- بوستر یکی از اجزای سیستم ترمز است. البته این قطعه فقط در سیستم ترمزهای دیسکی به کار میرود و در ترمزهای کاسهای شاهد آن نیستیم. بوستر ترمز یا بوستر خلاء در ظاهر یک قوطی فلزی سیاه رنگ است که پشت موتور و سمت راننده قرار میگیرد. محل نصب آن به شکلی است که با باز کردن در کاپوت به راحتی دیده میشود. اساس کار این قطعه تقویت نیروی وارده از سوی راننده در سیستم ترمز است.
در واقع استفاده از آن، کمک میکند تا عملکرد سریع، به موقع و محکم ترمزها کمتر نیاز به فشار زیاد پای راننده داشته باشد. بوستر به کمک خلاء ایجاد شده توسط منیفولد هوای ورودی که در پژو های 2000 زیر کاربراتور قرار دارد ، نیروی وارد شده از سوی پدال را چند برابر کرده و به سیلندر اصلی ترمز منتقل میکند. به بیان دیگر، هدف از طراحی بوستر، اعمال بیشترین نیروی ترمز با کمترین فشار بر پدال آن و در نتیجه ترمز گیری نرمتر و راحتتر است.
«بوستر» (Booster) یا تقویت کننده ترمز از سری اجزای مهمی است که در خودرو استفاده می شود و نقش کلیدی در تأمین امنیت سرنشینان دارد. این قطعه مانند سیستم هیدرولیک فرمان یک قطعه کمکی است اما بسیار مهم تر، به اندازه ای که بدون شک از این قطعه در تمام خودروها استفاده می شود.
بوستر ترمز نیروی وارده از طرف پدال ترمز به روغن ترمز را چند برابر می کند و موجب می شود نیازی به نیروی زیاد برای ترمز کردن نداشته باشیم. برای پی بردن به اهمیت بوستر ترمز باید بدانیم که اگر این قطعه حذف شود، برای ترمزگیری نیاز داریم نیرویی حدود ۲ تا ۴ برابر نیرویی که قبل از حذف بوستر وارد می کردیم، به پدال وارد کنیم و یا در هنگام خاموش بودن خودرو عمل چون بوستر عمل نمی کند و پدال ترمز زیر پا سفت می شود.
حال با تصور این که بوستر ترمز حذف شده است و برای ترمزگیری نیاز به اعمال نیرویی بیش تر از نیروی قبل داریم، متوجه می شویم که این عمل بسیار خسته کننده و عذاب آور است و پس از مدتی کاملاً متوجه لزوم کاربرد این قطعه در همه خودروها می شویم.
بوستر ترمز بر اساس اختلاف فشار بین دیافراگم موجود در پوسته بوستر کار می کند. در بوستر با استفاده از ایجاد اختلاف فشار در دو طرف دیافراگم، دیافراگم به سمتی از بوستر، که فشار کم تری دارد، حرکت می کند و همین قانون ساده موجب شده است این قطعه بسیار ارزشمند ساخته شود.
نحوه عملکرد بوستر ترمز
بوستر ترمز همانطور که از نام دیگرش یعنی بوستر خلاء مشخص است برای فعالیت خود نیاز به فضای خلاء دارد که این فضا را منیفولد هوا موتورهای احتراق داخلی بنزین سوز به خوبی تامین میکنند. این خلاء توسط یک لوله به نام شیلنگ خلاء از موتور به بوستر منتقل درون محفظهی فشار ثابت بوستر که پشت دیافراگم است، ایجاد میشود. با فشار پدال ترمز، میلهی رابط سوپاپ هوا را باز و اجازه ورود هوای بیرون را به داخل محفظه فشار متغیر که در سوی دیگر دیافراگم است میدهد.
در حالی که در سوی دیگر دیافراگم خلاء تامین شده توسط موتور را داریم. سوپاپ هوا به سوپاپ هوشمند بین دو محفظه متصل است و با باز شدن آن، سوپاپ هوشمند بسته میشود و خلاء موجود در محفظهی فشار ثابت بدون تغییر باقی میماند. همین امر بین محفظههای دو سمت دیافراگم ایجاد اختلاف فشارمیکند. به این ترتیب که، این اختلاف در دو سوی دیافراگم فشار وارده از یک سوی آن را افزایش داده و با فشار پیستون به دستهی آن که بخشی از میلهی رابط است، به پیستون سیلندر اصلی را با فشار بیشتر حرکت میدهد.
با رها کردن پدال ترمز، فنر برگشت دهندهی پیستون بوستر نیز رها شده و سوپاپ هوا بسته، سوپاپ هوشمند باز میشود و ارتباط بین دو سمت دیافراگم توسط آن، برقرار میگردد. اکنون در محفظههای بوستر تنها خلاء وجود دارد و شرایط در حالت عادی است. لازم به ذکر است سوپاپهای یکطرفه در این شرایط اجازه ورود هوا به داخل بوستر را نمیدهند. به این ترتیب بوستر در دو حالت ساکن و متغیر فعالیت میکند.
