روغن موتور در ماشین نقش خون در رگ های موتور دارد از ترکیباتی چون روغن پایه (Beis Oil) و مواد افزودنی تولید می شود. ابتدا در پالایشگاه از نفت خام لوبکات تولید می شود و بعد به عنوان ماده اولیه واحد روغن سازی به واحد استخراج فرستاده می شود تا در آنجا موادی که حاوی ترکیبات بنزینی است از آن زدوده شود سپس رافینت (مواد حاصل از پالایش) که حاوی روغن است به واحد موم گیری برای جداسازی پارافین و موم فرستاده و در انتها به واحد فورفوراید فرستاده می گردد تا روغن پایه نفتی تولید شود.
انستیتو نفتی آمریکا (API) برای طبقهبندی روغنها، برچسب کیفیت و فنآوری ساخت آنها کد بندی خاصی ابداع نموده است. حرف اول، معرف نوع موتور خودرو (حرف C برای خودروهای دیزلی و حرف S برای خودروهای بنزینی) و حرف دوم، نشان دهنده سطح کیفیت روغن خواهد بود. به این مفهوم که حرف A پایینترین سطح کارایی را نشان می دهد و حرف N بالاترین سطح کارایی را نشان می دهد که به ترتیب با بالارفتن حروف سطح کارایی نیز افزایش خواهد یافت (SA ,SB ,SC ,SD ,SE ,SF ,SH , SG ,SJ ,SL ,SM ,SN ).
سطوح کارایی بالاتر، نشان از میزان افزودنی های بیشتر در روغن بوده و در تست آزمایشگاهی و عملکردی، شرایط سخت کارکرد موتور را بهتر تحمل می کنند. افزودنیهای مختلف، مقاومت روغن را برای شرایط سخت حرارتی و فشار زیاد موتور، بهینه می کنند.
نکته :روغن های دارای سطح کیفی SJ و پایین تر از آن برای استفاده موتورهای پژو مناسب نیستند. حفاظت کافی در برابر لجن و اکسیداسیون و سایش اجزای موتور ندارد و باعث آسیب به موتور و موجب اختلال در کارکرد موتور و کاهش راندمان موتور می شوند.
در حالت کلی روغن موتورها ۴ نقش عمده در خودروها را ایفا میکنند:
۱- روان کاری و عدم اصطکاک بین قطعات
۲- خنک کاری و انتقال گرمای موتور و کم کردن دمای موتور
۳- عدم زنگزدن قطعات و تمیز کاری قطعات
۴- کم کردن آلایندگی (در اثر احتراق موتور).
بسته به نوع موتور از لحاظ قدرت و سرعت تولیدی و همچنین آلیاژهای به کار رفته در قطعاتی چون پیستون، سیلندر، سوپاپ و یا قطعات لاستیکی و خاص مانند کاسه نمد، واشرها، یاطاقان و… روغن موتور مناسب می تواند عملیات روان کاری و تمیزکاری را به صحیح ترین شکل ممکن انجام دهد.
روغن موتور اصطکاک و ساییدگی بین قطعات موتور خودرو را به حداقل می رساند آلودگی ها و ذرات لجنی رسوب شده حاصل از کارکرد و احتراق موتور را به خود گرفته و قطعات داخل موتور را تمیز نگه می دارد ،باعث کاهش گرمای حاصل از کارکردن موتور و باعث خنک شدن موتور می شود و از طریق آب بندی کردن قطعات باعث روان شدن حرکت قطعات می شود. پس بنابرین برای تولید چنین روغنی از افزودنی های مناسب باید استفاده کرد.
