سیستم های سوخت رسانی در پژو 405 به ۲ دسته کلی کاربراتوری و انژکتوری تقسیم می شود که وظیفه سیستم سوخت رسانی در هر دو دسته پژو های 405 ، انتقال سوخت از باک و پاشش آن در محفظه احتراق، به میزان لازم و در زمان تعیین شده می باشد. این کار باید متناسب با شرایط عملکردی موتور در هر لحظه انجام شود.
در سیستم سوخت رسانی خودروهای قدیمی کاربراتور پژو 405 مهمترین قطعه این سیستم ها بوده که وظیفه اصلی آن تهیه مخلوط مناسبی از هوا و سوخت برای شرایط مختلف است . کاربراتور برای کار کردن نیاز به یک خلاء در مجرای خروجی سوخت دارد که این کار توسط قسمتی از بدنه کاربراتور به نام “ونتوری” انجام می شود . زمانی که دریچه گاز باز است هوا به وسیله مکش سیلندر به داخل کاربراتور وارد شده و در این فضا جریان پیدا خواهد کرد زمانی که هوا از این فضا یا همان ونتوری عبور کند ، به دلیل کاهش سطح مقطع سرعت هوا افزایش پیدا خواهد کرد و در مقابل فشار ونتوری کاهش پیدا میکند که باعث ایجاد مکش میشود .
سیستم انژکتوری در پژو 405 در واقع عملکردی مشابه کاربراتور را دارد که همان مخلوط کردن سوخت و هوا به نسبت لازم و تزریق آن به موتور است. ولی به دلیل ماهیت اجزاء آن و سیستم متفاوت، این عمل بسیار دقیق تر و مطلوب تر نسبت به کاربراتور انجام می شود که موجب پایین آمدن مصرف سوخت خودرو و میزان آلودگی هوا میگردد.
تفاوت عمده این دو سیستم در نحوه تزریق سوخت درون سیلندرها است. سیستم های انژکتوری سوخت را به صورت ذرات بسیار ریز درون سیلندر می پاشند، در حالی که سیستم های کاربراتوری سوخت را درون سیلندر می ریزند.
از سال 1381 تولید خودروهای پژو 405 کاربراتوری در ایران متوقف شده و ایران خودرو از سیستم های انژکتوری در محصولات خود استفاده کرده است. مصرف سوخت بالاتر و آلودگی های محیط زیستی از جمله عوامل مهم در توقف تولید خودرو های کاربراتوری در ایران از سال 1382 بوده است.
در سیستمهای انژکتوری ، مقدار سوخت تزریقی از طریق اطلاعات بدست آمده از سنسورهای مختلف و با دستور مغز الکترونیکی خودرو-ECU پاشش میشود، در مقابل در کاربراتور خبری از منطق و محاسبه نیست و مصرف سوخت نسبت به نمونههای انژکتوری بالاتر است.
علاوه بر این، نازلهای انژکتور برخلاف کاربراتور، سوخت را با فشار بالا و به صورت پودر شده به درون محفظه احتراق تزریق میکنند و این دلیل دیگری برای اشتهای کمتر سیستم های انژکتوری است.
تفاوت سیستم های انژکتوری نسبت به کاربراتوری
کاهش مصرف سوخت
این سیستم تمامی اطلاعات ضروری کارکرد موتور ( نظیر سرعت موتور، بار موتور، درجه حرارت، میزان گشودگی دریچه گاز ) را جهت تطابق دقیق شرایط کارکرد دینامیکی یا ساکن مشخص کرده و بدینوسیله مقدار دقیق سوخت مورد نیاز موتور را تحت شرایط مشخص شده تامین می کند.
افزایش بازده موتور
این سیستم آزادی عمل بیشتری را جهت پر شدن کامل سیلندر ( بازده حجم) و با گشتاور بالاتر فراهم می کنند. این عمل باعث افزایش توان خروجی و نیز بهبود نمودار گشتاور خواهد شد . هم چنین قابلیت تطابق با سیستم های اندازه گیری جداگانه سوخت و هوا را نیز دارا می باشد.
