وایر شمع وظیفه مهم انتقال برق خروجی از سیستم جرقه زنی به شمع های موتور را دارد.در خودروهای موتور بنزینی، برای احتراق سوخت داخل موتور، احتیاج به ایجاد جرقه است كه این جرقه به وسیله شمع با انتقال برق ولتاژ بالا توسط وایر شمع از کویل، صورت می پذیرد. خصوصیت و کیفیت وایر شمع باید به صورتی باشد که نوسانات قوی الکتریکی و پارازیت (امواج مزاحم) ایجاد نکند.
در خودروهای موتور بنزینی، برای احتراق سوخت داخل موتور، احتیاج به ایجاد جرقه است كه این جرقه به وسیله شمع با انتقال برق ولتاژ بالا توسط وایر شمع از کویل، صورت می پذیرد. خصوصیت و کیفیت وایر شمع باید به صورتی باشد که نوسانات قوی الکتریکی و پارازیت (امواج مزاحم) ایجاد نکند.وایر شمع وظیفه مهم انتقال برق خروجی از سیستم جرقه زنی به شمع های موتور را دارد.
به منظور افزایش سرعت کارایی خودرو از مقاومتهای داخل خودرو خودمان غافل میشویم و بهینهسازی را فدای نصب تجهیزات دیگر میکنیم. خیلی از مواقع قانونهای ساده فیزیک را هم در دنیای ماشینی فراموش میکنیم و یکی از اصلیترین آزادراههای سرعتی در خودرو را نادیده میگیریم؛ آزادراهی که همه آن را به نام وایر برق یا وایر شمع خودرو میشناسیم و به سادگی از کنار آن به خاطر ساده بودن ساختمانش میگذریم؛ آزادراهی که هر چقدر سرعت الکترونها در آن بالاتر رود، سرعت خودرو و مصرف آن به سمت و سوی بهتری حرکت میکند.
معمولا جنس وایرهای شمع در موتورهای کاربراتوری و انژکتوری یکی است و فقط ممکن است به دلیل طرح موتورها، شکل و یا طول آنها تغییر کند.
علت تعویض وایر شمع
هر دفعه که کلید اتومبیل خود را می چرخانید، وايرها باید الکتریسیته با ولتاژ بالا را از کوئل به شمع ها منتقل مي كنند به علت استفاده مداوم از سیم های برق در درون اتومبیل، آنها در طول زمان فرسوده می شوند و می توانند سبب ایجاد انواع مختلفی از مسائل شوند. به همین دلیل باید وایر شمع را تعویض کرد.
براي تست كردن وايرها بايد وایر شمع ها را یکی یکی باز کنید و با اهم متر مقاومت وايرها رو چک کنید درصورتی مقاومت وايري بیش از ۴۵۰۰ اهم بود بهتر است عوض شود و چنانچه مقاومت واير از ۵۰۰۰ اهم (۵ کیلو اهم) بیشتر باشدحتماً تعويض کنید.
طول عمر وایرهای شمع
عمر وایر شمع بسته به نوع کارخانه تولیدی و نوع خودرو بر حسب کیلومتر کارکرد تعیین می شود به عنوان مثال روی جعبه برخی از وایرهای شمع ثبت شده عمر مفید ۵۰ هزار کیلومتر و احتمالا برای جنس های گوناگون عمر آن ها کمتر یا بیشتر باشد. اصولا دو نکته در طراحی و ساخت و طول عمر وایر شمع تأثیرگذار است:
۱ – حرارتی که از موتور به وایر شمع وارد می شود.
۲ – میزان ولتاژ برقی که از وایر شمع عبور می کند.
با توجه به موارد فوق طول عمر مفيد وايرها و زمان تعويض وايرها براي پژو 2000 كارگرد 25000 تا 30000 كيلومتر مي باشد.
جنس وایر شمع
وایر شمع خودرو معمولاً از جنسی مقاوم و با دوام ساخته می شوند. زیرا قطعه متحرکی نیستند بنابراین خورده نمی شوند و در حالتی که در نگهداری و بازدید از آن ها توجه کافی را داشته باشید کم تر دردسر ساز می شوند.
ولی در صورتی که موتور خودرو خوب کار نکرد یا روشن نشد و شک کردید امکان دارد مشکل از وایر شمع خودروی شما است بررسی آن کار ساده ای است.
