قبلا پژو در کلاس خودروهای Group B با مدل T16 205 فرمانروایی می کرد. 205 T16 یک هاچبک خانوادگی معمولی نبود، این خودروی موتور وسط مجهز به توربوشارژر و سیستم چهار چرخ متحرک بود ولی با این وجود تا حدی به مدل خیابانی 205 شباهت داشت.2 سال بعد که لانچیا مسابقات رالی Group A را تحت سلطه خود در آورد، مقداری از تکنولوژی T16 پژو در اروپا به 405 Mi16 منتقل شد. مدل Mi16 پژو نمونه ی خوبی است که نشان می دهد چطور تکنولوژی به کار رفته در خودروهای مسابقه ای می تواند در خودروهای خیابانی تولید انبوه به کار گرفته شود.

قیمت Mi16 برابر با 14،995 پوند انگلیس است. اوایل سال بعد مدل 4 چهار محرک این خودرو نیز در دسترس خواهد بود که احتمال دارد با موتور توربو شارژر داری که اولین بار در خودروهای رالی Group B نصب شد روانه بازار شود.

موتور:
موتور این خودرو که XU9 J4 نام دارد مستقیما برگرفته از موتور 16 سوپاپ T16 هست با این تفاوت که از توربو یا سیستم چهار چرخ متحرک بی بهره می باشد. بلوک سیلندر و سرسیلندر از جنس آلیاژ سبک است. عمل جرقه زنی و تزریق سوخت توسط سیستم مدیریت الکترونیکی Bosch Motronic ML4.1 کنترل می شود پژو با این موتور می تواند در میان خودروهای هم کلاس خودش به عنوان یک خودروی برتر مطرح باشد و با جمعیت در حال گسترش سدانهای 16 سوپاپ از جمله Citroën BX که از موتور مشابهی بهره می برد رقابت کند.

عملکرد:
نسبت نیرو به وزن Citroen BX GTi 16V اندکی بهتر از Mi16 است (126 اسب بخار برای هر تن در برابر 123 اسب بخار برای هر تن). عملکرد این دو خودرو بسیار شبیه به هم است و برتری BX در اکثر موارد جزیی می باشد به جز در مقوله حداکثر سرعت. Mi16 در پیست Millbrook به سرعت 132 مایل در ساعت (212 کیلومتر در ساعت) دست یافت که دور موتور در این سرعت 6630 بود که 130 تا بیشتر از دور حداکثر توان موتور است. BX در همین تست به سرعت 130 مایل دست پیدا کرد و از آنجایی که هر دو خودرو در شرایط آب و هوایی یکسان تست شدن میشه نتیجه گرفت علت برتری 405 ضریب آیرودینامیک ضعیفتر BX می باشد. خانواده 405 در کل آیرودینامیک خوبی دارند و مدل Mi16 در تونل باد به رقم 0.30 دست می یابد.
لانچ کردن با Mi16 از حالت سکون ممکن است کمی مشکل ساز باشد چون این خودرو به آسانی دچار هرزگردی می شود. اما با مقداری تمرین و مهارت می توانید با Mi16 بدون دنده عوض کردن 0 تا 30 مایل را در عرض 3.0 ثانیه طی کنید. بعد از 2 بار تعویض دنده این خودرو در مدت 8.0 ثانیه به سرعت 60 مایل در ساعت می رسد. محدود کننده دور موتور در خودروی مورد آزمایش طوری تنظیم شده بود که با ردلاین این خودرو که دور 7000 است هماهنگی داشته باشید طوری که Mi16 در دنده 4 به سرعت 100 مایل در ساعت می رسد و زمان رسیدن از 0 تا 100 مایل 22.6 ثانیه است. Mi16 مسافت 400 متر را در عرض 16.3 ثانیه با سرعت 138 کیلومتر و مسافت 1000 متر را در عرض 29.7 ثانیه با سرعت 177 کیلومتر طی می کند.
تست های کشش در دنده های مختلف نشان می دهد که موتور XU9 J4 از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است. ارقام به دست آمده از تست های کشش نشان می دهد که این موتور منحنی گشتاور فلت و صافی در محدوده میانی دور موتور دارد و به خاطر 16 سوپاپ بودنش از تنفس خوبی در دورهای بالا بهره می برد. 50 تا 70 مایل در دنده 3 و دنده 4 و دنده 5 به ترتیب 5.3، 8.2 و 11.8 ثانیه زمان می برد که کاملا قابل قبول است. Mi16 قدرت فراوان خود را به آرامی به نمایش می گذارد طوری که ممکن است بارها راننده را غافلگیر کند. Mi16 جزو آن دسته از خودروهای فریبنده ای است که ممکن است در شما این تصور را ایجاد کند که کندتر از سرعت واقعی در حال حرکت هستید.

