jpk دارند . این موتور پس از نصب بر روی بدنه سمند و پارس و 405 به واسطه گشتاور خوب و طراحی نسبتا ساده و تعمیرات راحتش به اسب بارکش سواری های ایرانخودرو تبدیل شده و همچنین ستون فقرات تاکسی ها و سواری های شهری و بین شهری را نیز تشکیل داده . ایران خودرو این موتور رو حتی به صورت گازسوز نیز ارایه داد .

موتور Xu7jp4L4 LFY

این موتور در واقع برادر ارشد تر موتور Xu7jpL3 هست و بر روی پژو 406 و 306 و زانتیا هم نصب شده . قسمت پایین و بلوک این موتور بسیار شبیه موتور Xu7jpL3 هست و تفاوت اصلی آن در سرسیلندر 16 سوپاپ آن و منیفولد هوای بزرگتر و نسبت تراکم 10.4 این موتور هست . در واقع در این موتور ضعف تنفس در دور بالا در موتور xu7jpL3 اصلاح شده و موتور در دورهای بالای 4500 مثل موتور xu7jpL3 دچار افت گشتاور در اثر ضعف تنفس نمی شود . این موتور بر روی پارس ELX و زانتیا 1800 در بازار داخل نصب شد و میشه گفت قوی ترین و محبوب ترین موتوری بود که بر روی ماشین های ایران خودرو تاکنون نصب شده . شتاب و سابقه افسانه ای پارس ELX در بین ماشین های داخلی مدیون این موتور هست .

Model of Car Notes Output Mode
Citroën Berlingo, Citroën Xantia from
1998
Peugeot 406 SR, Peugeot Partner
FI catalyst 90 PS (88 hp/66 kW) XU7 JB
Citroën Xantia up to 1998, Citroën Xsara,
Citroën ZX
Peugeot 306, Peugeot 405
FI catalyst 103 PS XU7 JP
Citroën Xantia, Citroën Xsara, Citroën ZX
1,8 16V
Peugeot 306, Peugeot 406
16-valve DOHC (101 hp/75 kW) XU7

موتور Xu8

اين موتور حجم جابه جايي(حجم موتور) cc1775 و قطر سيلندر mm83 و كورس پيستون mm82دارد.اين موتور 16 سوپاپ بادامك رو مي باشد. موتور XU8 با مدل XU8 T  در نسخه ی 16 سوپاپه (16V DOHC Turbo) روی پژو 205 توربو 16 نصب شده بود. قدرت خروجی این موتور حداکثر 197 اسب بخار می باشد.

Model of Car Notes Output Model
Peugeot 205 T16 16-valve DOHC
turbo.
200 PS (197 hp/147 kW) XU8 T
Peugeot 205 T16 Kitée 16-valve DOHC
turbo.
300 PS (295.5 hp/220.5 kW XU8 T
Peugeot 205 T16
Evolution 1
16-valve DOHC
turbo.
350 PS (345 hp/257 kW) XU8 T Evo
1
Peugeot 205 T16
Evolution 1
16-valve DOHC
turbo.
430-480 PS
(423.5-473 hp/316-353 kW)
XU8 T Evo
2

 

 

 

 

 

 

موتور Xu9

اين موتور حجم جابه جايي(حجم موتور) cc1905 و قطر سيلندر mm83 و كورس پيستون mm88 دارد. اين موتور مدل هاي مختلفي دارد از كاربراتور دو دهانه با 8 سوپاپ تا 16 سوپاپ بادامك رو (dohc) باسيستم سوخت رساني انژكتوري .

موتور Xu9 2c یک موتور کلاس 1.9 لیتری با حجم دقیق 1905 سی سی بود که از کاربراتور دو دهانه سولکس استفاده می کرد و بر روی 405 معروف به 2000 در بازار داخل موجود بود که توسط ایران خودرو مونتاژ می شد كه این1 موتور در واقع یک موتور 1.9 لیتری هست . این موتور دارای نسبت تراکم 9 بود .

موتور 4 سیلندر 8 سوپاپ کاربراتوری با حجم 1905 سی سی
قطر سیلندر = 83 میلی متر
کورس پیستون = 88 میلی متر
نسبت تراکم = 9.0 به یک
(حداکثر توان = 105 اسب بخار در دور 6000 (مدلی که در ایران تولید شد 98 اسب بخار در دور 5750) )
حداکثر گشتاور = 160 نیوتن متر در دور 3000 (مدلی که در ایران تولید شد 150 نیوتن متر در دور 2750)

