وایر چینی پژو 2000
وایر چینی پژو 2000 کاربراتوری

آموزش ترتیب چیدن وایر شمع پژو ۲۰۰۰ کاربراتوری

وایر شمع وظیفه مهم انتقال برق خروجی از سیستم جرقه زنی کویل و دلکو به شمع های موتور را برعهده دارد. جنس وایرهای شمع در موتورهای کاربراتوری و انژکتوری یکی است  فقط  به دلیل طراحی موتورها، شکل محل اتصال و یا طول آنها تغییر کند.

هر بار که سوییچ خودرو خود را می‌چرخانید و ماشین را روشن می کنید ، وایرها برق تقویت شده را از کوئل به دلکو و سپس بر اساس زمان بندی دقیق و بر اساس گردش چکش برق به شمع‌ها منتقل می کند. این مکانیسم با استارت شروع و تا زمان خاموش کردن ماشین فرآیند ادامه دارد به همین خاطر در پی عبور جریان قوی و مداوم از وایرها و در طول زمان فرسوده می‌شوند و می‌توانند باعث ایجاد انواع مختلفی از مسائل شوند.

برای افزایش توان و عمر موتور و همچنین کاهش مصرف بنزین، سلامت عملکرد سیستم برقی به خصوص وایرها خودرو بسیار مهم است. به همین خاطر در این مطلب قصد داریم شما را با نحوه چیدمانوایرها و زمان تعویض وایر شمع آشنا کنیم تا خودرو شما به علت تاخیر در تعویض آن دچار مشکل نشود. 

مواردی که نشان‌دهنده‌ی زمان تعویض وایر شمع است

خرابی یا عدم عملکرد مناسب وایر می‌تواند باعث بد کار کردن موتور (خام سوختن بنزین) و همچنین افزایش مصرف سوخت خودرو شود. همچنین ممکن است نشتی احتمالی بنزین در سیستم سوخت رسانی خودرو و به صورت همزمان نشتی برق از وایرها به شلنگ های بنزین و … باعث آتش سوزی و خطرات جانی و مالی بسیار جدی در پژو 2000 شود.
۱. خام سوزی موتور و افزایش مصرف سوخت
۲. لرزش موتور 
۳. استارت نخوردن موتور
۴. کاهش شتاب ماشین

بررسی مشکلات وایر شمع ها
گاهی اوقات علائم خرابی و ایرادات وایر شمع قابل رویت نیست، اما برای افزایش کارایی موتور باید آن‌ها هر چند وقت یکبار و همچنین هنگام تنظیم موتور مورد بررسی قرار گیرند مانند ترک خوردگی و پارگی در وایرها که قابل مشاهده هستند. برای بررسی فیزیکی وایرها جهت آسیب فیزیکی به کابل یا کلاهک های وایر مانند پارگی و بریدگی و خوردگی روکش وایرها و علائم سوختگی را چک کنید. همچنین مقاومت وایر متناسب با کتابچه کارخانه خودرو را اندازه گیری کنید

بیشترین ایرادی که برای وایر شمع ممکن است پیش آید این است که روکش عایق وایر صدمه ببیند و الکتریسته از مسیری که نباید جریان پیدا کند. جریان الکتریسیته باید به شمع برسد و عایق سیلیکونی وایر شمع وظیفه دارد از نشت برق به مسیری غیر از شمع ها جلوگیری کند. برای اینکه در سر شمع ها جرقه ای قوی داشته باشیم باید این ولتاژ آنقدر بالا باشد که جرقه مسیر خود را از فاصله هوایی ببندد و این ولتاژ بالا سبب جریان های خزشی در عایق های صدمه دیده می شود و به مرور مسیر جریان خزشی می سوزد و یک مسیر کربنی روی روکش وایر ایجاد می شود و رسانایی مسیر نشتی برق بیشتر می شود و عملاً جریان فقط از این مسیر می گذرد، چون ولتاژ سر شمع ها به دلیل این اتصالی ناخواسته عایق افت می کند و به حداقل مقدار تشکیل جرقه نمی رسد. در این هنگام است که موتور بد کار می کند یا خاموش می شود چون جرقه ایده آل تشکیل نمی شود و انفجاری در داخل سیلندر نداریم یا سوخت به خوبی نمی سوزد و موتور دچار خام سوزی می شود.

بسیاری از رانندگان که در این زمینه اطلاعات کافی ندارند نمی دانند باید پس از چه مدت برای تعویض وایر شمع اقدام کرد، وایرها همانند هر قطعه دیگری که استهلاک دارد و پس از مدتی دچار فرسودگی خواهد شد وایر شمع نیز فرسوده می شود. به گفته مهندسان و کارشناسان خودرو ساز در این زمینه طول عمر وایر شمع حدود 40 هزار کیلومتر است پس از این زمان لازم است تا تعویض شوند زیرا به درستی عمل برق رسانی را انجام نخواهند داد. گاهی ممکن است محل اتصال وایرها آسیب دیده باشد یا دچار زنگ زدگی و سولفاته باشند حتی اگر هنوز خودرو این میزان مسافت را طی نکرده باشد که در این حالت باز هم وایر ها نیاز به تعویض خواهد داشت.