مصرف سوخت:

با مقایسه مصرف سوخت Mi16 با رقیبانش می توان به این نتیجه رسید که این خودرو با مصرف 26.6 مایل به ازای هر گالن خیلی خوب ظاهر می شود. در بدترین حالت هنگام تست عملکرد مصرف به 22.2 مایل به ازای هر گالن رسید و در بهترین حالت مصرف به 29.8 مایل به ازای هر گالن رسید که حاصل رانندگی آرام و به دور از عجله در یک سفر کوتاه 200 مایلی در بزرگراه و در ترافیک های سنگین است. باک این خودرو 15.4 گالن ظرفیت دارد که با هر بار پر کردن می تواند تا 400 مایل مسافت را طی کند.
سیستم تعلیق، فرمان و هندلینگ:

بر خلاف بعضی از مدلهای 405، فرمان هیدرولیک جزو تجهیزات استاندارد Mi16 می باشد. غربالک فرمان اسپرت 3 پره این خودرو با قطر 14.75 اینچ که مزین به چرم می باشد فاصله قفل تا قفلی برابر با 3.2 دور دارد و در تمام سرعتها احساس خوبی از مسیر حرکت به راننده منتقل می کند. فرمان Mi16 نسبت به کوچکترین حرکتی خیلی سریع و دقیق واکنش نشان می دهد که تمام این موارد به شخصیت اسپرت این خودرو می افزاید.
سیستم تعلیق عقب این خودرو از نوع مک فرسون استارت است و در جلو از بازوهای دنباله ای و میله های پیچشی بهره می برد. اما ازتفاع خودرو حدود 0.5 اینچ در جلو و 0.75 اینچ در عقب کاهش می یابد. رعایت تعادل بین سواری و هندلینگ به خصوص در سدانهای اسپرت همیشه کار دشواریست و در مورد Mi16 هندلینگ بهتر به سواری بهتر ارجحیت دارد.
از آنجایی که 60.2 درصد از وزن روی محور جلو است و نیروی موتور به چرخهای جلو منتقل می شود، Mi16 معمولا دچار Understeer (کم فرمانی) می شود اما نه خیلی زیاد. در بیشتر شرایط تمایل دارد به صورت خنثی عمل کند. اگر حالت کم فرمانی در وسط پیچ رخ دهد به آسانی می شود با اندکی کم کردن فشار روی پدال گاز با آن مقابله کرد. حتی اگر عقب خودرو منحرف شود به راحتی می توان با فرمان دادن و استفاده از پدال گاز آن را کنترل کرد. در مقوله ی هندلینگ و چسبندگی به مسیر، Mi16 خودرویی امن با تعادل بالا می باشد. پایداری و تعادل Mi16 در مسیر مستقیم نیز شگفت انگیز است و بادهایی که از کنار به بدنه خودرو می وزنند (مانند عبور خودرویی با ارتفاع زیاد که در بزرگراه با سرعت از کنار خودروی شما رد شود) تاثیر خیلی کمی روی تعادل آن می گذارند.

کیفیت سواری و عملکرد ترمز:

405 های 1.6 GL و SRi را که قبلا تست کرده بودیم به خاطر سواری نرم و قابلیت جذب خوب ناهمواری ها بسیار مورد تحسین ما بودند. با این وجود Mi16 در این زمینه زیاد موفق نبوده است. راننده و سرنشینان ناهمواری های مسیر را بیشتر احساس می کنند و کسانی که با سفرهای طولانی سر و کار دارند راحتی کمتری خواهند داشت.
ترمزهای Mi16 بسیار شبیه به Citroen CX هستند. پدال ترمز بسیار حساس است و مدت زمان نسبتا زیادی طول می کشد تا راننده به ترمزهای این ماشین عادت کند و احساس راحتی کند. قطر دیسک ترمزهای جلو 266 میلی متر و قطر دیسک های عقب 249 میلی متر است. ترمزهای این خودرو که مجهز به ABS هستند با 301 پاوند فشار بر روی پدال ترمز قادر هستند در حالت دنده خلاص از سرعت 48 کیلومتر در ساعت در یک مسافت 11.5 متری خودرو را متوقف سازند.