روغن موتور رامی توان به پنج گروه تقسیم بندی کرد
1-روغن های پایه معدنی(مینرال )
2-روغن های مصنوعی(سنتتیک)
3-روغن های حاصل از ترکیب پایه معدنی و مصنوعی (نیمه سنتتیک)
4-روغن های حاصل از بهینه سازی پایه معدنی( پایه نسل جدید)
5-روغن های پایه تصفیه ای (مونوگرید)
چرا باید روغن موتور خودرو تعویض گردد ؟
روغن عنصر اصلی یک موتور برای داشتن عملکردی مناسب است روغن، سایش و اصطحکاک را بین قطعات را کاهش داده و قطعات موتور را خنک نگه می دارد . تعویض روغن به تمیز شدن اجزای داخلی موتور کمک کرده و آلودگی های به جای مانده از روغن قبلی و کارکرد موتور را برطرف خواهد کرد . تعویض روغن باعث سالم ماندن موتور و جلوگیری از اثرات آسیب زننده احتمالی به آن خواهد شد . تعویض روغن موتور همچنین موجب به حداکثر رسیدن عملکرد خود رو نیز خواهد شد و به عبارت دیگر، عدم تعویض به موقع روغن موتور باعث کاهش عملکرد اتومبیل شما می شود و عمر فیلتر روغن را نیز کاهش خواهد داد.
با شروع کار موتور ، روغن در معرض اکسیده شدن و تجزیه حرارتی و آب و بنزین خام قرار دارد؛ به همین دلیل روغن آلوده شده و به مرور کیفیت خود را از دست می دهد . از سوی دیگر مواد افزودنی آن نیز رفته رفته مصرف می شوند. این مواد افزودنی شامل پاک کننده ظرفیت معینی برای جذب و معلق نگه داشتن ذرات می باشد. همچنین به ازای مصرف هر لیتر بنزین ، یک لیتر آب تولید می شود که مقداری از آن به صورت بخار از اگزوز خارج می شود و باقیمانده آن به روغن افزوده می شود.
روغن موتور با ایجاد لایه ای محافظ بین قسمت های متحرک موتور، از آن ها در برابر سایش و فرسودگی محافظت می کند. عدم تعویض به موقع روغن موتور باعث ایجاد اصطحکاک در قسمت های متحرک موتور می شود و هرچه اصطحکاک بیشتر شود، احتمال وقوع مشکلات مختلف و هزینه بر در موتور ماشین بیشتر خواهد شد .
عدم تعویض روغن موتور در طولانی مدت باعث کاهش غلظت روغن موتور و ژل مانند شدن آن می شود . عدم استحکام لازم روغن موتور می تواند نقش به سزایی در ایجاد احتراق داخلی اتومبیل داشته باشد . بروز مشکلات مختلف در موتور به دلیل عدم تعویض به موقع روغن آن ، در نهایت باعث از کار افتادگی موتور اتومبیل می شود و بنابراین شما مجبور به تعویض موتور خودرو خود خواهید بود .
نکته ای که بسیاری از مردم در رابطه با روغن اتومبیل نمی دانند این است که در اتومبیل هایی با کارکرد بالا ضعف قطعاتی همچون رینگ پیستون و خرابی کاسه نمد ساق سوپاپ ها و … باعث سوختن روغن موتور در سیکل احتراق شده و سطح آن دائما کاهش می یابد و بنابراین میزان روغن مورد نیاز موتور به مرور زمان در حال کاهش بوده و به همین دلیل باید روغن جایگزین و سریز شود . برای اندازه گیری میزان روغن موتور خود باید گژ روغن را بررسی کرده و در صورت لزوم ، آن را تعویض کنید.
عدم تعویض به موقع روغن موتور باعث اصطحکاک قطعات داخلی موتور و در نهایت سایش و خوردگی قطعات خواهد شد سایش زیاد قطعات داخلی موتور باعث آسیب رسیدن به و بروز مشکلات جدی تری در آن خواهد شد .
روغن درون موتور ماننـد خون در بدن انسان عمل می کند. همانطور که لازم است، مواد مضر از خون جدا شوند برای کارکرد بهتر موتـور خـودرو نیز ضروری است روغـن موتـور تصفیه شده و ذرات ناخـالصی و معلق آن جدا شوند. این کار برعـهده فیلتر روغن است.