قابلیت شتاب گیری سریع
تمامی سیستم های انژکتوری خود را با تغییرات بار موتور در هر شرایط کارکرد بدون هیچ وقفهای مطابقت می دهند.
قابلیت استارت بهتر در هوای سرد
مقدار دقیق سوخت مطابق با درجه حرارت موتور و سرعت استارت مشخص گردیده و امکان استارت سریع و پایداری سیستم موتور در دور آرام را فراهم می کند. در فاز گرم شدن موتور سیستم دقیقا از مقدار مشخصی سوخت جهت راه اندازی سیستم و در پاسخگویی به نیاز دریچه گاز در تامین کمترین مقدار مصرف سوخت استفاده می کنند.
آلودگی خروجی کمتر
در این سیستم مخلوط سوخت – هوا تاثیر مستقیمی بر گازهای خروجی از اگزوز خواهد داشت. دقت کارکرد سیستم های جدید امکان ثابت نگه داشتن شکل مخلوط سوخت – هوا را فراهم آورده است در نتیجه خام سوزی کمتر در سیستم انژکتوری ( آلودگی کمتر )
مزایای کاربراتور نسبت به انژکتور
اگرچه سیستمهای کاربراتوری دیگر میان خودروسازان مورد استفاده قرار نمیگیرد در ادامه به مزایای سیستم کاربراتوری نسبت به انژکتوری اشاره میکنیم:
- امکان تعمیر بدون نیاز به لوازم الکترونیکی تخصصی
- تعمیرات راحت
- هزینه کم تعمیرات در زمانی خرابی سیستم
- هزینه کمتر تولید این سیستم نسبت به سیستمهای انژکتوری
اجزای اصلی سیستم سوخت رسانی
به صورت خلاصه شرح وظایف آنها به این صورت است:
1- باک بنزین: سوخت در این محل ذخیره می شود.
2- پمپ بنزین: این قطعه اختلاف فشار ایجاد می کند تا بنزین را در مسیر سوخت رسانی به حرکت در بیاورد.
3- لوله های سوخت رسانی : وظیفه این بخش انتقال سوخت از باک به انژکتورها است.
4- فیلتر بنزین : جداسازی مواد زاید از بنزین.
5-انژکتور ـ کاربراتور: برای تنظیم و ترکیب ســوخت مورد نیاز موتور در شرایط متغير.
انژکتور: این قطعه وظیفه تزریق سوخت به سیلندرها جهت ترکیب با هوا را دارد.
6-ریل سوخت : ریل سوخت در سوخت رسانی انژکتور از اصلی ترین اجزا مسیر به حساب می آید. سوخت مورد نیاز انژکتور ها از این قطعه عبور نموده و تامین می شود.
7- منيفولد گاز : منیفولد ورودی (Inlet) وظیفه دارد که ترکیب مخلوط شده هوا و سوخت را به درون محفظه احتراق هدایت کند و در مقابل وظیفه منیفولد خروجی (Outlet) هدایت و تخلیه گازهای حاصل از احتراق موتور به بیرون است.
8-سیستم اگزوز: برای تخلیۀ گازهای حاصل از احتراق
9-سنسورها: حسگرهایی هستند که اطلاعات مورد نیاز ECU را از قسمت های مختلف خودرو جمع آوری کرده و به آن ارسال می کنند بنابراین بدون آنها عملکرد ECU مختل شده و کارکرد مطلوب موتور حاصل نخواهد شد.
10- ECU: کامپیوتر خودرو قطعه ای الکترونیکی است که وظیفه اش کنترل و هماهنگی بخش های مختلف یک خودروی انژکتوری می باشد.
هر ECU دارای تعدادی سنسور می باشد که در قسمت های مختلف خودرو و موتور قرار داشته و اطلاعاتی را در رابطه با نحوه کارکرد خودرو به ECU مخابره می نمایند.
11- مخزن کنیستر:
کنیستر، يک قطعه جعبه مانند می باشد که داخل آن را با نوعی زغال پرکرده اند. درون اين قطعه هيچ مکانيزم الکتريکی يا مکانيکی وجود ندارد ولی همين زغال که زغال فعال نام دارد (Active Carbon)، می تواند بخارات خارج شده از باک را در خود ذخيره کند و هنگامی که خودرو روشن می شود، با پس دادن بخارات ذخيره شده، آنها را به سمت موتور و جهت سوختن در سيلندر آزاد کند.