آکوستیک:

لرزش و صدای موتور حتی در سرعت های بالا به خوبی تحت کنترل هستند و هنگام شتاب گیری وقتی دور موتور از 5500 بالاتر می رود صدای اسپرتی از اگزوز به گوش می رسد. با دنده 5 و سرعت 70 مایل در بزرگراه دور موتور روی 3500 است که با توجه به اینکه ضرایب گیربکس نسبتا سنگین هستند بسیار قابل قبول است. یکی از مواردی که Mi16 و دیگر مدل های 405 در آن واقعا موفق بوده اند این است که سرنشینان خودرو صدای زوزه تایرها را نمی شنوند.

داخل کابین:

داخل Mi16 بسیار شبیه به مدل ارزانتر SRi است با این تفاوت که طرح مخمل صندلی ها و رو دریها متفاوت می باشد. ساختار صندلی ها نیز متفاوت است و از فوم دو لایه بهره می برد. قسمت پشت کمر قابل تنظیم است و کناره های صندلی ها برآمدگی هایی دارد تا سر پیچ ها از سرنشینان محافظت کنند. حتی پس از ساعت ها رانندگی با اینکه صندلی راننده سفت بود ولی بسیار راحت بود. تنها انتقاد ما کم بودن فضای سر بود. داخل ماشین طراحی خوبی دارد و خوشایند و دلباز است. مقدار زیادی پلاستیک در داخل خودرو به کار رفته است اما کیفیت آنها بالا است. نحوه ی چیدمان ادوات و نشاندهنده ها طوری است که به وضوح خوانده می شوند و تمام دکمه ها به نرمی عمل می کنند. علاوه بر ادوات و نشاندهنده های معمولی، Mi16 مجهز به نشاندهنده فشار روغن و سطح روغن است. چون تمام دکمه های اصلی در مکان های مناسبی جاسازی شده اند راننده پشت فرمان در وضعیت عالی قرار می گیرد. دید خودرو به اطراف عالی است و عملکرد سیستم تهویه و بخاری نیز جایی برای گله باقی نمی گذارد. سنسورهای حرارتی خودکار دمای هوای ورودی به داخل رو سنجیده و کنترل می کنند. سانروف به طور استاندارد نصب می شود ولی صندلی های گرم شونده، تهویه مطبوع و تزئینات چرمی به صورت آپشن عرضه می شوند.

راحتی:

صندلی های Mi16 برای چهار نفر راحتی کامل را به ارمغان می آورند. فضای پای صندلی عقب برای ماشینی با این سایز و اندازه خوب است و فضای سر نیز کافی است. وسط صندلی های عقب تکیه گاهی برای آرنج باز می شود ولی خود صندلی های عقب تا نمی شوند. صندلی های جلو و عقب هر دو زیر سری دارند. صندوق عقب نسبتا بزرگ است و به دلیل جمع و جور بودن سیستم تعلیق عقب به راحتی شکل گرفته است. با این وجود به علت بلند بودن لبه صندوق عقب باز گذاشتن داخل آن را کمی محدود می کند (گرچه این طراحی به استحکام شاسی کمک می کند). زاپاس زیر کف صندوق عقب جاسازی شده است. در داخل ماشین فضا برای گذاشتن وسایل به خوبی تعبیه شده است مانند جعبه داشبورد قفل دار، فضای داخل درهای جلو، فضای تعبیه شده برای نقشه پشت هر کدام از صندلی های عقب و یک جعبه ی دردار که به عنوان تکیه گاه دست نیز کاربرد دارد.

1988 Peugeot 405 S - Au Revoir, Lion - Riverside Green
از آنجایی که Mi16 گل سر سبد مدل های 405 است، سطح بالایی از تجهیزات به طور استاندارد در آن نصب شده است که عبارتند از: نسل سوم ترمز ABS سه کانال Bendix، دیسکهای ترمز خنک شونده در جلو و دیسک های غیر خنک شونده در عقب، فرمان هیدرولیک، صندلی های اسپرت و همچنین یک رادیو پخش کاست با 6 بلندگو و کیفیت بالا هم در خودرو نصب می شود.
Mi16 در رده قیمتی خودش به صورت استاندارد با انبوهی از تجهیزات لوکس عرضه می شود. مانند شیشه ها و آیینه های برقی، قبل مرکزی با کنترل از راه دور، سانروف کشویی برقی، قابلیت تنظیم ارتفاع کمربند صندلی های جلو، سیستم هشدار دهنده در صورت روشن ماندن چراغ های ماشین و قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ های جلو از داخل داشبورد.