- وضعیت ساکن (خلاص): زمانی که پدال ترمز رها شده و خودرو در حال شتابگیری است.
- وضعیت فعال (کار): زمانی که پدال ترمز فشرده میشود و خودرو در حال کاهش سرعت است.
داخل این قطعه از دو شفت استفاده می شود یکی از شفت ها به پدال ترمز متصل است و دیافراگم را به سمت جلو هل می دهد. شفت دوم از یک طرف به دیافراگم و از طرف دیگر به پیستون های درون مخزن روغن وصل است. شفت دوم فشاری ۲ تا ۴ برابر فشار شفت اول به پیستون های مخزن روغن وارد می کند و با اعمال این فشار پیستون ها جا به جا می شوند و روغن ترمز در لوله های انتقال جریان می یابد و به چرخ ها می رسد.
در نهایت با استفاده از مکانیزمی ساده اما کاربردی، که در متن توضیح داده شد، مشکل سفتی ترمز حل می شود. برای درک سفتی ترمز بدون بوستر وقتی خودرو خاموش است چند بار ترمز کنید، پس از چند ترمز، پدال به شدت سفت می شود و ترمزگیری بسیار مشکل. علت این که پس از خاموش شدن موتور می توانیم حدود دو یا سه بار پدال ترمز را به راحتی فشار دهیم این است که در محفظه سمت چپ بوستر خلأ برقرار است تا در صورت خاموش شدن ناگهانی موتور، در موقعیت های حساس که نیاز به ترمزگیری داریم، بتوانیم به راحتی خودرو را به سرعت دلخواه برسانیم و از بروز خطر جلوگیری کنیم.
- باید توجه داشته باشید که نشتی یا پوسیدگی شلنگ خلا بین منیفولد هوا کاربراتور و بوستر ترمز باعث سفت شدن ترمز ماشین می شود.
- خرابی یا ایجاد پارگی یا سوراخ در دیافراگم بوستر باعث نقص در عملکرد بوستر و سفتی پدال ترمز می شود.
تشخیص سالم بودن و یا خرابی بوستر ترمز
- مرحله اول :
- پدال ترمز را در حالتی که موتور خاموش است چند بار فشار دهید تا اطمینان یابید که دیگر مقدار حرکت پدال تغییر نمیکند.
- در حالیکه پدال را نگه داشتهاید، موتور را استارت بزنید.
- در حالتی که استارت میزنید پدال باید کمی پایین برود.
- مرحله دوم :
- موتور را استارت بزنید.
- بعد از دو دقیقه آنرا خاموش کنید.
- نیروی معمولی را به پدال وارد کنید.
- اگر کورس حرکت ابتدا بلند بوده و پس از هر بار فشار دادن پدال کوتاه تر شود بوستر سالم است.
- در صورت وجود هرگونه اشکال، سوپاپ یک طرفه و یا شیلنگ خلاء را بازدید کنید. در ضمن دقت کنید که اتصالات نیز بی نقص باشد. در صورت لزوم تعمیرات را انجام داده و آزمایشات را مجددا انجام دهید.
- مرحله سوم :
- موتور را استارت بزنید.
- نیروی معمول را به پدال وارد کنید.
- در حالتی که پدال را نگه داشتهاید موتور را خاموش کنید.
- حدود سی ثانیه پدال را نگه دارید.
- در صورت تغییر نکردن ارتفاع پدال بوستر سالم است.
- در صورت وجود هرگونه اشکال، سوپاپ یکطرفه و شیلنگ خلاء را بازدید کنید. دقت کنید که اتصالات هم بی نقص باشند. در صورت لزوم تعمیرات لازم را انجام داده و آزمایشات را مجدداٌ انجام دهید.
سلام خدا پدرتون و تمام پدران فوت شده را قرین رحمت و برآورد.
دوست عزیز من پژو ۲۰۰۰ دارم یک بار از یک جایگاه در سنندج بنزین گرفتم که دمار از ماشینم در آورد و هنوز هم کاربرات درست نشد نمیدونم که آیا کاربرات نو کجا میتوانم تهیه کنم.دوما از زمان خریدن ماشین موقع استارت زدن ماشین صدایی باد میده از زیر پدال ترمز بردم پیش چند تعمیر کار ولی میان که اکثر پژو ۲۰۰۰ همین مشکل را دارد لطفا راهنمایی میفرمایید. بهترین مکان پژو ۲۰۰۰ در کجا هست تا هر ساله ببرم برای سرویس ممنونم از لطف شما..خدا پدرتون را بیامرزد