پیشنهاد می شود هر از چند گاهی وایرها را بازدید کنید تا در صورت وجود هر گونه مشکل به سرعت برای رفع آن اقدام کنید زیرا این جوری هزینه کمتری نیز برای شما خواهد داشت.

وایر شمع ها را تک تک باز کنید و با اهم متر چک کنید اگر مقاومت هر وایر بیشتر از  4000 اهم بود بهتر است عوض شود و اگر از 4500 اهم ( 4.5 کیلو اهم ) بیشتر بود حتماً عوض کنید .

ساده ترین روش تعویض وایر شمع پژو 2000

هنگام تعویض وایر شمع‌ها به طول و محل قرارگیری هر وایر توجه ویژه بکنید. این کار زمانی به دردتان می‌خورد که می‌خواهید وایرهای جدید را جایگزین کنید و باید بدانید هر کدام یک از وایرها از کجا می‌آید و به کجا وصل می شوند. برای این کار می بایست هر بار فقط یک وایر را جدا کرده و عوض کنید تا احتمال سردرگم شدن در مورد محل قرارگیری آن‌ها از بین برود. تعویض وایر شمع بسیار راحت و ساده میباشد،کافیست به ترتیب سیلندر از راست یا چپ وایر های کهنه را از سر شمع جدا نمایید، وایر جدید را مطابق همان الگو به درب دلکو وصل کنید، دقت داشته باشید موتور سرد باشد، تعویض یکی به یکی وایرها از خطای جابجایی وایر ها جلوگیری می کند.

نکته: مورد توجه این است که هر وایر را باید از پایه روی درب دلکو بر اساس شماره پایه ها به شمع سلیندر مربوطه متصل نمود و از وصل نمودن آن‌ها به صورت جا به جا پرهیز شود چون باعث ایجاد انفجاری و عطسه طور در ماشین می شود.

نکته : باید بدانید در هنگام تعویض وایر شمع‌ها باید همه وایرها را به صورت یکجا تعویض نمایید.

نحوه تعویض و چیدمان وایرهای پژو 2000

پژو 2000 دارای 5 عدد وایر می باشد که 4 وایر مربوط به ارتباط دلکو به شمع ها می باشد (دارای سر وایر بزرگ که به شمع ها متصل می شوند این قسمت درپوش و نشیمنگاه بزرگ‌تری دارد و عمل آب‌بندی روی سرسیلندر را انجام می دهد) محل اتصال وایر به دلکو توسط درپوش سر وایر محافظت می شود تا از ورود آب و روغن و یا هر گونه گرد و غبار روی وایر پیشگیری و آب بندی می گردد و یک وایر هم برای ارتباط کویل و دلکو می باشد.  

برای تعویض وایرها میبایست ابتدا باطری رو باز کرده و اتصالات کابل مثبت و منفی را جدا کنید بعد 2 عدد پیچ درب دلکو را باز کرده و وایرهای قدیمی را جدا کنید سپس محل نصب وایرها بر روی درب دلکو را با برس سیمی از هرگونه جرم و سولفاته تمیز کنید که وجود این جرم ها مانع از عبور صحیح جریان برق و ضعیف شدن جرقه می شود.

بر روی درب دلکو 5 عدد پایه برای نصب وایر وجود دارد که پایه وسطی برای اتصال وایر مخصوص ارتباط کویل به دلکو می باشد که برق تقویت شده را از کویل به دلکو منتقل می کند و همچنین 4 پایه اطراف آن برای انتقال جرقه به شمع ها می باشند .

همچنین لازم به ذکر است بر روی درب دلکو  و پایین پایه های نصب وایر یکسری اعداد نوشته شده ( ۱۳۴۲ ) که ترتیب نصب و محل قرار گیری وایر ها را نشان می دهد.

حالا وایر شمع‌ها را بر اساس طول مرتب کنید، کوتاه ترین وایر مربوط به سیلندر شماره یک یا همان شمعی که به دلکو نزدیک است (سمت راننده) و بلندترین وایر مربوط به سیلندر شماره چهار (سمت شاگرد) می باشد که از سمت راست به چپ طول وایرها افزایش می یابد. 