سیاه شدن روغن نشان دهنده زمان مناسب برای تعویض روغن است؟
بسیاری از مردم به اشتباه تصور می کنند که سیاه شدن روغن به دلیل خراب شدن آن است. اگر روغن موتور پس از مدتی استفاده سیاه نشد می بایست آن را تعویض نمود .در موتور سالم ،سیاه شدن روغن به دلیل خاصیت پاک کنندگی آن است که دوده حاصل از احتراق را در خود بصورت معلق نگه می دارد و طبعا سیاه می شود. البته اگر در مدت زمان معین ، روغن موتر سیاه نشد باید مشکل را بررسی کنید .چرا که روغن موتور مصرفی شما ، از قدرت کافی برای جذب و معلق نگه داشتن دوده ها و مواد زائد برخوردار نیست .در نتیجه دوده ها و آلودگی ها روی قطعات موتور و لابلای انها ته نشین شده و باعث عدم انتقال حرارت ، سائیدگی ،رینگ چسباندن و روغن سوزی بیش از اندازه و کاهش تراکم گاز و کشش موتور خواهد شد.
اگر روغن موتور زیاد باشد چه می شود
ریختن روغن اضافی میتواند موجب خسارات زیادی به پیشرانه خودرویتان شود. اگر شما فقط 2 میلیمتر بالاتر از شاخص نرمال، روغن ریختهاید، جای نگرانی چندانی وجود ندارد اما اگر این عدد به یک سانتیمتر برسد این مورد میتواند موجب وارد شدن خسارت شدیدی به موتورخودرویتان شود. کارتل روغن در خودرو به نحوی طراحی شده است تا در زمانی که سیال روغن بر اثر حرارت منبسط شد و افزایش حجم یافت، آن مقدار روغن اضافی را بتواند در خود جای دهد. اضافه ریزی حدود نیم لیتر روغن موجب صدمه دیدن موتور خودرویتان نخواهد شد. با این وجود، هر میزان که از این رقم فراتر رود میتواند اثرات زیانباری برای پیشرانه خودرویتان داشته باشد.
زمانی که روغن اضافی زیادی را به درون موتور میریزید، روغن اضافی به سمت میللنگ حرکت میکند. از آنجایی که میللنگ با سرعت بالایی در حال گردش است، روغن با هوا مخلوط شده و هوا گرفته و به اصطلاح کفآلود میشود. این ترکیب کفآلود از روغن، درست مثل یک روانکننده بد عمل میکند. در نتیجه، روغن به نحو موثری پمپاژ نمیشود.
داخل موتور قطعه ای هست بنام کاسه نمد که به سرمیل لنگ و انتهای میل لنگ متصل است که اگر روغن موتور زیاد باشد موجب فشار به کاسه نمد ها و خرابی کاسه نمد خودرو شده و در نهایت باعث روغن ریزی موتور می شود.
روغن موتور مناسب پژو 405 جی ال ایکس
مشخصات روغن موتور مناسب پژو 405 مدل GLX ایران خودرو، که به موتور XU9 به حجم 2000 سی سی مجهز بوده، مطابق جدول زیر است:
شاخص API |
شاخص SAE |
حجم روغن با فیلتر |
حجم روغن بدون فیلتر |
---|---|---|---|
SL | 20w50 | 4.95 لیتر | 4.6 لیتر |
*اطلاعات جدول فوق، براساس دفترچه راهنمای ایران خودروست.
چند نکته رعایت نکات زیر باعث افزایش عمر موتور و عملکرد بهتر آن خواهد شد :
سایر مواد حائز اهمیت در خصوص استفاده از روغن موتورها به شرح ذیل است:
۱ .. در هنگام تعویض روغن حتما باید فیلتر روغن نیز تعویض گردد (بدون توجه به میزان کارکرد آن)، در حقیقت فیلتر روغن به عنوان یک صافی میباشد که با جدا نمودن ذرات شناور موجود در روغن، مانع آسیب دیدن موتور میگردد.
۲. از ترکیب چند روغن با یکدیگر بپرهیزید. اگر چنانچه متوجه کاهش سطح روغن شدیم، جهت سرریز کردن روغن, از همان روغن موجود در کارتل استفاده کنیم. به این دلیل که فرمولاسیون روغن موتورها متفاوت است. از ترکیب دو نوع روغن موتور غیر همنام و یا با دو سطح کیفی متفاوت خودداری کنید زیرا تاثیر متقابل مواد افزودنی بعضا متفاوت موجود در روغن ها بر روی یکدیگر ، منجر به صدمات شدید به موتور می شود .
