يونيت فن
يونيت فن

یونیت فن پژو 2000

یونیت فن یا یونیت کنترل دما قطعه ای است الکترونیکی که وظیفه تثبیت درجه حرارت موتور را بر عهده دارد. این کار با اندازه گیری درجه حرارت موتور، درجه حرارت زیر کاپوت و فشار گاز کولر و فرمان دادن به فن های جلوی رادیاتور صورت می گیرد. شکل ظاهری آن مشابه مکعب مستطیل است و روکش آن از پلاستیک فشرده ساخته شده است.

در ماشین های پژو 405 کاربراتوری سیستم خنک کننده که دارای کنترل یونیت فن هستند که از دو عدد سنسور دمای استفاده می شود که رنگ قهوه ای آن برای کنترل یونیت فن جهت دستور راه اندازی فن و رنگ آبی برای نمایشگر پشت آمپر استفاده می شود.

نحوه عکس العمل یونیت فن نسبت به اطلاعات دریافتی از ورودی های مختلف به شرح زیر می باشد

1- سنسور فشنگی قهوه ای 

با بالا رفتن مقاومت فشنگی قهوه ای توسط حرارت تولیدی موتور تغییرات دمایی به یونیت فن ارسال می شود و  در نتیجه یونیت فن طبق استاندارد تعریف شده برای هر مقاومت خاص راه اندازی دور کند فن ها و یا دور تند فن ها و یا قطع خودکار کولر و یا در نهایت چراغ استپ را تعیین می کند.

**(چراغ استپ در درصورت اشکال جدی در سیستم خنک کننده و یا روغن کاری موتور روشن می شود)

2- سنسور حرارتی کاربراتور

این سنسور با حس کردن دمای زیر کاپوت و اطراف موتور در دمای حدود 57 درجه سانتیگراد طبق استاندارد تعریف شده عکس العمل نشان می دهد و بی متال آن جذب شده و با این عمل پیامی به یونیت فن ارسال می گردد که یونیت فن در پاسخ به آن دور کند فن ها را راه اندازی می کند.

3- فشنگی سه کاره کولر

مهره 3 کاره کولر ( چهار فیش قهوه ای ) در قسمت بالایی مخزن رطوبت گیر کولر نصب می شود از یک مجموعه کنتاکت حساس به فشار تشکیل شده که عملیات درگیری کمپرسور کولر و راه اندازی فن رادیاتور کولر را انجام می دهد و در فشار های مختلف دستور های مختلفی به موتور فن کولر می دهد

محدوده عملکردی مهره سه کاره کولر :

حالت فن خاموش : در فشار گاز 2.3 bar

کارکرد فن دور کند : در فشار گاز 18 bar

وضعیت فن دور تند : در فشار گاز 32 bar

در صورتی که بار گرمایی زیاد باشد و کمپرسور کولر مدت زیادی کار نماید و فشار گاز کولر افزایش یابد این سنسور با ایجاد دستور دور تند برای یونیت فن سبب راه اندازی دور تند فن ها و در نتیجه خنک شدن کندانسور کولر و افزایش کارایی کولر می شود.

4- کلید کولر

همزمان با زدن کلید کولر پیامی به یونیت فن ارسال می شود تا دور کند فن ها راه اندازی شود و سبب خنک شدن کندانسور کولر گردد همچنین در صورت زیاد بودن فشار گاز کولر فن ها با دور تند شروع به کار می کنند.

** پس از روشن کردن کولر اگر دمای حس شده توسط فشنگی قهوه ای به دمای حدود 107 درجه سانتیگراد برسد باید فشار روی موتور کاسته شود لذا یونیت فن دستور قطع خودکار کولر را صادر می کند و اگر باز هم دمای موتور با قطع کولر خنک نشد و درجه حرارت موتور به 115 درجه سانتیگراد برسد چراغ استپ توسط یونیت فن روشن می شود تا به راننده هشدار داده شود .

یونیت فن پژو : 

برق مثبت بعد از ورود به جعبه تقسیم کالسکه ای به چهار قسمت تقسیم می شود که یک پایه به سوییچ رفته و پایه بعدی به جعبه فیوز رفته و از آنجا به یونیت رسیده و یک برق از جعبه تقسیم کالسکه ای به پایه ۳ رله A که به کنتاکت رله می رسد، برق بعدی از جعبه تقسیم کالسکه ای به دو سمت که یک طرف به پایه ۲ رله A که به بوبین رله می رسد رفته و بعدی به پایه ۳ رله B که به کنتاکت رله می رسد.