انواع وایر شمع
وایر شمع مورد استفاده برای انواع خودروها به سه نوع زیر تقسیم می شوند:
۱. وایر شمع سیمی
۲. وایر شمع ابریشمی
۳. وایر شمع ترکیبی
– وایر شمع سیمی:
این نوع وایرها از جنس آلیاژ مس می باشند که با پوشش عایق روی سیم کشیده شده است و در گذشته بر روی خودروهای کاربراتوری در سیستم جرقه زنی استفاده می شد این نوع وایرها به دلیل عدم انعطاف پذیری خوب و مقاومت پایین و عدم پارازیت امروزه کاربردی ندارند .
– وایر شمع ابریشمی:
این نوع وایر شمع که از برترین نوع وایرها محسوب می شوند به سبب داشتن مقاومت بالا و انعطاف پذیری خوب و خواص پارازیت گیری بالا بيش ترین کاربرد را در خودروهای انژکتوری و کاربراتوری امروزه دارد. در درون این نوع وایرها هیچ سیمی بکار نرفته است بلکه برای انتقال ولتاژ بالا از چند رشته نخ که از نظر مقاوم بودن شبیه به نخ ابریشم می باشد استفاده شده است و کلیه نخ های داخل وایر شمع آغشته شده به گرافیت می باشند که با کم ترین افت ولتاژ، ولتاژهای بالا را انتقال می دهد و قطر خارجی این نوع وایر شمع ۷ میلی متر می باشد.
– وایر شمع ترکیبی:
این نوع وایر شمع ترکیبی از وایر شمع سیمی و ابریشمی می باشند که نسبت به وایرهای سیمی بهتر می باشند و در خودروهای کاربراتوری و در برخی از خودروهای انژکتوری بکار رفته است. این نوع وایرها نسبت به وایر شمع ابریشم انعطاف کمتری دارند.
علائم خرابی وایر شمع
هرچند گاهي اوقات علائم خرابی و مشکل در وایر شمع قابل رویت نیست، اما برای افزایش کارایی موتور باید آنها هر چند وقت یکبار و همچنین هنگام تنظیم موتور مورد بررسی قرار داد و حتما بعد از گذشت یکسال باید وایرها را تعویض نمود.
ترک خوردگی و پارگی در وایرها قابل مشاهده هستند، اما وایرهای مرغوب از جنس رویهی سیلیکونی هستند که این عیوب را در آنها نمیتوان مشاهده نمود. در مورد این نوع از وایرهای شمع و برای شناسایی ایراد در آن باید خودرو را روشن نموده و در محیط تاریک اطراف وایر را به دقت بررسی نمود تا از نشت جرقه که نشان از ترک و پریدگی روی لایه سیلیکونی وایر است مطلع گشت.
نکته مورد توجه این است که هر وایر را باید به شمع خود آن وایر متصل نمود و از وصل نمودن آنها به صورت جا به جا پرهیز شود در صورت واير چيني نادرست باعث بد كار كردن موتور و بوجود آمدن حالت عطسه در كاربراتور مي شود.خرابی یا عدم عملکرد وایر شمع میتواند سبب بد کار کردن موتور و همچنین فزونی مصرف سوخت خودرو شود. همچنین امکان دارد نشتی احتمالی بنزین در سیستم سوخت رسانی خودرو و نشتی برق از وایر شمع به صورت همزمان سبب آتش سوزی و خطرات جانی و مالی بسیار جدی شود. در هنگام تعویض وایر شمعها باید همه آنها را به صورت یکجا تعویض نمایید .
* کاهش قدرت موتور، بالا رفتن دمای موتور بابت افزایش فشار به آن، ریپ زدن موتور و لرزش های بیش از حد عادی در موتور هم میت واند از علائم خرابی وایر شمع باشد. علاوه براین عدم عملکرد صحیح وایر شمع می تواند سبب افزايش آلایندگی خودرو و همینطور ذوب شدن سر شمع ها نیز شود.
روشی که معمولاً استفاده می شود این است که موتور را روشن نموده و تک تک وایرها را جهت آزمایش به ترتیب از سر شمع جدا می سازیم، اگر در اثر قطع شدن جریان برقی شمع موتور لرزش پیدا کرد شمع سالم و اگر برداشتن وایر تغییری در حالت موتور دیده نشد شمع مورد نظر خراب می باشد.
البته در ماشين هاي با سيستم انژكتوري جدا کردن وایر شمع ها در زمان روشن بودن خودرو جهت تست سیستم جرقه زنی نیز باعث ایجاد نوسان ولتاژ شده و به ECU صدمه می زند.
اما سه روش جدید در این ویدئو معرفی شده است :
1- در روش اول سطح سیستم جرقه و وایر را با آبپاش خیس می کنیم و سپس در تاریکی چک می کنیم که جرقه های ریز ایجاد می شوند یا نه ، در صورت ایجاد جرقه ها و قوس های الکتریکی ریز وایرها باید تعویض شوند.