بخارات بنزین که توسط کنیستر جذب شده اند براي سوختن در زمانی که خودرو در حال حرکت است از منیفولد ورودي به طرف محفظه احتراق هدایت می شوند و به این طریق مصرف سوخت خودرو تا حدودي کاهش می یابد.
12- کاتالیزور:
کاتالیزور خودرو قطعه ای است که در مسیر سیستم اگزوز قرار می گیرد و طی یک سری واکنش های شیمیایی با تبدیل گازهای سمی حاصل از احتراق خودرو به گازهای بی ضرر، از آلودگی هوا جلوگیری می کند.
انواع سنسورها
1- سنسور فشار داخل مانیفولد یا MAP
2- سنسور دور موتور یا RPM
3- سنسور دریچه گاز یا TPS
4- سنسور دمای آب یا خنک کننده موتور یا CTS
5- سنسور دمای هوای ورود یا ATS
6- سنسور اکسیژن
7- سنسور ضربه (KNOCK SENSOR)
8- استپر موتور
9- سنسور سرعت
10- سنسور جریان هوا یا MAF
11- سنسور موقعیت میل سوپاپ
12- سنسور ناک
انواع ecu پژو ۴۰۵
ECU مگنت مارلی
اولین سری انژکتوری خانواده موتور ۱۸۰۰ بر روی خودروهای پژو پارس یا همان پرشیا نصب شد. این کامپیوتر که توسط کمپانی مگنت مارلی ساخته شد از سال ۱۳۷۹ تا اواخر سال ۱۳۸۰ روی خودروی پرشیا نصب شد. حدودا از سال ۱۳۷۹ که خودروهای انژکتوری با به عرصه وجود در بین ماشین های تولید داخلی گذاشت. در سال های بین ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۰ ، ایسیو MM8P از شرکت مگنتی مارلی روی خودرو پژو پرشیا نصب شد . این ایسیو یک کانکتور ۳۵ پایه بیشتر نداشت .
این سیستم فاقد سنسور اکسیژن بوده و سیستم سوخت رسانی آن با بقیه پژوها متفاوت است و این ایسیو پاشش انژکتورهای ۴ تایی داشت و مقدار زمان پاششو جرقه زنی در آن به وسیله دیاگ قابل تنظیم بود .
ECU SL96
بین سال های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲ ایسیو مدل SL96 از شرکت ساژم روی خودروهای پژو RD ، سمند ، پژو ۴۰۵ ، پژو پارس نصب شد . این ایسیو دارای یک تک کانکتور ۵۵ پایه بود و برخلاف ایسیو مگنت مارلی انژکتورها ۲ به ۲ پاشش می کرد و تنها مقدار سوخت از طریق دستگاه دیاگ قابل تنظیم بود . در آن زمان رنگ برچسبی که روی ایسیو SL96 زده می شد نمایانگر نوع خودرو به کاربرده شده بود . برچسب سبز برای پیکان ، آبی برای پژو و صورتی برای RD .
این ECU روی تمامی خودرو های ۱۸۰۰ و پیکان نصب شد. از سال 1380 تا اواخر 1382 تولید آن ادامه داشت و از مزایای آن نصبت به ECU مگنت مارلی ساسات بهتر و مصرف پایین تر بود. این ECU فاقد سنسور اکسیژن بود و کابل ارتباطی آن با دستگاه دیاگ سوکت دو پایه بود که سمت چپ موتور داخل محفظه پلاستیکی مربعی شکل در بسته بود. سوکت کامپیوتر خودرو یک تکه است.
ECU SAGEM S2000
این کامپیوتر علاوه بر موتور ۱۸۰۰ پژو و پیکان، روی پژو ۲۰۶ تیپ ۱ و ۲ و ۳ نصب شده است.