نتیجه گیری:

Mi16 به عنوان گل سرسبد مدل های 405 مجموعه جامعی را ارائه می دهد. عملکرد Mi16 کاملا در حد استاندارد یک خودروی سدان با موتور 1.9 لیتری انژکتوری است و هندلینگ خودرو نیز با این عملکرد هماهنگی دارد. به دست آوردن 160 اسب بخار قدرت از یک موتور 1.9 لیتری بدون توربو در دهه 80 نه تنها شاهکار مهندسی به حساب می آید بلکه به راحتی می تواند با موتورهای امروزی از این نظر رقابت کند.
با وجودی که سواری این ماشین ممکن است کمی ناراحت کننده باشد ولی نفوذ صدای نسبتا کم به همراه کابینی جادار، مصرف سوخت معقول و موتوری نرم و روان باعث می شود که Mi16 در مسیرهای طولانی خودرویی راحت و آسوده باشد.
پژو با ساخت این مدل نشان داد که می تواند در کلاس سدان های اسپرت متوسط جزو بهترین ها باشد و استانداردهای جدیدی از هندلینگ و عملکرد را بنیان گذاشت.

مشخصات فنی:

موتور چهار سیلندر خطی 16 سوپاپ با حجم 1905 سی سی مجهز به سیستم سوخت رسانی انژکتوری
قطر سیلندر = 83 میلی متر
کورس پیستون = 88 میلی متر
نسبت تراکم = 10.4 به یک
حداکثر توان = 160 اسب بخار در دور 6500
حداکثر گشتاور = 180 نیوتن متر در دور 5000

گیربکس 5 دنده دستی (انتقال قدرت به چرخهای جلو)
ضرایب گیربکس:
دنده 1 = 2.924
دنده 2 = 1.852
دنده 3 = 1.280
دنده 4 = 0.969
دنده 5 = 0.757
ضریب دیفرانسیل = 4.429

حداکثر سرعت در دنده ها:
دنده 1 دور 7000 = 58 کیلومتر در ساعت
دنده 2 دور 7000 = 92 کیلومتر در ساعت
دنده 3 دور 7000 = 134 کیلومتر در ساعت
دنده 4 دور 7000 = 177 کیلومتر در ساعت
دنده 5 دور 6730 = 216 کیلومتر در ساعت

ابعاد تایر = 195/60VR14

سیستم تعلیق جلو:
مستقل از نوع مک فرسون استرات با فنرهای پیچشی، کمک فنرهای تلسکوپی و میله ضد غلتش

سیستم تعلیق عقب:
مستقل به همراه بازوهای دنباله ای، میله های پیچشی عرضی، کمک فنرهای تلسکوپی و میله ضد غلتش

وزن خالص = 1146 کیلوگرم

تقسیم وزن:
60.2 درصد جلو – 39.8 درصد عقب

ظرفیت باک = 70 لیتر


نتایج تست:

شتاب:
0 تا 30 مایل (0 تا 48 کیلومتر) = 3.0 ثانیه
0 تا 40 مایل (0 تا 64 کیلومتر) = 4.3 ثانیه
0 تا 50 مایل (0 تا 80 کیلومتر) = 5.9 ثانیه
0 تا 60 مایل (0 تا 96 کیلومتر) = 8.0 ثانیه*
0 تا 70 مایل (0 تا 112 کیلومتر) = 10.6 ثانیه
0 تا 80 مایل (0 تا 128 کیلومتر) = 13.4 ثانیه
0 تا 90 مایل (0 تا 144 کیلومتر) = 17.7 ثانیه
0 تا 100 مایل (0 تا 160 کیلومتر) = 22.6 ثانیه

زمان طی مسافت 400 متر = 16.3 ثانیه با سرعت 138 کیلومتر
زمان طی مسافت 1000 متر = 28.9 ثانیه با سرعت 177 کیلومتر

کشش:
50 تا 70 مایل در دنده 3 = 5.3 ثانیه
50 تا 70 مایل در دنده 4 = 8.2 ثانیه
50 تا 70 مایل در دنده 5 = 11.8 ثانیه


* Mi16 در تست مجله ی ایتالیایی AUTO در زمان خودش به زمان 0 تا 100 کیلومتر 8.24 ثانیه رسیده است.

منبع:
نشریه انگلیسی AUTOCAR سال 1988

اگه ای مطلب براتون مفید بوده برای شادی روح پدرم فاتحه و صلواتی بخوانید