2- مشاهده و بررسی شرایط فیزیکی وایر شمع از لحاظ ترك خوردگي و پارگي.
3- استفاده از مولتی متر و تست مقاومت جریان وایرشمع.
نگهداری و عیب یابی وایر شمع
– شایع ترین نشتی برق در خودرو ها از قسمت وایر شمع هاست. همینطور اشکال در این قسمت می تواند خیلی ساده کارکرد کل موتور را تحتتأثیر قرار دهد. نخستین اشتباه در خصوص وایر شمع این است که زمانی که می فهمیم یک وایر شمع خراب است، آنرا با بغلی عوض می کنیم و انتظار داریم در مکان جدیدش بدون مشکل باشد. معمولاً وایر ها از قسمت اتصال به پايه هاي در دلكو و شمع دچار برق دزدی می شوند ولی خم کردن و شکستن آن ها از قسمت وسط و ساختمان اصلی نیز می تواند سبب عدم انتقال جریان برق و یا نشت آن به بیرون باشد. مقاومت وایر شمع باید میزان مشخصی باشد.
آزمایش و عیب یابی وایرها :
– وایر شمع را از نظر ظاهری بررسی کنید که سالم باشند فقط به لاستیک های دو سر وایرهای شمع توجه کنید که پارگی یا ترک نداشته باشند در صورت داشتن هر گونه ترک یا پارگی باید تعویض شوند. ( در اين اینصورت باعث برق دزدی می شود )
نكته۱ :
با توجه به رابطه طول سیم با مقاومت سیم : هر چه طول وایرها بلند تر باشد مقاومت وایر نیز بیشتر می شود و بالعکس .
نكته۲ :
هر گونه ترک داشتن و یا پارگی وایرها باعث نشتی جرقه ( برق دزدی ) شده و در صورت داشتن نشتی بنزین در خودروها باعث آتش سوزی می گردد .
– پس از این که متوجه ریپ زدن ماشین و کاهش قدرت آن شدیم نخست باید در حالت روشن بودن موتور، کاپوت را بالا زده و تک تک وایرها را از روی شمع جدا کنید. هر وایری را که از شمع جدا کردید، در صورتیکه پس از جدا کردن، دور موتور افت کرد و موتور به لرزش افتاد یعنی آن وایر و شمع سالم بودند و شما آنرا از کار انداختید و پس از این که همان وایر شمع را سر جای خود قرار دادید موتور باید به حالت اولیه خود برگردد که علائم سالم بودن آن وایر و شمع است.
* وایر شمع باید اندکی مقاومت داشته باشد در غیر این صورت موجب پارازیت روی رادیو و سیستم جی پی اس و کامپیوتر ماشین میشود.
جنس وایر شمع در موتورهای کاربراتوری و انژکتوری یکی است
* هر وایر را باید به شمع خود آن وایر وصل نمود و از وصل نمودن آنها به صورت جا به جا خودداری شود. باید بدانید در زمان تعویض وایر شمع ها باید تمامی آنها را به صورت یکجا تعویض نمایید و بهتر است از مرغوب ترین وایر شمع استفاده شود.
* در صورتی که روکش وایر شمع آسیب دیده باشد موقع تماس دست با آن ها احتمال برق گرفتگی هم وجود دارد. معمولاً خوردگی یا مستهلک شدن روکش وایرهای شمع با بررسی ظاهر آن ها قابل شناسایی هستند.
مشکل ریپ زدن ماشین داریم پژو 2000 میشه کمک کنید
اگه دائم مشکل ریپ زدن داری اول برو سراغ شمع ها منم همین مشکل رو داشتم شمع هام بوش روسی بود عوض کردم شمع اکیوم انداختم مشکل ریپ زدن ماشینم حل شد
سلام میشه در مورد ترتیب چیدن وایر ها یه توضیحی بدین ممنون
سلام وقت بخیر قربان بنده چندوقت پیش از شما ی دست شمع و وایر عالی گرفتم ولی بعد از استفاده شاید ۴یا۵ روز ماشین دچار عطسه از اگزوز و دل زدن موقع گاز دادن ميشد الان شمع و وایر قدیمی رو دوباره نصب کردم ماشین دیگه عطسه نمیکنه ولی بعد از ۴یا۵ساعت رانندگی و گرم شدن موتور خیلی دل و ریپ میزنه.
ممنون بابت راهنمایی تون.
حالت عطسه و ترکیدن مربوط به دلکو هستش ربطی به وایر و شمع نداره