ECU S2000 دارای سنسور اکسیژن است، احتراق کاملتر و آلایندگی کمتری دارد. این کامپیوتر دارای سوکت ۳ تیکه است. این کامپیوتر روی سیستم CNG ضعف دارد.
تولید ecu ساژم s2000 تا اواخر سال ۱۳۸۷ ادامه داشت و تا قبل از سال ۱۳۸۴ کابل دیاگ آن دوپایه ی پیکانی بود. اما از سال ۱۳۸۴ سوکت دیاگ s2000 داخل اتاق زیر فرمان داخل جعبه فیوز قرار دارد. سوکت ۱۶ پایه ی سبز رنگ به نام OBD2 که با ۲۰۶ یکی است.
SIEMENS
سیستم زیمنس که دارای کوئل مخصوص و به صورت دوتایی می باشد و سیستم پاشش سوخت آن چند نقطه ای است شتاب خوب و احتراق کاملتر و آلایندگی کمتری دارد. ECU زیمنس که روی موتور های ۱۸۰۰ نصب شد با سیستم گاز CNG سازگاری داشت. سوکت کامپیوتر آن یک تکه بود. بعد تولید زیمنس، این کامپیوتر با ورژن های مختلف تولید شد و عیب های آن برطرف شد.
این ECU توسط کمپانی های دیگر مثل کانتیننتال و کروز ساخته شد و الان در حال حاضر در حال منتاژ در ایران در شرکت کروز است.
سلام خسته نباشید من ماشینم پژو ۲۰۰۰ منتها سرسیلندر پژو ۱۸۰۰ انداختم ماشین روون کار میکنه و مشکلی نداره ولی تو دور موتور بالا از ی حدی بیشتر توان نداره انگار ک مثلا دور ۴۰۰۰ ۵۰۰۰ ماشین دیگه ریپ میزنه
و موقعی گازو تخته میکنی والف شدید میزنه مشکلش چیه همش بخاطر سرسیلندره؟
جللخالق به حق چیزای ندیده مگه میشه سرسیلندر حجم پایین تر روی بلوک حجم بالاتر گذاشت؟
مگه با واشر سرسیلندر جور میشه اصن؟
محفظه احتراق همینطور فرق میکنن اینا همه
تمام ایراد شما بخاطر سرسیلندر هستش
با سلام. آیا پژو 2000 کنیستر داره؟ اگه داره در کجای ماشین هست؟ بوی بنزین داخل اتاق میپیچه. کاربرات هم سرویس شده
سلام
دوهزار کنیستر نداره احتمالا از اطراف پمپ بنزین زیر صندلی عقب هست
سلام و خسته نباشید
استاد از آنجایی که پژو کاربراتور پمپ مکانیکی در کنار میل سوپاپ دارد آیا خود درجه سنج داخل باک بنزین هم پمپ بنزین برقی می باشد و پمپاژ می کند؟ یا تنها به عنوان یک صافی و درجه سنج کاربرد دارد؟
از این لحاظ سوال می کنم چون در زمین سطح صاف مشکل کاهش سرعت ندارم و اخیرا به راحتی تا 160 کیلومتر در ساعت رفتم ولی در سربالایی نه چندان تند سرعت تا حدود 40 کیلومتر در ساعت پایین آمده در حالی که مابقی خودرو های 405 و پراید و… با سرعت از کنارم عبور می کنند.
می خواهم بدانم آیا مربوط به نیم سوز شدن یا یکسره شدن درجه سنج باک بنزین ( یا پمپ باک بنزین ) می باشد که در سربالایی بنزین به کاربراتور و موتور نمی رسد؟
با تشکر بابت سایت عالی شما
سلام
شناور داخل باک پمپ هم دارد ولی فقط زمان استارت زدن کار میکنه زمانی که ماشین روشن میشه برق پمپ داخل باکی قطع میشه و ارتباطی به موضوع کم اوردن ماشین تو سربالایی نداره
سلام خسته نباشید من پژو 405 مدل 84 دارم ، دیاگ زدم خطای شیر برقی کنیستر رو آورد بعدش میگن شیر برقی ندارع این مدل از پژو ممنون میشم اگه دارع راهنمایی کنید