حال می بینیم که کنترل یونیت فن، رله C و موتور فن B دارای یک پایه منفی می باشند، وقتی دمای آب به ۹۲ برسد سنسور مقاومتی به یونیت گزارش داده و یونیت با پالس منفی دادن از طریق پایه ۱ به رله A رسیده و فرمان شروع به کار دور آرام فن را صادر می کند، وقتی که دما به ۹۷ به بالا می رسد سنسور مقاومتی به کنترل یونیت گزارش داده و کنترل یونیت از پایه ۱۰ یک پالس منفی به رله C و B داده و به این وسیله فن در دور تند قرار می گیرد.

البته تا سویچ باز نباشد در دور تند نمی رود، در دور تند هر کدام از موتور فن ها دارای یک مثبت و یک منفی می باشد، در دور آرام موتور فن ها بصورت سری قرار گرفته اند یعنی هر دو موتورها دارای یک مثبت و یک منفی می باشند (به هر کدام برق ۶ ولتی می رسد) .

در سیستم خنک کننده پژو 405 کنترل یونت سیستم خنک کننده موتور که ولتاژ مثبت باطری را که بعد از سویچ اصلی و از طریق فیوز F2 از پایه 15 دریافت می کند و یک ولتاژ مثبت دیگری از طریق جعبه تقسیم (جعبه کالسکه ای) به جعبه فیوز و از طریق فیوز F8 , و F25 از پایه 4 دریافت می کند .

از طرفی دیگر از طریق پایه 6 خود به لامپ چراغ استپ پشت آمپر وصل می باشد تا در موقع خطر پایه 6 خود را منفی کرده و جراغ استپ پشت آمپر روشن می شود و همچنین در زمانی که آمپر آب بیش از حد بالا برود پایه 11 خود را منفی کرده و سیستم کولر را از کار می اندازد تا بار کمتری روی موتور خودرو باشد.

در حالت دور کند چون فنها به صورت سری به هم وصل می باشند به همین خاطر هر کدام از فن ها برق 6 ولتی در یافت می کنند. و یونت در دور کند پایه 1 خود را منفی می کند و از طرفی رله وسطی روی سینی فن هیچ عملکردی ندارد و فقط رله های سمت راننده و شاگرد تحریک می شوند.

در دور تند یونت فن همچنان که پایه 1 خود را منفی دارد پایه 10 خود را نیز منفی می کند که در این صورت رله وسطی روی سینی فن نیز وارد عمل شده و در این موقع هر کدام از فنها برق 12 ولتی دارند و به صورت موازی هستند
پایه های 7 و 14 یونت فن از سنسور قهوه ای یا همان فشنگی آب که پشت سر سیلندر موتور می باشد دستور می گیرد

اگر این مطلب براتون مفید بود لطفا برای شادی روح پدرم فاتحه و صلواتی بخوانید 

User Rating: 4.17 ( 42 votes)

About مدیر

با تغییرات خطوط تولید ایران خودرو از سال 1381 به بعد دیگر خودروی پژو۲۰۰۰ کاربراتوری از این شرکت به بازار عرضه نشده است . با توجه به اینکه در کمتر سایتی لوازم یدکی مصرفی و مطالبی در مورد این خودرو ارائه شده این سایت برای شما 2000 سواران عزیز ارائه شده است. 09333897229 محسن سلطانی

Check Also

روغن ریزی زیر ماشین

علل روغن ریزی خودرو

موتور ماشین از قطعات متحرک زیادی تشکیل شده است که حرکت روان و بدون اصطحکاک این قطعات از اهمیت ویژه ای برخوردار است کم شدن این روغن ها باعث اصطحکاک و ساییده شدن قطعات متحرک بر روی همدیگر به مرور زمان باعث گرم شدن، استهلاک و خرابی قطعات می شود

31 comments

  1. سلام ممنون از مطالب خوبتون
    عالی
    خداوند روح پدرتان را شاد کنه

  2. امین ازخاک

    خدا پدرو مادرت را بیامرزه خیر و برکت هم به کار و زندگیت باشه اینقدر کار و مشکل مردم راه میندازی با تشکر

    • سلام خدمت دوستان اقا این ماشینی ک خریدیم یونیت فن نداره یکسرش کردن الان میخام یونیت بخرم چ رنگیشو بخرم لطفا راهنماییم کنین پژو2000مدل78

  3. پژو200 مدل 79

    خداوند در این عید غدیر بر روح در گذشتگان شما رحمت بفرستد و ان شاالله در جنت میهمان امیرالمومین علی علیه السلام باشند

  4. روح پدر و مادر و رفتگانتون شاد و در ارامش. زندگیتون‌پر‌از برکت.