سمت راننده کوتاهترین  وایر (1 –> 2  –> 3 –> 4 ) سمت شاگرد بلندترین وایر

پس کوتاه ترین وایر برای خروجی شماره ۱ و سیلندر شماره ۱ می باشد به همین ترتیب وایرهای با طول بیشتر برای شمع سیلندر های ۲ و ۳ به کار برده می شود تا سیلندر شماره ۴ که با بلندترین وایر است، خروجی شماره ۴ درب دلکو را به شمع سیلندر ۴ وصل می کنیم پس به این ترتیب یادتان باشد ۱۳۴۲

 

عیوب وایر شمع

ظاهر سر شمع : الکترود مرکزی و منفی شمع ذوب شده ، چینی سر شمع صدمه دیده است.

علت : برق دزدی وایر های شمع از یکدیگر

نتیجه : ریپ زدن ، افت قدرت موتور و آسیب دیدن آن .

راه حل : استفاده از وایر های مناسب و تعویض وایرها

عیب : وجود پارازیتِ شدید روی امواج رادیو FM-AM-SW و دستگاه جی پی اس 

راه حل : اطمینان از کارکرد صحیح دینام سپس استفاده از وایر های مناسب

عیب: کاهش شتاب ، ریپ زدن ، افت قدرت موتور در مناطق مرطوب و هنگام مه گرفتگی و بارش باران

راه حل : اطمینان از سالم بودن شمع ها سپس استفاده از وایر های مناسب

عیب: برق گرفتگی شدید هنگام تماس دست با وایر شمع و مشاهده جرقه در کنار وایر هنگام تاریکی

راه حل : تعویض وایرها و استفاده از وایر های مناسب

عیب: مشاهده خوردگی ،‌ پارگی ، پوسیدگی ،‌ سختی بیش از حد و ذوب شدگی وایر

راه حل : تعویض با وایر نو و استفاده از وایر های جنس مناسب

 

اگر این مطلب براتون مفید بوده برای شادی روح پدرم فاتحه و صلواتی بخوانید 

 

User Rating: 3.49 ( 22 votes)

About مدیر

با تغییرات خطوط تولید ایران خودرو از سال 1381 به بعد دیگر خودروی پژو۲۰۰۰ کاربراتوری از این شرکت به بازار عرضه نشده است . با توجه به اینکه در کمتر سایتی لوازم یدکی مصرفی و مطالبی در مورد این خودرو ارائه شده این سایت برای شما 2000 سواران عزیز ارائه شده است. 09333897229 محسن سلطانی

Check Also

peugeot 405

عیب یابی موتور از نوع دود خروجی اگزوز

یکی از ساده ترین روش تشخیص معایب اصلی موتور خودرو، رنگ دود خروجی از اگزوز …

13 comments

  1. 2000. مدل 89 سوار میشم پیش میاد در طول سال یکی دو بار مگنت میسوزه . بنظر شما چیه علتش

  2. در ضمن از کلیه اگاهی های بی نظیرتان سپاس گذارم . خداوند رحمت کند رفتگانتان را .
    ایا جدولی هست برای قیمت دستمزد تویض قطعات موتور 2000 پژو باتشکر

  3. سلام عزیز من پژو دو هزار ۷۳دارم از شب برف یعنی یکماه بیشتره باتریش خابید و چون فرسوده بود روشنش نکردم تا اینکه الان یه باتری ۷۴امپر واسش خریدم استارت قوی میخوره ولی روشن نمیشه میشه راهنماییم کنین دم عیده هزینه تعمیرشو شرایطم خوب نیست

    • سلام داداش وقتت بخیر ۲۰۰۰ وقتی چندوقت میخابه حتما باید یا هول بدین که حتما باماشین باید بوکسل شه یا یه در نوشابه بنزین رو بریز داخل یه دهنه کاربرات تک استارت روشنه

  4. حمید کریمی

    سلام واشر سرسیلندر پژو ۲۰۰۰من سوخته بود عوض کردم آلن روشن نمیشه باتری ساز گفت کویل مگنت باید عوض شوند شاید هم از داخل جعبه فیوز اشکال دارد موندم چه کنم هزینه کنم یا باتری ساز عوض کنم لطفاً کمک کنید

  5. احسان سلطانزاده

    سلام عرایض بسیار عالی است وروان دربحث وایر چینی ترتیب واریر را از ۱ به چپ یا خلاف عقربه ساعت چینده شود را مطمئن نیستم که درستش همین است یا باید جوری دیگر چیده شود؟ 1342 تشکر

  6. عالی بود مرسی
    ماشین منم وایر کویل بجور برق میگیره خیلی قویه بی وجدان انگار ۲۲۰ ولت میگیره جوریه که فاز مترو قشنک روشن میکنه بالای ۲۲۰ برق میاد مگه میشه انقد برق قوی تولید کنه مگه دوازده ولت نیست

  7. درودبرشما.روح پدرمرحوم ودرگذشتگانتان شادبادوروحشان آمرزیده درگاه حق.آمین

  8. Mega: Лидер среди Даркнет-рынков мега ссылка

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo
Home
Account
Cart
Search
error: Content is protected !!