۳. پس از استارت زدن اجازه دهید موتور حداقل 30 ثانیه در جا کار کند و سپس تا مدتی با دور پایین برانید تا روغن همراه تمام قطعات خودرو به صورت متناسب گرم شود.
۴. با توجه به عوامل گوناگون از قبیل کیفیت سوخت، شرایط آب و هوایی، ترافیک، نوع رانندگی و بسیاری موارد دیگه کیلومتر کارکرد ذکر شده برای روغن موتور عموما قابل حصول نبوده و تعویض روغن قبل از رسیدن به حداکثر میزان کارکرد، توصیه میشه.
۵. از روغنی که بیش از سه سال از تاریخ تولید آن گذشته است، استفاده نکنید.
۶..سیاهشدن روغنموتور در هنگام بازدیدها، نشانه خوبی محسوب میشود. به این مفهوم که روغن موتور به وظیفه خود به خوبی عمل کرده است اما اگر چنانچه پس از مسافت چندهزار کیلومتر، رنگ روغن موتور همچنان شفاف بود به این معنی است دوده حاصل از احتراق را جذب نمیکند.سیاه نشدن روغن، نشانه مرغوبیت آن نیست بلکه به این معناست که روغن قابلیت جذب ذرات اسیدی و ناخالصیها را نداشته است.
7. در صورتی که سالهاست از روغن مینرال استفاده میکنید، آن را با نوع سنتتیک یا نیمه سنتتیک عوض نکنید.در موتورهای قدیمی برای استفاده از روغن موتورهای با کیفیت می بایست جانب احتیاط را نگهداشت و در صورت لزوم تفاوت سطوح از یک درجه بیشتر نباشد.
8. در زمان تعویض روغن ، از دستگاه های مکش که روغن را از بالای موتور، می نمایند استفاده نکنید. چرا که به دلیل تجمع رسوبات و آلودگی ها در کف کارتر روغن، تخلیه از انتهای کارتر موجب خروج بیشتر لجن و سایر آلاینده ها خواهد شد.
9. تعویض منظم روغن موتور به بهبود راندمان سوخت و به طور کلی به کاهش مصرف سوخت اتومبیل کمک خواهد کرد.به عبارت دیگر،در صورت روان بودن موتور و داشتن عملکرد بهینه، موتور از سوخت کمتری استفاده خواهد کرد و به این ترتیب هزینه های شما را نیز کاهش خواهد داد. تعویض به موقع روغن موتور، باعث طول عمر وسیله نقلیه شما نیز خواهد شد.
همیشه سعی کنید در تعویض روغنی ظرف روغن در حضور خودتان باز و پلپ آن باز شود و تعویض گردد تا از تقلب زمان تعویض جلوگیری شود همچنین بعد تعویض روغن برای جلوگیری از استفاده مجدد ظرف روغن آنرا سوراخ کنید تا از سواستفاده سود جویان و پر کردن روغن های تقلبی در ظروف خالی جلوگیری شود.
اگر این مطلب براتون مفید بوده برای شادی روح پدرم فاتحه و صلواتی بخوانید
با سلام .ممنون از راهنمایی فقط سوالی داشتم پژو ۲۰۰۰ در زمستان میشه از روغن ۱۰w۴۰ استفاده کرد.ممنون میشم راهنمایی کنید.