    یه ۴۰۵ جی ال مدل ۷۲دارم
    یونیت فن نداره و فنش یکسره شده چه باید بکنیم براش!؟

  5. با سلام و خسته نباشید ممنون از اطلاعاتی که داخل سایت قرار دادید خدا پدرتون رو رحمت کنه. سنسور حرارتی کاربراتور چه سیم هایی وصل می‌شود؟

  6. من هم براتون دعا کردم. مرسی

  7. صفا فداکار

    سلام خداوند پدرتان را بیامرزد . من تازه مهره ها ی آ ب رو عوضش کردم آمپر داره بالا میره

  8. درود و دو صد درود، ممنون از شما. روح پدرت شاد.

  9. سلام پژو 2000مدل78دارم حقیقتا اصلا ازش سر در نمیارم ولی مطالبتون رو خوندم بسیار اموزنده بود .الان یه مشکلی دارم ماشین امپر ابش زیاد میاد بالا ولی هیچ فنی روشن نمیشه ترموستات رو هم عوض کردم اما توی هیچ دمایی فن ها روشن نمیشه متاسفانه توی شهری هستم کی هیچ مکانیک یا برق کاری بهش دست نمیزنه موندم الان جرئت ندارم حتی روشنش کنم لطفا کمکم کنید

    • سلام اول رله فن هارو چک کن ببین برق توش هست بعد منفی بدنه رو چک کن شل نباشه بعدش فیوز هارو جک کن
      فیلم کاملش تو همین اپارات ی بنده خدایی کذاشته بصورت عملی

    • سلام
      به برقکار بگو سیمشو بکشه داخل کلیدیش کنه خودت خاموش روشن کن بهترین وکم هزینه ترین کاره

  10. رضا خزایی

    با سلام به مدیریت محترم
    اولا درود به روان پاک پدر محترم شماکه چنین فرزند نیک و خلف بار آورده و اینکه با تهیه قطعات که خیلی کمیباب هست کار مردم راه افتاده و شما را دعا می‌کنند . دوم اینکه قیمت ها بسیار منصفانه است ممنون از شما.

  11. سلام
    خدا رحمت کنه پدر بزرگوار شما رو
    پژو ۲۰۰۰ ناگهانی خاموش شد با اطلاعاتی که شما داده بودید با تعویض مگنت مشکلش حل شد
    ولی انقدر ماشین رو دستکاری کردیم که در حال حاضر زمانی که سویچ را باز میکنیم چراغ استپ و روغن موتور روشن نمیشه که بعد استارت خاموش بشه .راهتمایی میکنید لطفا
    ایا ممکنه چراغ ها از پشت کیلومتر سوخته باشه؟

  12. با تعویض فشنگی روغن مشکل حل شد
    امداد خودرو امده بود به جای یونیت فن رله دوبل زده بود جا بخاطر همین فشنگی روغن سوخته بود .

  13. Если вы искали где отремонтировать сломаную технику, обратите внимание – профи ремонт

  14. Используйте зеркало https://888starz.today для постоянного доступа к сайту и не пропустите важные события.

  15. Профессиональный сервисный центр по ремонту фото техники от зеркальных до цифровых фотоаппаратов.
    Мы предлагаем: починить фотоаппарат
    Наши мастера оперативно устранят неисправности вашего устройства в сервисе или с выездом на дом!

  16. Если вы искали где отремонтировать сломаную технику, обратите внимание – ремонт бытовой техники в краснодаре

  17. Профессиональный сервисный центр по ремонту планшетов в Москве.
    Мы предлагаем: ремонт планшетов
    Наши мастера оперативно устранят неисправности вашего устройства в сервисе или с выездом на дом!

  18. Используйте промокоды 888Starz и увеличьте свои шансы на победу http://forum.aionclassic.net/member.php?u=13106

  19. Профессиональный сервисный центр по ремонту бытовой техники с выездом на дом.
    Мы предлагаем:сервис центры бытовой техники новосибирск
    Наши мастера оперативно устранят неисправности вашего устройства в сервисе или с выездом на дом!

  20. Если вы искали где отремонтировать сломаную технику, обратите внимание – ремонт бытовой техники в казани

  21. Профессиональный сервисный центр по ремонту видео техники а именно видеокамер.
    Мы предлагаем: ремонт профессиональных видеокамер
    Наши мастера оперативно устранят неисправности вашего устройства в сервисе или с выездом на дом!

  22. Если вы искали где отремонтировать сломаную технику, обратите внимание – ремонт бытовой техники в красноярске

  23. Профессиональный сервисный центр по ремонту бытовой техники с выездом на дом.
    Мы предлагаем: сервисные центры в москве
    Наши мастера оперативно устранят неисправности вашего устройства в сервисе или с выездом на дом!

  24. Если вы искали где отремонтировать сломаную технику, обратите внимание – ремонт техники в нижнем новгороде

  25. Если вы искали где отремонтировать сломаную технику, обратите внимание – тех профи

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo
Home
Account
Cart
Search
error: Content is protected !!