Model of Car Notes Output Model
Peugeot 305 GT 2-bbl carb 105 PS(103) hp/77 kW) XU9 2C
Peugeot 405 GR/SR 2-bbl carb 110 PS(108 hp/80 kW) XU9 2C
 Peugeot 405 GLX/GL  2-bbl carb PS(105hp/78 kW)106 XU9 2C
Peugeot 205 Gentry FI catalyst 105 PS(103 hp/77 kW) XU9 J1/Z
Peugeot Boxer 2.0Peugeot 405 SRi FI 125 PS(123 hp/91 kW) XU9 J2
Citroën ZX VolcanePeugeot 205 1.9 GTiPeugeot 309 1.9 GTi FI 130 PS(128 hp/95 kW) XU9 JA/K
Peugeot 205 1.9 GTi withCatPeugeot 309 1.9 GTi withCat FI catalyst 122 PS(120 hp/89 kW) XU9 JA/Z
Citroën BX 1.9 16VPeugeot 405 Mi16Peugeot 309 GTI-16Peugeot 205 Mi 16 FI 16-valve DOHC 160 PS(158 hp/116 kW) XU9 J4 / D6C/L(Mi16)
Citroën BX 1.9 16V withCatPeugeot 405 Mi16 withCatPeugeot 309 GTI-16 withCat FI 16-valve DOHCcatalyst 148 PS(145 hp/108 kW) XU9 J4/Z / DFW(Mi16)

موتور Xu10

اين موتور حجم جابه جايي(حجم موتور) cc1998 و قطر سيلندر mm86 و كورس پيستون mm86دارد كه قوی ترین موتور خانواده XU پژو سیتروئن است. اين موتور مدل هاي مختلفي دارد از كاربراتور دو دهانه با 8 سوپاپ تا 16 سوپاپ بادامك رو (dohc) با سيستم سوخت رساني انژكتوري با توربو شارژر .

Model Output (DIN) Notes Model of Car
XU10 2C 115 PS (85 kW; 113 hp) 2-bbl carb Citroën XM 2.0 8v
XU10 J2C/L 123 PS (90 kW; 121 hp) FI catalyst Citroën Xantia I 2.0i
Citroën ZX Volcane 2.0 8v
Peugeot 306 XSi (–>97)
Peugeot 405 SRi 2.0
Peugeot 605 (1993–>)[2]
XU10 J2 130 PS (96 kW; 128 hp) FI Citroën Xantia I 2.0i

XU10 J2TE / RGY[3]

145 PS (107 kW; 143 hp) turbo catalyst Citroën XM 2.0 Turbo CT
Peugeot 605 2.0 Turbo
XU10 J2TE / RGX 150 PS (110 kW; 148 hp) turbo catalyst Citroën XM 2.0 Turbo CT
Citroën Xantia 2.0 Turbo CT
Peugeot 406 SRi Turbo
Peugeot 605 2.0 Turbo
Peugeot 806 2.0 Turbo
XU10 J4D/Z 150 PS (110 kW; 148 hp) 16-valve DOHC catalyst Citroën ZX Coupé 2.0 16v
Citroën Xantia I 2.0 16v
Peugeot 306 S16
Peugeot 405 mkII (1994 on)
XU10 J4R / RFV 135 PS (99 kW; 133 hp) 16-valve DOHC catalyst Citroën Xantia
Peugeot 306
Peugeot 406
Peugeot 806
XU10 J4R/L3 / RFV 132 PS (97 kW; 130 hp) 16-valve DOHC catalyst Peugeot 306 (97-03)
XU10 J4RS/L3 / RFS 167 PS (123 kW; 165 hp) 16-valve DOHC catalyst Citroën ZX Dakar 2.0 16v
Citroën Xsara VTS
Peugeot 306 Rallye
Peugeot 306 GTI6
XU10 J4TE[2] 200 PS (147 kW; 197 hp) 16-valve DOHC turbo catalyst Peugeot 405 T16 2.0 16v Turbo 4×4
XU10 J4/L/Z / RFY (Mi16)[4] 155 PS (114 kW; 153 hp) 16-valve DOHC catalyst Peugeot 405 2.0 Mi16
Citroën ZX 2.0
XU10 M 130 PS (96 kW; 128 hp) FI

User Rating: 2.56 ( 6 votes)

About مدیر

با تغییرات خطوط تولید ایران خودرو از سال 1381 به بعد دیگر خودروی پژو۲۰۰۰ کاربراتوری از این شرکت به بازار عرضه نشده است . با توجه به اینکه در کمتر سایتی لوازم یدکی مصرفی و مطالبی در مورد این خودرو ارائه شده این سایت برای شما 2000 سواران عزیز ارائه شده است. 09333897229 محسن سلطانی

Check Also

روغن ریزی زیر ماشین

علل روغن ریزی خودرو

موتور ماشین از قطعات متحرک زیادی تشکیل شده است که حرکت روان و بدون اصطحکاک این قطعات از اهمیت ویژه ای برخوردار است کم شدن این روغن ها باعث اصطحکاک و ساییده شدن قطعات متحرک بر روی همدیگر به مرور زمان باعث گرم شدن، استهلاک و خرابی قطعات می شود

3 comments

  1. بسیار عالی دستت تون طلا خیلی مطالب مفیدی بود مرسی

  2. I was excited to uncover this site. I need to to thank you for your time for this wonderful read!! I definitely enjoyed every bit of it and I have you bookmarked to look at new things on your website.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!