موتورهاي خانواده XU
موتورهاي خانواده XU

معرفی موتورهای خانواده Xu پژو

موتور های XU توسط گروه صنعتي PSA در فرانسه که موتور خودروهای فرانسوی پژو، سيتروئن،‌ اُپل، DS  را تولید می کند. XU  ها یک خانواده از موتورهای احتراق داخلی هستند که در خانواده های پژو و سیتروین استفاده می شود. در دهه های 1980 و 1990 این نوع موتورها به عنوان موتور های سایز متوسط در تولیدات پژو و سیتروین در نظر گرفته شدند. طراحی XU در سال 1981 با پژو 305 معرفی شد؛ این طراحی با دو یا چهار دریچه در هر سیلندر همراه بود که با سوخت بنزین کار می کرد. حجم این موتور ها بین 1.6 تا 2 لیتر (1580 تا 1998 سی سی) متغیر است و همه ی مدل های بنزینی دارای قطر سیلندر 3.3 یا 3.4 اینچ (هر اينچ برابر با 2.54 ميليمتر است) می باشند.در تمامی مدل های XU  از سرسیلندر های آلومینیومی استفاده می شود و تمامی بلوک ها جز مدل XU10 در آلیاژ آلومینیوم ساخته شده اند(بلوک XU10 از جنس چدن است).

اولین برنامه ی Citroen روی مدل Citroen BX  در 1983 بود؛ جایی که فرمت 1580 سی سی ظاهر شد. این موتورها همگی دارای پیکربندی 4 سیلندر خطی هستند و در 5 تیپ و 31 مدل طراحی و ساخته شده اند. تولید موتور های XU  از سال 1981 تا 2001 بوده است.بعدها خانواده ی موتورهای مدرن EW/DW  جایگزین خانواده ی  XU  ها شدند.

خانواده ی XU  علاوه بر موتورهای بنزینی، موتورهای دیزلی به نام XUD را نیز شامل می شود؛ XUD ها موتورهای دیزلی طراحی و ساخته شده توسط کمپانی پژو و Citroen هستند که با مدل های XUD7/XUD9/XUD11  روانه بازار شدند. موتورهای خانواده ایکس‌یو از ایکس‌یو ۵ تا ایکس‌یو ۹ دارای بوش تر به همراه بلوک آلومینیمی و موتور ایکس‌یو۱۰ دارای بلوک چدنی است. تمام این موتورها به صورت مایل و با شیب ۳۰ درجه بر روی خودروهای متوسط پژو سیتروئن قابل نصب هستند.

اين خانواده با مدل هاي مدرن ew  و dwجايگزين شد. اين خانواده بصورت افقي و 30 درجه كج نصب مي شوند.

موتور Xu5
اين موتور حجم جابه جايي(حجم موتور) cc1580 و قطر سيلندر mm83 و كورس پيستون mm73 دارد. اين موتور 8 سوپاپ بادامك رو مي باشد(sohc) اين موتور با سيستم هاي سوخت رساني كاربراتوري تك دهانه و دو دهانه و سيستم هاي انژكتوري يافت مي شود. (بسته به مدل)تمامی موتورهای XU5 به صورت SOHC طراحی شده اند که به ازای هر سیلندر دو پیستون دارند. قدرت خروجی این موتورها بین  79  تا 113  اسب بخار است.

Model of car Notes Output Model
Peugeot 205 1.6 (–>89) 2-bbl carb 104 PS (90 hp/76 kW XU5 J
Peugeot 205 1.6 (–>89) 2-bbl carb 75 PS (90 hp/55 kW) XU5 1C
Peugeot 309 SX 1.6 2-bbl carb 92 PS (90 hp/67 kW) XU5 2C
Citroën BX 16 TRS 1-bbl carb 80 PS (78 hp/58 kW) XU5 C
Peugeot 405 GRi FI catalyst 89 PS (87 hp/65 kW) XU5 M3/Z

موتور Xu7

این مدل دارای حجم 1.8 لیتر (حجم دقیق 1761 سی سی) قطر سيلندر mm83 و كورس پيستون mm81 دارد.. تمامی مدل های XU7 انژکتوری هستند و نسخه ی JP4 آن دارای 16سوپاپ با طراحی DOHC می باشد. در بین مدل های این موتور مدل JP4/LFY را می توان قدرتمندترین مدل دانست. این موتور بیشترین استفاده را در خط تولید کمپانی های خودروسازی ایرانی دارد.
اين موتور حجم جابه جايي (حجم موتور) cc1761 و قطر سيلندر mm83 و كورس پيستون mm81.4 دارد. اين موتور 8 سوپاپ بادامك رو مي باشد (sohc ) اين موتور با سيستم هاي سوخت انژكتوري يافت مي شود.

موتور Xu7 PLUS

موتور XU7 پلاس در واقع نمونه بهبود یافته موتور XU7 است. توانایی این موتور نسبت به قبل افزایش یافته است. موتور XU7 پلاس به لحاظ طراحی جدید منيفولد ورودی هوا و درپوش موتور ظاهر متفاوت نسبت به موتور XU7 دارد، همچنین بعضی از قطعات اصلی موتور نیز از نظر طراحی جدید هستند، میل بادامک، پوسته یاتاقان، میل لنگ، بستار، مجموعه دسته سمبه، حلقه و سمبه، روغن موتور، مسیر گازهای خروجی از محفظه لنگ و کلاچ در XU7P نسبت به XU7 متفاوت است. نوع شمع و تسمه مورد استفاده در این موتور نیز ارتقاء یافته و دارای عمر بالاتر هستند.  همچنین استفاده از چند راهه سوخت و افشانه گاز برای هر سیلندر یکی دیگر از فنآوری هایی هست که در مدل دوگانه سوز این موتور استفاده شده است. در موتور XU7P از سامانه خنک کاری جدید طراحی و ساخته شده و با اضافه شدن منبع انبساط مجزا، هواگیری سامانه خنک کاری مشابه موتورهای TU5 و EF7 بطور خودکار انجام می شود.