سلام
در زمستان به علت سردي هوا سفت شدن روغن ميشه روغن 10-40 استفاده كرد ولي نبايد روغن سنتتيك يا نيمه سنتتيك باشه
ویسکوزیته یا گرانروی، به معنای مقاومت مایعات در برابر جریان است. ویسکوزیته و یا گرانروی روغن موتور تابعی از دما است، یعنی با افزایش دما گرانروی کم شده و با کاهش دما گرانروی افزایش می یابد
ممنون از راهنمایی
سلام نه فقط ۲۰.۵۰باید استفاده بشه
سلام مارک پیشنهادی شما برای روغن پژو ۲۰۰۰ چیست؟ بطور مثال چ برندی و کدام مدلش. ممنون
سلام من خودم 2000 دارم از روغن سوپر بهران پيشتاز 20-50 استفاده ميكنم
درود و ممنون از مطالب مفید سایت. لطفا راهنمایی می فرمایی که در حرکت در سربالایی دمای زیر ۹۵ درجه باشه موردی نداره؟ یا اینکه ۹۰ بالا رفت دیگه باید شل کنیم و فشار رو کم کنیم تا داغ تر نشه؟ ( من تازه پژو ۲۰۰۰ گرفتم تو سر بالایی دما حدود ۹۲ یا ۹۳ هم می شد. )
سلام
داداش هیچ مشکلی نداره تو سر بالایی چون فشار بیشتری به موتور میاد و دما بالا میره هیج مشکلی نداره تا 100 درجه فقط مراقب باش بالاتر نره
سلام نه فقط حواست باشه که زیاد به ماشینت فشار نیاری که بد جور بهت فشار میاد
من یه ۲۰۰۰مدل ۷۲دارم کورس با یه زانتیا گذاشتم درسه که سرشو به طاق چسپوندم ولی بعد از یه هفته بدجور سرمو به طاق چسپوند😂😂😂
سلاموعرضادب
منبرای۲۰۰۰روغنموتورلیکومولی20W50
ACEA A3/B4-08; API SM
استفادهمیکنماینخوبهیاچیزدیگهایپیشنهادمیکنید
سلام عالیه
روغن موتورهای لیکومولی و پروفی کار تحت لیسانس شرکت های مادر آلمانی هستند و هر دو جزو بهترین ها هستند من خودم پژو 405 مدل 1372 دارم که گالن قرمز (SL20W50)یا گالن بنفش (SM20W50) پروفی کار میریزم و موتورم سالهاست که گارانتی شده
ماشین من از زیر موتور روغن. ریزی دارد آیا شما انجام میدهید؟ اگر نه لطفا در غرب تهران کسی را معرفی فرمایید ممنونم
سلام وقت بخیر،پژو ۲۰۰۰ – ۷۹ دارم از اول دست خودم هست به دلیل اینکه آمپر بالای ۹۰ میرفت هم ترموستات رو ۷۲ درجه گذاشتم و و هم دور فن ها رو زیاد کردم که الان بالای ۱۰-۱۵ ساله آمپر به ۹۰ نمیرسه و چیز عجیب اینه که در ترافیک و حتی ایساده در گرمترین فصل سال آمور به ۸۰ نمیرسه ولی در سرعت بالا و اتوبان بالاتر میره،با توجه به اینکه شما فرمودید این ماشین تا ۱۰۰ درجه مشکل نداره،آیا خنک کار کردن برای موتور زیان داره؟ ممنون
سلام عرض ادب . جواب فوری میخوام
ماشین 4ماهه تعمیر موتور شده. هفته پیش روغنش سیاه شده بود . روغن را عوض کردم با فیلتر و روغن شیمانول 50 ریختم . بعد از تعویض روغن اومدم بیرون .دو دقیقه بعد ماشین ریپ زد و بردم مکانیکی گفت شمع 4 روغن زده . شمع را عو ض کرد . یه هفته بعد دوباره ریپ زد. بردم تعمیرکار ش شمع را عوض کرد وگفت از روغنه احتمال زیاد .روغن را عوض کن. روغن را دیروز عوض کردم . ایرانول 16000 . الان دوروزه گذشته .خبری نشده هنوز . سوالم اینه که آیا کیفیت روغن میتونه تاثیری داشته باشه که بزنه سر شمع . یا نه .. لطفا زود جواب بهم بدین. نگرانم . ممنون
سلام منم تعمیر موتور انجام دادم سه ماهه موتورم توشو با سرسیلندر کامل عوض کردم تعمیر کار روغن خوب برام ریخت ولی بعد یه مدت خودم رفتم یه جا اسپیدی برام ریخت ماشینم داره دود میکنه بعد رفتم پیش تعمیر کارم گفت مال کیفیت روغنه گفت روغن تقلبی زیاده تو بازار برای 2000 باید فلومکس بریزی