موتور XU7 پلاس

 

توان و گشتاور این موتور ده درصد افزایش یافته است. به طور مثال، دور موتور در سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت نسبت به موتور قبلی حدود 500rpm کمتر است که این میزان کاهش دور باعث کاهش استهلاک و همچنین کاهش میزان نفوذ صدای موتور به کابین می شود. طراحی محفظه احتراق جدید XU7P نسبت به موتور XU7 بهبود یافته و نسبت تراکم موتور از 9.3 به 10.5 افزایش پیدا کرده است.

دیسک و صفحه کلاچ بدلیل افزایش توان و گشتاور بزرگتر شده که علاوه بر بهبود عملکرد دارای دوام بیشتر نیز شده است. شتاب صفر تا ۱۰۰خودروی پارس با موتور مذکور، حدود یک ثانیه نسبت به قبل کاهش یافته است و با توجه به تست های انجام شده در شرایط استاندارد، به رقمی حدود ۱۲.۵ ثانیه رسیده است.

میانگین قدرت موتور XU7، حدود ۶۵ کیلو وات است. این رقم در موتور XU7 پلاس ۷۲ کیلو وات است. حداکثر توان موتور XU7 در دور موتور 6000 rpm و در موتور XU7 پلاس در دور موتور 5500rpm حاصل می شود. گشتاور موتور XU7 در سرعت دورانی 3000 دور در دقیقه، حدود ۱۳۳ نیوتن متر بوده و در موتور XU7P گشتاور موتور ۱۴۶ نیوتن متر در دور موتور 4200 دور در دقیقه است.

موتور XU7 پلاس را می توان موتوری بهینه تر و بروزتر از XU7 توصیف کرد. تکنولوژی موتور XU7 متعلق به ۳۰ سال گذشته است. اما با اعمال تکنیک های جدید، موتور بهبود یافته است. توان نسخه گازسوز موتور XU7P با توجه به افزایش نسبت تراکم، نسبت به XU7 نیز بهبود یافته است. دور آرام موتور نسبت به موتور مبنا حدود 150rpm کاهش داشته و دور آرام آن 700rpm است. موتورXU7  و XU7P در دورهای پایین دارای سطح صدای یکسان بوده ولی در سرعت‌های بالاتر موتور XU7P بدلیل دور بیشینه کمتر نسبت به موتور مبنا دارای سطح صدای پایین تری نسبت به موتور مبنا است. همچنين این پیشرانه دارای سطح استاندارد آلایندگی اروپا 5 بوده و مجوزها آن از سازمان محیط زیست و استاندارد ایران نیز دریافت شده است.

این موتور روی خودروهای پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند نصب خواهد شد. نسخه تکسوز موتور XU7 پلاس روی خودروهای پژو پارس و سمند و نسخه دوگانه سوز، روی پژو ۴۰۵ و پژو پارس نصب خواهد شد. موتور XU7P روی پژو ۴۰۵ صرفاً برای کاربری تاکسی نصب خواهد شد.

موتور Xu7jpk L6A

این موتور اولین موتور انژکتوری بود که بر روی ماشین های ایران خودرو نصب شد . موتور xu7jpk یک موتور 8 سوپاپ انژکتوری کلاس 1.8 لیتری دارای حجم دقیق 1761 سی سی بود که از ecu و سیستم الکترونیکی مگنتی مارلی استفاده می کرد و پاشش سوخت تک نقطه ای داشت . توان این موتور 70 کیلو وات و حداکثر گشتاور آن 148 نیوتن متر در دور 2800 بود . این موتور اولین بار بر روی پژو پرشیا یا همون پژو پارس وارد ایران شد . این موتور در اروپا با کد L6A شناخته میشه و در مواردی بر روی پژو 406 نیز ظاهرا نصب می شده . این موتور تا حدود سال 1382 یا 1383 بر روی پژو پارس نصب می شد . این موتور بعد از این تاریخ جای خود ر%

User Rating: 3.33 ( 16 votes)

About مدیر

با تغییرات خطوط تولید ایران خودرو از سال 1381 به بعد دیگر خودروی پژو۲۰۰۰ کاربراتوری از این شرکت به بازار عرضه نشده است . با توجه به اینکه در کمتر سایتی لوازم یدکی مصرفی و مطالبی در مورد این خودرو ارائه شده این سایت برای شما 2000 سواران عزیز ارائه شده است. 09333897229 محسن سلطانی

Check Also

روغن ریزی زیر ماشین

علل روغن ریزی خودرو

موتور ماشین از قطعات متحرک زیادی تشکیل شده است که حرکت روان و بدون اصطحکاک این قطعات از اهمیت ویژه ای برخوردار است کم شدن این روغن ها باعث اصطحکاک و ساییده شدن قطعات متحرک بر روی همدیگر به مرور زمان باعث گرم شدن، استهلاک و خرابی قطعات می شود

6 comments

  1. بسیار عالی دستت تون طلا خیلی مطالب مفیدی بود مرسی

  2. I was excited to uncover this site. I need to to thank you for your time for this wonderful read!! I definitely enjoyed every bit of it and I have you bookmarked to look at new things on your website.

  3. سلام جناب روی پژو 405 gl چه میلنگی باید بندازم (1600cc)

  4. سلام شما صفحه اینستا ندارید؟؟اگه هست معرفی کنید..ممنون سایتتون عالی بود👏👏👏

enemad-logo
Home
Account
Cart
Search
error: Content is protected !!